Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Finnmaster6000

Hjälp! Mitt gasreglage är "okänsligt"

Rekommendera Poster

Jag har en Finnmaster 6000 Offshore -02 med en yamaha 115hk 4-takt och yamaha orginal gasreglage.

Om vi säger att när jag använder gasreglaget och neutral är 0 och max gaspådrag är 5 och max back är -5 så händer det väldigt lite när jag ligger mellan 1 till 3 och detsamma när jag backar mellan -1 till -3. Nästan allt gaspådrag kommer väldigt sent.

Detta gör att det är väldigt svårt att vara finkänslig, utan det blir väldigt mycket back eller väldigt mycket gas på en gång även om jag smyger upp gasen extremt långsamt det är nästan allt eller inget

Kan jag justera detta själv? eller vad kan man göra?

Mvh P

post-10011418-1394236071,9654_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att se efter vad som händer med reglagen på motorn? Kolla så det inte är något fel med överförningen till motorn.

 

Öppna huven och se efter när gasen börjar att röra sig. Låter ju som att detta är antingen att justera eller byta reglage, men jag tror mest på det förstnämda.

 

Lycka till.

 

Mvh Fyren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha har samma gasreglage sedan mitten av 80 talet. Blev ganska förvånad när jag såg det på båtmässan. Ser fortfarande exakt likadant ut som på vår 40hk som vi hade för över 20 år sedan. Fördelen är att det säkert är lätt att hitta en lösning på ditt problem, finns garanterat andra som haft samma problem..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat hur motorvarvet stiger med ändrat läge på gasreglaget? 115 hk måte väl ha en varvräknare som standard ?

Det borde ge sver på frågan om problemmet ligger i gasreglaget eller kraftöverföring mellan motor och båt, typ fel stigning (för stor) på propellern !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en sprängskiss som verka stämma hyfsat bra med ditt foto. (sökväg; yamaha marine/ outboard/ 2002 outboard/ F115TJRA/ remote control assembly1)

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0034759&path=YAM~A0000002~M0000646~M0000670~C0034759&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM

Inte ett helt okomplicerat gashandtag, om man säger så....Skrattande

Verkar inte finnas någon uppenbar justerings-möjlighet, vad jag kan se.
Gissar att det finns en smord kam-bana på baksidan av 62 gear (68V1) där glidlagringen 12 roller,cam som är påträdd på axeltappen på 2 arm, throttle ger ökat gaspådrag oavsett fram- eller back-pådrag.

Själva gas-innervajern verkar däremot vara fäst i 19 cable end, remote control2 som sitter på en helt annan vridbar arm, orsaken är nog att motorn skall kunna gasas i friläget? Antagligen via 3 shaft, free acceleration på nåt vänster?

Kanske finns alternativa modeller av 62 gear, med en annan form på kambanans krökning, något som väl rimligen ger annan pådrags-karakteristik!? Version 68V1 kanske finns som 68V2 etc...?

Tja, egentligen bara en rad gissningar, men kanske ändå värt en närmare koll? 

Mvh thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 21 augusti 2009 | 14:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla,

 

Vi har nu i helgen testat en del olika saker, och här är några kommentarer:

1. När vi lägger i växeln och sakta för handtaget framåt så ser vi att gaskabeln på motorn också rör sig utan att motorn ger gas. När vi är uppe på halv gas på handtaget så kommer plötsligt gas från motorn men det är då på ca 1700 varv vilket gör att båten går framåt med ett ryck.

2. Vi öppnade motorreglaget och gängade in båda vajrarna så att de blev kortare i ett försök att få gas tidigare och lösa problemet. Problemet blev inte nämnvärt bättre utan det vi istället upplevde är att det blev extremt trögt att föra handaget framåt och ge gas. Vi lossade då rejält på friktionsskruven men det enda som händer är att backen blir lättare men att gasa framåt är lika trögt

3. Vi har nu gängat in maximalt i motorreglaget, men jag ser att det finns ca 1cm att korta in också på vajrarna i motorn, kommer det att hjälpa om vi fortkortar dessa?

4. En annan sak är att neutralläget är väldigt glappigt och ibland svårt att känna om det är i och inte alls så stumt som jag känt på en del andra båtar, kan detta bero på att vi ändrar på vajrarna eller är det vanligt på denna typen av motorreglage?

5. Vi hörde från en kunnig granne att eftersom Finnmaster 6000 har en pulpit som man kan lyfta på och därav behöver ca 1,5 meter längre vajer så kan detta uppkomma..?

 

Om vi skulle pröva oss på att byta något skulle det då vara:

1. Motorreglaget (och i så fall vilket märke och modell?)

2. Vajrar (förslag på märke och modell)

 

Jag är väldigt tacksam för alla bra idéer som ni kan ha om detta..

Mvh P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. När vi lägger i växeln och sakta för handtaget framåt så ser vi att gaskabeln på motorn också rör sig utan att motorn ger gas. När vi är uppe på halv gas på handtaget så kommer plötsligt gas från motorn men det är då på ca 1700 varv vilket gör att båten går framåt med ett ryck.

Kolla länkaget inne i motorn, med tanke på att kablen verkar röra sig som den skall så måste problemet sitta där.

Har det uppkommit efter att först ha funkat bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mig låter det att någon förgasarkuning borde titta igenom förgasarinställning, på mig låter et att det är ett inställnngsfel där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft båten i ca 4 veckor och varit så under hela tiden. Det jag ser i motorn är att vajern är fäst i en svart plastdel som går i en glidskena som är länkad till en aluminiumarm som går in i motorn.

Jag ser sedan inte vad som styr vad men en svart metalldel (markerat på bilden) rör sig..

Vart exakt skall jag börja felsöka?

mvh

Patrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den svarta metalldelen skall påverka spjällen i spjällhusen. De lite mer fyrkantiga husen som sitter till höger om din markering mellan de svarta inloppsrören och de blanka insugningsrören.

Följ länkager från kabelanslutningen in i dessa hus. Det är två hus (övre och undre) så ett ev länkagefel bör sitta utanför dessa hus.

Steg två är att ta bort insugningsljuddämparen och de svarta inloppsrören och kolla att spjällen rör sig som de skall. Om detta är OK kan man misstänka gassspjällsgivaren. Den sitter i toppen på det övre spjälhuset. Börja med att lossa kabeln och spraya med lite 556. Ofta är det kontaktproblem.

Om inte detta funkar kan kanske någon tipsa om hur man mäter upp givaren.

Allt detta förutsätter att kabeln rör sig som den skall, men att motorn inte motorn reagerar föränn länkaget hunnit röra sig en bra bit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ner igår och testade lite, det visade sig att vajern som sitter i växeln var alldeles för spänd vilket resulterade i att när man satte motorreglaget i neutral så låg växeldonet (nr 3 i bild) precis i kanten mellan neutral och framväxel. Jag lossade då vajern från växeln och satte växeln i neutral varvid jag gängade upp vajern så att den hamnade prick på växeldonet.

Detta löste trögheten i motorreglaget då den tidigare var alldeles för långt fram vilket resulterade i att växeldonet tvingades framåt trots att växeln var i.

Men vi har fortfarande problemet med att gaskurvan går från inget till allt när man ger gas vilket gör det svårt att lägga till etc..

Jag såg dock att det är gasgivaren (del 1 i bild) som verkar styra gasarmen (del 2) och när man ger gas så styr gasvajern del 1 som är konstruerad så att den i början ger lite utväxling till del 2 och vid ytterligare gaspådrag ökas utväxlingen.

Jag tror att felet ligger i att funktionen i del 1 som inte fungerar då effekten kommer väldigt sent upp i backen (konstruktionen ser ut som en svagt uppåtlutande backe som efter hand blir brantar och brantare, varvid ett platshjul länkat till del 2 löper i)

Jag kommer att testa att förkorta del 2 genom att gänga in för att på så sett få mer effekt långt ner i backen i del 1.

ps. ledsen för mina dåliga ordval, är novis på detta ;)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...