Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Jonte_VP250

Vinterförvaring av impeller

Rekommendera Poster

Någon som har något bra förslag om hur man skall förvara en impeller över vintern?

Talk, barnpuder, olja eller fett? Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv gör jag ingenting utan låter den sitta kvar i motorn. kör nu 3:e året med samma impeller.

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en plastpåse insmord med vaselin och sedan mörkt är vad jag har fått lära mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle dock avråda från att använda petroluembaserade produkter på en impeller eftersom gummi som sådant inte mår bra av en långvarig kontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska den överhuvudtaget vara insmord i något så är det väl glycerin...samma som man smörjer insidan av pumpen och impellern med.

De lagras mörkt och torrt så det låter väl rimligt att även vinterförvara dem så. Passar ju bra att använda originalkartongen till det. Skulle impellern må dåligt av en torr lagring skulle jag ta det som ett tecken på att det är dags att byta till en ny.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isbrytarn

Till min förra båt kostade impellern bara 550 :-, så jag hade den i motorn. Vet inte hur gamal den var när jag köpte båten/motorn, men jag hade haft båten i sju år när jag bytte den. Jag tog då bort en mjuk fin impeller som säkert fungerat i många år till. Jag har efter det inbillat mig att många byter för ofta och behandlar impellrarna som om dom vore känsligare än vad dom faktiskt är. Men ska du ta ut den osv tror jag den skall rengöras i sötvatten och torkas för torr förvaring, dom levereras ju torr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...