Fantino 1 Postad 20 Augusti , 2009 Hej! Har nyligen köpt en Bella Falcon. Det är landström till den, men det är sällan man får möjlighet att nyttja det, så jag funderar på att montera solcell. Ni som har solcell, var har ni monterat den? Och hur stor (effekt) Funderar även på att montera en varmvattenberedare, skulle vilja placera den på styrbordsida (min båt som dom flesta Falcon lutar lite till babord) för att få bättre jämnvikt på båten. Ni som monterat en vvb i er båt var har satt den, märke, storlek osv. Tacksam för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 20 Augusti , 2009 Hej och välkommen i klubben. Inför säsongen så monterade jag 2 st 32W Naps solpaneler på en rostfri stång mellan grabbräckena efter tips av Tidavad, du kan kolla hans fotoalbum länk Jag köpte stången samt 2 st T-kopplingar på Hjertmans. Solpanelerna är kopplade i serie och laddar förbrukarbatterierna (2st) via en Maxpower-regulator. Solpanelerna är suveräna. Jag var ute 2x1 vecka i somras och jag använde inte landström en enda gång. Min varmvattenberedare är monterad midskepps på skottet för om motorn. Den kom så från fabrik. Lycka till. Kollade på din bild i efterhand och såg att dina räcken sitter på ett annorlunda sätt, dåt blir det klurigare... Senast ändrad av Treudd | 20 augusti 2009 | 22:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 20 Augusti , 2009 hej jag har en solcell på pelare den är på50w och håller kylboxen m kall öl och annat gott från sjösättn, till mitten på september underhållsladdning av förbrukarbatteriet 100ah utan problem detta har pågott nu på tredje säsongen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fantino 1 Postad 21 Augusti , 2009 Hej och tack för det. Det verkar vara en smart lösning när det gäller solpanelen, ska se om jag inte kan rida vidare på den idén. Hur stor är varmvattenberedaren (i liter)? Hade tänkt mig en på cirka 20-25 liter, men vet inte om det räcker med den storleken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fantino 1 Postad 21 Augusti , 2009 Hej! Var sitter den placerad? Har du någon bild på hur det ser ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 21 Augusti , 2009 Hej Treudd mfl. Har du, Treudd 24 V system i båten??? I annat fall har du väl ändå skrivit fel i ditt inlägg kopplat i serie. Ifall du har 12V system lär du förhoppningsvis parallellkopplat solpanelerna, eller? mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 21 Augusti , 2009 Nej Nitro, en Maxpower (MPP med DC/DC-omvandlare) gör att man kan seriekoppla panelerna och nyttja klenare kablar från panelerna men ändå få samma (eller till-och-med bättre) laddning -än med paralellkopplade paneler. Jag har själv 2 st 42W paneler i serie till en MaxPower som laddar 12V batteribank och det funkar klockrent. Med seriekopplade paneler får man också en total panelspänning som överstiger batteriets polspänning tidigare på dagen, och håller sig där tills senare på kvällen. Eftersom ingen laddning kan ske så länge laddkällans polspänning understiger batteriets, så kanske kan seriekoppling även leda till att man kan ladda lite längre tid (osäkert om så är fallet i praktiken, har inte mätt). Senast ändrad av Gunnar_ | 21 augusti 2009 | 19:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 21 Augusti , 2009 Solcellerna ger utan att seriekopplas ca 20V Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjobergs_Bygg 0 Postad 22 Augusti , 2009 Hej! Eftersom vv-beredaren ofta är kopplad till motor och land-ström så har man likt förbannat inte varmvatten i naturhamnarna. Kan de tänkas att man kan koppla solceller för att enbart värma vatten el kräver vv-beredaren alldeles för mkt ström för detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fantino 1 Postad 22 Augusti , 2009 Hej! Den kräver alldeles för mycket ström för det. Men vad jag har fått berättat åt mig är att en vvb håller varmtvatten i nästan ett dygn efter man har kört ett tag och värmt vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 22 Augusti , 2009 Tänk dig för en extra gång innan du installarerar en varmvattenberedare. Är något som jag kan undvara på båten så är den den. Man har varmt vatten första dygnet att tvätta sig i sedan är det svalt. Har installerat en sjövattenkran som vi tar diskvatten ifrån. Värmer diskvattnet på eftervärmen efter matlagningen, fungerar hur bra som helst. Ligger vi i gästhamn så orkar jag inte ens koppla in 220 på vvb. Vi ligger oftast bara där ett dygn och då är vattnet varmt efter åkturen eller så använder man faciliterna i gästhamnen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fantino 1 Postad 23 Augusti , 2009 Så där får du ju inte skriva, nu blir jag lite tveksam... Skämt åt sido, det är ju inte direkt billigt och låta montera in en vvb, runt 10,000:- kostar det. Det är framförallt av 2 orsaker som jag ser fördelar med en vvb, det är så liten färskvattentank i vår båt eftersom det är monterar en bogproppeller så har man minskat tanken till cirka 40 liter. Den andra orsaken är att slippa värma vatten till disken. Skönt och bara vrida på en kran. Men det är klart om man monterar en sjövatten kran istället så har man ju löst en av dom två sakerna och det skulle vara bra mycket billigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 23 Augusti , 2009 Varmvattnen har du ändå bara 1:a dygnet. Visst får du lite mer kapacitet. Vi har också bogpropp och därför en 40-liters tank. Vi har med 3 st 10-liters dunkar. I år behövde vi bara använda en av dunkarna när vi var ute i 4-dagar (2 vuxna 2 barn). Vi körde sjövatten till all disk och även om vi kokade potatis (ej spaghetti). Det är alltid lätt att värma vattnet efter matlagningen. Mitt tips är att ni börjar med att skaffa sjövatten, billigare och enklare. Duger inte det så skaffa vvb. Sjövatten är ändå bra att ha.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 23 Augusti , 2009 Varmvatten är välfärd, inget snack om saken. Både för personlig rengöring och för disk. Monterar du den själv kostar det inga 10000:- och det är heller inte särskilt klurigt. Men lura inte dig själv att du får större mängd tillgängligt vatten ombord. Du behöver ju vattnet i färskvattentanken för att pressa ut det varma vattnet ur beredaren. Ett alternativ kan vara att du kopplar beredaren till sjövattenkranen, ifall du ska ha en sådan också. Se då till att du har en rostfri och inte en emaljerad beredare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fantino 1 Postad 24 Augusti , 2009 Som det har varit i sommar så har vi aldrig legat mer än ett dygn på samma ställe innan vi har blivit rastlösa och sökt upp en ny ö. Så om vi fortsätter i det tempot så lär vi ju alltid ha varmvatten. Har du någon aning i vilken prisklass man hamnar i för att montera en sjövattenkran? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fantino 1 Postad 24 Augusti , 2009 Har inte tänkt på det, att vvb skall alltid vara full, för då får man ju i praktiken inge mer vatten. Det jag upplever tar en hel del vatten är WC:n, det borde väl gå att koppla den till en sjövatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 24 Augusti , 2009 Självklart kan du köra toan på sjövatten. Är du säker på att det inte redan är kopplat så? Annars är en sjövattenkran i pentryt utmärkt ifall vattentanken är liten. Kör du i Östersjön går det ju bra att diska och tvätta sig i bräckt vatten. Viss risk dock för att en del husgeråd kan rosta, exempelvis diskställ i metall. Ett sätt att få en vattensnål installation är att ha en engreppsblandare med varmt och kallt sjövatten och en separat kran för färskvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 24 Augusti , 2009 Ang placering av VV-beredare: Bifogad bild är klippt från denna video och visar en Isotemp (tror jag) Basic 24 monterad i motorrummet. Jag har en sådan Basic 24 och i min båt håller den vattnet varmt (över 40 grader) i minst 2 dygn när den och dess innehåll värmts upp till 80 grader av motorslingan efter några timmars motorgång. Isotemp Basic 24 var klar testvinnare: http://www.isotherm.se/pdf/14695Thermopsartr.pdf och min erfarenhet är att det stämmer. Denna sommar körde jag för 1:a gången mycket gästhamn & landström med beredaren, och det funkade klockrent. Att ha tillgång till varmt färskvatten vid behov är grym lyx, skulle inte vilja vara utan (börjar bli gammal och bekväm) Men, som redan påpekats, för att få ut varmvatten måste du (tryckpumpen) putta in kallvatten som ersätter det du tar ur beredaren. Beredaren mixar dock kall-och-varmvatten (med en termostat på beredaren) så att man inte får skållhett vatten (om man inte som jag vridit termostaten till max) vilket gör att man får tempererat vatten under mycket lång tid så länge man har kallt vatten i vattentanken. I mitt fall är det inget större problem då jag har 100 liter färskvattentank som räcker typiskt minst en vecka. Montering är grymt enkel, 4 skruv/bult och sen 2 slangar till motorn, klart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fantino 1 Postad 24 Augusti , 2009 Öhhh!! nä jag är inte säker nu längre, har bara utgått från att den tar färskvatten, måste kolla upp det bättre. Lutar mer o mer åt att skaffa en sjövattenkran, verkar ut att vara väldigt vettigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fantino 1 Postad 24 Augusti , 2009 Tack Gunnar för nyttig information om vvb. Tyvär ryms inte en vvb i motorrummet på vår båt, har en mycket större spis än den på youtube klippet, annars hade det varit en kanon bra placering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser