Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
wiri

hur stor motor "vågar" man hänga på

Rekommendera Poster

är lite i valet å kvalet på en nyare större snurra på min båt,

båten är en skibsplast 450 vs, har en 65hk nu å den reser inte upp alls mycket nästan inte alls om man trimmar ner motorn vid start, å går mycket fint å stabilt i vattnet, även vid väldigt aktiv körning, är ej baktung eller nått.

max effekt på båten enligt tillvärkaren är 60hk vilket käns väldigt i underkant, för rek motorn är 30-60hk

såg en ryds 435gts som är väldigt lika min med en 90hk v4,

så hur mycket vågar man montera, kommer inte bli över 90hk, men ev en Dt85 eller liknande kan man förstärka akterspegeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha 90hk tvåtakt väger väldigt lite i jämförelse med många andra. den skulle nogg funka. jag skulle leta efter en motor som har mycket hk men lite vikt.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, tack för tipset,

men lite mer vikt bak skulle inte skada, för när jag vill ha lite vågor av båten så får man va 3 st i den för att få lite mer vikt, så en tyngre motorn skulle inte skada, men det ska va en 2t, smidigast vore ju en suka, efter som alla instrumänt kablar å reglage redan fins,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo det är ju pga det jag frågar, dom sätter ju alltid en rek max gräns för att det ska hålla, men sen klarar den kanske 30hk till,

men efter som det bara är en Rekomenderad gräns kvitter det ju i försäkrings synpungt, antar jag, för jag har 65hk på min å 60 är max, å det var inget problem, tvivlar på att försäkringen täcker sprickor i akterspegeln på en 16år gammal båt ändå, den chansen är nog lika med 0. jag menar vad ska man säga, å spriker den så dant så den sjunker, då har man nog otur,  det ä ju inte så att jag ska hiva på en 350hk motorn., som säkert skulle funka, :P

vill bara upp ca 20-30 hk max men ev blir det bara å byta propp nu så den blir starkare, men det är ju typ som att sätta på en 75-80 hk oxo för påfrästningen vid en start blir ju då mycket högre å troligen likvärdig med en större motor.

för man kan ju ha en 40 hk med as liten stigning, så den bara gör 20knop men är stark som en 80hk i starten :) vad säger försäkringen då :) nä.

får väl kompresor konventera min motor ist, funakr ju bra på motorcyklar så, å sessa motorer är ganska lika med tanke på förgasarna m,m,  :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte vad du dillar om!

hiva på 350 hk... upp ca 20-30.. ev bara å byta propp.. typ som att sätta på 75-80 hk oxo... 40 hk as liten stigning stark som en 80 hk...

Om du har för stor motor i förhållande till rek. kan du få problem att försäkra båten. Dettta har ingenting med sprickor i akterspegeln eller propellerval att göra.

 

Kompressor på en tvåtaktare är svårt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tyckte det var ganska lätt att fatta vad jag skrev, men även du borde ju kunna fatta att jag överdrev siffrorna lite för att man lätt skulle kunna förstå vad jag medade,

om jag gör så här då, så du förstår, :P att om jag har en 40 hk på en båt, byter propp så den blir startsnabb, det måsta ju påfrästa akterspegeln mer, kanske som en 45-50hk med orginal propeller. klarade vi upp det nu?

å skit i försäkrigen det är väll mitt problem :) eller

jag vill veta om man kan gå upp ca 20 hk mot rek motorn storlek, å att båten håller. det är typ det ända jag vill få svar på.

å va det gäller att kompressorkovertera en båt är plätt lätt, om man kan lsin sak om överladdning å 2 taktare, =) jag vet ju inte dina kunskaper i detta å du vet inte mina, turbo på t taktare är oxo superlätt, bara att man måsta ha dubbelt så stort kompressorhus / kubib än om det vore en 4t motor, då 2t motorn, men turbo i en båt blir lite varmt att kompressor blir lättare att kontrolera laddtrycket

många stora vattenskotrar har ju kompressor idag . nu har dom ett mycket högre motorvarv, men det är bara till nackdel för kompressor, då dom blir tunga att dra på höga varv utan fungerar best på låga varv, vilket jag anser att det är på en båtmotor, 5500 i varv anser iaf jag som lågt

 

å det med 350 hk, eller ta en 250 hk motor då,  var att det skulle säkert gå att montera på min båt å köra mä den oxo, men man skulle nog inte kunna ge fullgas direkt, men det skulle troligen fungera, men det är ju itne det jag vill, det var ju bara en hypotes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingen som kan svara, kan inte tänka mig att alla håller sig innom sessa gränser :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är ni helt blåsta eller tycker ni om att krittisera folk bara?

svara på frågan istället för att komentera på gamla svar å tillämpningar.

har ni aldigt byggt överladding på en en 2 takt så komentera inte, snälla värkar ju inte som om ni inte fattar va ni pratar om häller, nu är ju denna tråd helt förstörd,

gjorde ett försök att starta en nu, men den togs ju bort nå nu får man dras dedd dessa nedlåtande jä**a komentarer som är helt onödiga, f*n va trött jag blir på en del folum folk 

 

Frågan var enkel,  Kan man går upp ca 20 hk över max tillåtna på båten? håller den?????????

ska ni skriva mer i denna tråd så svara på detta å inte på nått annat.!!!!!!

Tackar i förhan för seriösa svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om akterspegeln är frisk och man gasar med förstånd så borde det inte vara några problem. Vet dock inte hur din båt ser ut men generellt så borde det funka. Sen önskar man ju alltid mer av styrningen ju mer effekt man har. Har du vajer nu eller hydraul? Lägsta nivån borde vara vajer med No Feedback så att det inte sliter så hårt i ratten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju en exakt likadan tråd som du har fått några svar i ta ett par djupa andetag och släpp den här trådenCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan var enkel,  Kan man går upp ca 20 hk över max tillåtna på båten? håller den?????????
1 Ja
2 Troligen.
...men..jag har en gammal vanvårdad mindre rodd/motorbåt som ska klara 25 hästar (säger blå skylten) men min 4 hästare får akterspegeln att knaka-svaja betänkligt..så vilket skick tycker du att din akterspegel är i, tror du att den klara de krafter du eftersträvar ?

Det är väl enkelt, häng på det vill ha och se om det går, hur svårt kan det vara Förvånad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe ja det har ju ju rätt i, :) men min båt går nog att jämföra lite med en ryds 475gts i storlek å rem motor, å min motorn käns inte alls stor för båten, å den är ändå 5hk förstor

men men vi klickar denna t åd som löst så blir alla glada, :) får se näta sommar om man kan spara ihop lite pengar t nått nyare men lite mer ork, eller om det bli en ny båt i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...