Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
hjelmberg

AQ170 kylproblem

Rekommendera Poster

Hej! jag köpte en båt i lördags, och när jag körde hem den hörde jag ett rassel ifrån motorn. Jag talade med säljaren på väg hem och påpekade detta, ljudet försvann vid högre varvtal. Idag fann jag felet, vattenpumpen är totalslut i lagerna, axeln var helt slut. Nu till jävelskapet så kostar en ny skjortan. Ska man ringa säljaren och be om ekonomiskt stöd?? han sa att jag fick höra av mig om det var något problem med båten. Jag är inte ensam här på forumet om vattenpumps problem har jag sett. Jag köper väll oxå en bilpump och pressar ur axel och lagring för att sedan montera i vp huset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst att direkt skriva ursäkta mig.

 

Du gjorde väl en genomgång av båt och motor innan köpet? Uppmärksamamde du/ni då inte att det fanns defekter som beaktades vid betalningen? Eller var din besikting mer ett betraktande av utensilier? Min magkänsla säger mig att du/ni inte har sett mer än att det sitter en motor i båten varför det troligen är lika bra att bita i det sura äpplet och köpa en ny pump. (Lite tillspetsat: Införskaffande av båt med en motor vars glansdagar var på 70-talet är alltid en chansning. Varför köpet av motorn måste göras med största noggrannhet dvs, tillsammans eller av en som vet/kan motorn på sina fem fingrar och därmed också kan plocka både isär och ihop den med förbundna ögon i en kolkällare)sorry/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vattenpumpen fixad 650:- för en ny bil pump på mekonomen. 1 avdragare och en hydralpress och en 1h arbete så var jag färdig. Nu spinner motorn som en katt. Tur att det finns folk här på forumet som testat att göra samma operation med vatten pumpar. TACK (TUBEN) för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött att det löste sig så enkelt och billigt.

När jag köpte min nuvarande båt, så rasslade/skramlade det oroväckande i motorn (en 6-cyl-3-liter inombordare-Diesel) vid varv över 1400, ramlagerskrammel.

Jag hade några år innan renoverat en Perkins 4.108 så jag visste på ett ungefär vad det kostar i delar, och prutade ner 20.000.

Nu 3 år senare (och nästan 2000 M körda) rasslar/skramlar det precis på samma sätt vid samma varv, men nu vet jag att det inte betyder något, vid marchfart ligger varvtalet 1200/1300 och inget oväsen alls

Men, skulle det varit så illa som jag befarade då så var 20 papp rätt billigt för säljaren så vi gjorde nog en bra affär båda två.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varit på sjön idag och åkt ett par timmar, man blir extra nöjd när man hör att (spisen) tuffar på utan protester eller oljud. Fixade varvräknaren och lite instrument belysning i går så nu kan man bocka av de punkterna i att fixa innan vintern. Hittade föresten en sida som sålde mycket tillbehör till Volvo på nätet motoroldies.se tipps till er som letar efter prylar.

Mvh Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...