Alf_Von_Sil 2 Postad 19 Augusti , 2009 Började misstänka överladdning i batterierna sista turen för säsongen. Och började kolla med olika instrument. 1. Den fast installerade digitala battometern visar 15,4v med motorn igång. 2. Den analoga batterimätaren i instrumentpanelen visar 14,4v vid motorgång. 3. Okej tänkte jag då kopplar jag in en tredje källa och kollar vem som har rätt och testade med min kära digitala elmätare från biltema. Och den visar 14.8v direkt kopplat till batteriet. Alla visar olika resultat, vem skall man tro på? Nu kommer det luriga, när jag kopplar in landström och laddar batterierna då visar alla mätare samma korrekta resultat 13,8v. Och det mest spännande av allt är att det är samma fenomrn oavsett om jag använder batteribank 1 eller 2 med hjälp av huvuströmbrytaren där jag kan välja vilken bank jag vill använda. Stänger jag av all förbrukning och motor har alla mätare också samma värden. Först tänkte jag enkelt fel, batteribanken är slut, dags att byta batteri, men ena batteribanken är ny för iår och har samma värd som den gamla. Kan det vara laddregulatorn på generatorn som inte hänger med längre? Jag gillar inte att den laddar över 15v... battometerna är den jag tror mest på. Någon som har någon teori? Eller skall jag bara sluta bry mig och låta den ladda med 15,4v i värsta fall om det är den som har rätt vill säga? Och hoppas på att felet blir värre. 15,4 fungerar ju men är ju inte hälsosamt för batterierna i längden. Kanske problemet är så enkelt att battometerna skall kalibreras om. Hmm det har jag inte testat om det ens går. manualen är inge höjdare. Tror kalibreringen fungerar så att man skall bryta strömmen helt till battometern för att sedan koppla in den och sedan skall batteriladdaren ladda batterierna full. Då är det kalibrerad, men påverkar detta verkligen visat värde för laddning. Input boys... vad har ni för teorier, kan det vara felaktig kabel från generatorn tro? som trycker på mer ström än nödvädigt då regulatorn tror att oj här var det lite kräm i batterierna, nog bäst att trycka på ordenligt? Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Augusti , 2009 Hm. 15,4 V - 14.8 V = 0,6 V. Dvs ett diodspänningsfall. Är det så att det sitter en burk med två dioder i som ger laddning till båda batterierna från generatorn men hindrar ström att smita bakvägen mellan dem? Om din digitala battometer mäter på generatorn och den analoga direkt på batteriet så stämmer beteendet.... :-) Leta o följ lite kablar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 19 Augusti , 2009 Tackar för inputen... Mycket intressant teori. Battometern är kopplad direkt till respektive batteribank. Det enda som sitter mellan battometern och batterierna är en säkringsdosa. Min huvudstörmbrytare har läge 1 1 2 och 2 generatorn laddar bara den valda banken. Men Min fast installerade batteriladdare laddar båda batterierna oavsett läge på huvudstörmbrytaren. Kanske det läcker där på något sätt? Den skall jag mäta upp, och se hur fabriken har kopplat denna. Den installationen förstår jag inte alls. Tycker de har kopplat väldigt konstigt. Laddaren har utgångar för två separata batteribanker. Men den ena är kopplad direkt till ena banken, medans den andra går upp i huvudströmbrytaren. Har aldrig riktigt förstått meningen med det. Varför skulle man vilja dra upp den där liksom. Huvudströmbrytaren sitter riktigt illa till, svårt att se hur de har kopplat där. mvh Kristian Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 20 augusti 2009 | 01:47 Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 20 augusti 2009 | 02:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 2 Maj , 2010 Det är med största sannolikhet laddregulatorn. Nu återstår bara frågan om man skall köpa en helt ny generator som generar 100A istället för den som sitter i nu som är på 65A, Får jag bättre och snabbare laddning med 100A? Skulle kunna köpa en ny laddregulator Orginal för 800 SEK och byta ut den trasiga laddregulatorn som sitter i båten. Men ger mig fan på att snart är kolen slut eller nått? Så får man köpa nytt ändå. Eller skall jag köpa en ny generator på biltema på 100A från Bosch? Passar dessa rakt av? Ser rätt lika ut? Volvo penta vill ha 8000 SEK för en ny Orginal generator. Det är ju fantastiskt överpris kan man ju tycka? Jag vet inte själv, därför frågar jag er. Vad skulle ni gamla sjöbjörnar göra? Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 Maj , 2010 8000.- Snacka om påslag. Är nöjd att jag valde bort Volvo Penta! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 3 Maj , 2010 Tveksamt om du vinner något i praktiken på en större generator. Det skulle vara om du har en väldigt stor batteribank (>3-400Ah) och regelmässigt laddar ur den riktigt djupt. Men då har du har bara glädje av generatorns extra effekt de första minuterna efter start, när batterierna kan ta emot en så hög laddström. Bara efter några minuter sjunker laddströmmen radikalt och då går din generator på reducerad effekt. Ta min båt som exempel, det är visserligen 24 V men principen är densamma. Jag har 480 Ah batterier och en generator på 80 A. Har jag legat flera dygn utan laddning, eller seglat något dygn med lanternor och andra förbrukare igång utan att ladda så får jag en laddström på ca 75 A när jag startar motorn. Men redan efter 5-10 minter är den nere i under 50 A. Det tar flera timmars motorgång att ladda batterierna till 100 % och du skulle kanske vinna 5-10 min på en större generator. Och då kanske du behöver dimensionera om kablaget. Vill du minimera laddtiderna, satsa på en intelligent regulator istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 3 Maj , 2010 Tacka för inläggen. och att vi fick onrdning på detta med 65A vs 100A generator. Jag satsar på att antigen köra vidare på den jag har och sätter i en laddregulator. Nu återstår bara köpa ny Biltema generator för 1200 SEK eller ny laddregulator för 800 SEK. Jag blir lite orolig att Biltema Bosch generatorn inte är gnistfri? Det är ju säkert orginalgeneratorn. Och om man kan få en Biltema Bosch att passa på motorn? Har då ingenlust att hålla på att modifera den. Men man vill ju inte att snålheten skall påverka säkerheten. Blir nog att beställa ny laddregulator och köra på den jag har. känns säkrast så. Tackar gubbar! mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 5 Maj , 2010 Ny laddregulator inköpt. Problemet är fixat. Jag startade upp båten på land efter installationen och nu laddar den 14,6 i början gick sedan ner mot 14.2 Ville inte köra för länge, så jag stände ner den igen när jag såg att det började gå neråt. Allt verkar fungera, känns mera normala värden nu. Kontrollerade med samma instrumet som jag testade första gången med. Båten är ju helt klar för sjösättning Allt kontrollerat och inga konstigheter alls någonstans. Fy fan vad underbart livet är just nu. Tack för all hjälp Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser