Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
uboat

Byte av laddluftkylare/intercooler AQAD31 gav högre motortemp

Rekommendera Poster

Hej!

Har bytt laddluftkylare på ena motorn (SB) (AQAD31-1989) i min båt för en månad sedan. Laddluftkylaren sattes ihop av en auktoriserad marinverkstad, jag själv har monterat den på motorn. Även laddluftkylarens lock är bytt till plastlock med kylslangar av gummi (istället för metallrör - originalet).

Efter bytet av laddluftkylare noterar jag att denna motor nu:

1. har ett par grader högre motortemp vid marschfart, nu ca 85 grader mot tidigare 82-83 grader

2. att motortempen inte sjunker under ca 80 grader efter några minuters nedkylning, som den andra motorn (BB) snabbt gör.

3. Innan bytet har jag klart för mig att båda motorernas motortemp följde varandra nästan identiskt, dels avseende uppvärmningsförloppet, maxtemp samt även under själva avkylningsförloppet.

4. Under avkylningsförloppet sjunker BB motor (som fortf har originalladdluftkylaren kvar) ganska snabbt ned till mellan 60-70 grader, medans SB motorn knappt kommer ned under 80 grader

Har talat med marinverkstan som satte ihop laddluftkylaren och fick svaret att motorerna är unika individer och så länge maxtemp inte går över 85 grader är det ingen fara. De kunde dock inte ge någon som helst förklaring till varför jag upplever det jag har beskrivit enligt ovan (1-4).

Enligt dem kan det inte handla om att det är någon luftficka som har uppstått, man ska alltså inte behöva lufta någon del av sjövattenkedjan efter detta byte.....

Kan orsaken vara:

a. att laddluftkylaren har satts ihop felaktigt, med ett minskat kylvattenflöde som följd?

b. att den nya laddluftkylaren i sig har ett sämre vattenflöde än originalet?

c. den att temp.givaren nu hamnat i en luftficka?

 

Tacksam för tips!!

Mvh

/Uboat



Senast ändrad av uboat | 19 augusti 2009 | 22:59



Senast ändrad av uboat | 19 augusti 2009 | 22:59



Senast ändrad av uboat | 19 augusti 2009 | 22:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall jag nu inte kan hålla mig från att ha synpunkter får jag väl börja så som i mitt föregående inlägg (annan fråga) Ursäkta mig!

 

Innan man har en massa hypoteser bör man nog ha lite på fötterna. Det vill säga åtminstonde veta vad vet man frågar om. Du  har med andra ord bytt laddluftskylare  eller det någon kallar intercooler. Den första frågan man ställer sig måste vara? Vad har då denna laddluftskylare för funktion och i vilka system fungerar den? Jo, den kyler med sjövattnets hjälp ner den efter turbon till motorn inkommande luften. Som du av ovan kan utläsa är det sjövatten som kyler ner motorns förbränningsluft. För att på så sätt få in så mycket luft (syre) till förbränningen. Kan ovan funktion har någon som hellst inverkan på det du frågar om? Ja det kan det men jag har aldrig varit med om att laddluftskylarbytet gjort att det kommer så mycket mer kallare luft in i motorn att dess förbränning blivit så mycket bättre att färskvattnets kylsystem inte klarat av att hålla motortemperaturen. Varför svaret på min fråga ändå måste bli ett nej. Med anledning av det jag skrivit bryr jag mig inte om att över huvud taget gå in på dina a till c frågor. Du får nog nöja dig med det din verkstad sade motorer är undika individer. För det primära i kråksången är att laddluftkylaren går på sjövatten och dina termostater sitt i färskvattensystemet (vatten med glykolblandning). 

 

Men vill du inte acceptera ovan resonemang så kan du ju alltid börja med att mäta den verkliga tempen du har på motorerna, kontrollkoka termostaterna, byta tempgivare mellan motorerna för att få fram fakta. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig Nitro men det KAN ju faktiskt vara så att den intercooler som inte är bytt fungerar så dåligt att det skulle kunna ge en lägre motortemp. p.g.a dålig effekt i motorn- mycket talar ju för att

-givetvis beroende på varför den ena intercoolern bytts- även den andra kan vara i behov av utbyte eller rengöring.

Med tanke på att intercoolern kanske höjer motorns effekt med 25-30% - jmfr. 40 A motorn(129 hk) med 40 B(165 hk) och 41D (150hk) med AD 41 (200hk).

Kanske finns andra skillnader mellan dessa motorer med den STORA skillnaden är ju att intercooler saknas på 40 A och 41D.

 

Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viktig uppgift saknas: Ger motorn högre, lägre eller lika effekt efter bytet? Har ingen erfarenhet av att köra med två motorer, men utgår ifrån att om den nya laddluftkylaren skulle vara så mycket mer effektiv skulle det vara klart märkbart när du kör. Om kylvattenflödet skulle strypas så mycket att kylningen i värmeväxlaren blir i underkant och motorn går varmare skulle säkert laddluftkylaren fungera sämre med lägre effekt som följd.

Sea Maniac



Senast ändrad av SeaManiac | 20 augusti 2009 | 09:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många snabba svar!

Jag hade bara ägt båten i knappt en vecka (totalt 3 månader nu) när jag märkte att SB motors laddluftkylare läckte/sprutade ut vatten i botten på laddluftkylaren. Finns tydligen ett litet skvallerhål där som indikerar läckage inuti laddluftkylare. Var svårt att se om man inte använde en spegel och lampa!

Jag har alltså inte så bra erfarenhet av hur motornerna normalt ska bete sig. Jag kan inte påstå att jag märkte någon direkt skillnad på motoreffekten alls. En bidragande orsak till detta vara att jag fick vänta ca en månad då reservdelarna var restnoterade. Hade hunnit köra för lite med båten innan dess för att ha en bra minnesbild av hur den betedde sig innan bytet. Det enda jag noterade var temp.skillnaderna på motorernas kylvatten (vilket var en av testposerna vid provkörningen inför båtköpet).

PCP-Rogers förslag på att den laddluftkylare som inte är bytt kan vara en orsak till att den inte ger lika hög drifttemp som motorn med den nya intercoolern låter intressant. Har planerat att ta bort den gamla intercoolern i höst efter upptagningen för kontroll o ev rengöring eller utbyte.

Det är dock en sak som jag fortfarande inte kan få grepp om och det är att motortempen på (SB) motorn med den nya laddluftkylarn inte sjunker lika snabbt som på den andra motorn efter att ha kört i marschfart ett tag. Efter några minuters avkylning på tomgång har BB motor gått ned till mellan 60-70 grader (indikerat), medans SB motorn (med ny laddluftkylare) inte går ned under 80 grader även om jag dubblar eller tripplar avkylningstiden. Detta beteende är det jag har svårast att först....

Mvh
/Uboat



Senast ändrad av uboat | 20 augusti 2009 | 21:04



Senast ändrad av uboat | 20 augusti 2009 | 21:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om du bara läser det du vill få bekräftat och ignorerar allt annatFoten. Nu verkar vi i alla fall ligga någotsånär rätt vad beträffar symptom ifall jag ignorerar svamlet om laddluftkylare...

För du skrev:

Det är dock en sak som jag fortfarande inte kan få grepp om och det är att motortempen på (SB) motorn med den nya laddluftkylarn inte sjunker lika snabbt som på den andra motorn efter att ha kört i marschfart ett tag. Efter några minuters avkylning på tomgång har BB motor gått ned till mellan 60-70 grader (indikerat), medans SB motorn (med ny laddluftkylare) inte går ned under 80 grader även om jag dubblar eller tripplar avkylningstiden. Detta beteende är det jag har svårast att först....

Mvh
/Uboat

I mitt föregående inlägg var slutklämmen att kontrollera/bekräfta aktuella tempangivelser och termostater. Ifall du inte förstod eller hoppade över informationen så gör jag ytterligarer ett förtydligande. Har du verkligen störande olika temp på motorerna eller är det bara något dina mätare visar? Är det så att det i verklighten är olika temp är det så att det sitter 2 (två) termostater i varje motor. Därför föreslog jag att du kokar/värmer upp dom i en kastrull med vatten för att på så sätt förvissa dig om att alla dina 4 (fyra) termostater fungerar synkront. (I kastrullen har du givetvis förutom termostaterna och vatten en termometer). lycka till/Nitro 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...