Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
fwilkens

AQ130 inga motorfästen, hänger i akterspegeln

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Solö Lyx III med en AQ130 som hänger direkt i akterspegeln, dvs den hänger fritt och har inga fästen undertill någonstans. Jag misstänker att denna typ av montage bidrar med en hel del vibrationer. Någon som har erfarenhet av att plasta motorbäddar och låta motorn stå på dessa? Är det krångligt? Antar att det behöver måttas in väldigt precist? Börjar tröttna på dessa eviga vibrationer. Funderat på ny större motor, men efter renovering för ett par år sedan bara går och går motorn (positivt problem :)  )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också inne på samma sak i min båt (flipper 700 men AQ131)

Jag har fixat fäster och gummi och tänkte testa att kila dit dem med något och se om man får bort vibrationerna. Och funkar det så kan man ju börja att plasta upp och fixa i vinter.

Mvh

/Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför då? Det skall vara så. Motorn hänger i skölden med stora o-ringar vilka gör att det inte skall gå ingenom några vibrationer. Som parentes kan nämnas att det finns/fanns o-ringar med olika hårdhet att sätta in.

Jag tror, på gränsen till visshet att ni inte får bort några vibrationer genom att sätta dit tassar och motorkuddar fram. Är det inte bättre att leta fram varför vibrationerna fortplantar sig från motor/drev? mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns 2 olika gummiringar till 200dreven som tätar runt svänghjulskåpan (struten). För att kunna hålla en motor upphängd enbart i skölden så måste de två gigantiska o-ringarna vara mycket hårdare vilket också sprider motorns vibrationer till skrovet via skölden.

En motor med stöd fram har mjukare ringar som skall dras med moment för att inte komprimeras för mycket (vanligt fel är att dra åt för kung och fosterland eller tills skruvarna bottnar vilket gör att motorn kommer för långt bak) vilket gör att mindre vibrationer sprids till skrovet.

En som har plastat motorstöd och samtidigt dokumenterat detta är ju http://ockelbo.plars.org

Var beredd på att du behöver lyfta ur motorn och dra ur struten ur skölden för att byta ringarna och bultarnasamt klämringen kan sitta otroligt hårt fastärgad på struten så att man tom måste knäcka ringen och ibland borra bort huvudena på bultarna som håller klämringen.

Glömde att man sedan måste ta bort gummikudden som sitter klämd mellan strut och sköld /avgasrör när man har motorstöd fram.

Senast ändrad av rickardp | 20 augusti 2009 | 09:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressanta svar!

Undrar nu om det är någon mer som har erfarenhet av att sätta dit tassar på en hängande motor? Om vibrationer minskat. Tilläggas kan att jag haft hela drevet inne hos Micab för genomgång o koll av vibrationer. De har inte hittat något fel, bytte slitdelar och återmonterade. Inte för att man litar 100% på att de testat igenom drevet, snarare kanske monterat isär, konstaterat inget trasigt och kontrollerat att axlar är raka. Dessutom är motorn helrenoverad med nytt block o fabriksny topp. Elektronisk tändning från 123ignition. Propeller riktad och renoverad hos Propellertrim. Så jag tror varken drev eller motor bidrar till mer vibrationer än brukligt. Men det vibrerar en del i båten och min slutsats är hittills att upphängningen måste bidra till att förstärka naturligt förekommande vibrationer i motorn. Drevet ska ju inte bidra med några vibrationer alls. Därför som sagt intressant att höra om någon har erfarenhet av att byta upphängning alternativt upplevt väsentlig förbättring vad gäller vibrationer vid byte till ny motor som står på tassar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...