Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
fwilkens

Droppläckage sjövatten impeller AQ130

Rekommendera Poster

Jag har en AQ130 där jag börjat få en del sjövattenläckage vid impelleraxeln. När jag bytte impeller i våras råkade jag dra ut hela axeln. Har jag lyckats skada någon axeltätning? Nån som har koll på hur man åtgärdar detta? Det droppar alltså sjövatten från axelns utgång från pumphuset, där det finns dränagehål just för att inte få in ev läckage i motorn via impelleraxeln. Det droppar rikligt vid gång upskattningsvis 1-2 l/timme, inget läckage med motorn avstängd. Tacksam för svar av någon som vet  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft samma problem med en 140 A o vad jag förstår är det ett ganska vanligt problem. Att Du drog ur axeln skall inte ha någon betydelse. Byt packningen på baksidan av impellerhuset där axeln går egenom. alltså skruva loss impellerhuset. Finns även en packning axelns förlänging i motorn som Du oxå kan byta när Du ändå har huset loss.

Kolla på nätet hur det ser ut om Du inte har en manual till motorn. sök    aq 130 o impellerhus.

tyvärr har jag bytt ett flertal gånger o problemet kvarstår.....Ring till Drevia o berätta om ditt problem så måhanda får Du en lösning på vårt problem!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar! Har kollat runt litet och om jag förstår det hela rätt skall det finnas nya vattenpumpar som är kullagrade (inte glidlagrade som de äldre). Huruvida det rekomederas byte mot läckage har jag inte greppat (dvs skall de nya varianterna vara tätare???). Borde vara någon packning som är otät eftersom denna pump varit helt snustorr o tät under alla år tidigare. Såvida inte pumpen är utsliten förstås. O då blir det ju bara att byta till ny, á 2000kr. Som vanligt drar man sig för att ringa till Micab på Lidingö eftersom bemötandet är så tråkigt. Konstigt att det skall kännas tråkigt när man är beredd att betala. Händer nog bara i båtbranschen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm     vilket är det ? vattenpump eller impellerhus som läcker??? till min motor hittade jag en volvo orginal för tror det var kring 650:-. Skruvade loss gamla tog den med mig o jämförde,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som Minego tipsat om var det en förhållandevis enkel match att ta loss sjövattenpumphuset och sedan trycka ut de bägge packningarna. I med nya packningar till förhållandevis rimlig kostnad. Vips FIXAT!  :)

Killen på Micab tipsade om att om man fortsatt har problem efter packningsbyte kan detta bero på att själva impellerpumpaxeln blivit sliten. Kanske ett tips för Minego om dina problem består. Jag har i alla fall haft helt tätt efter byte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...