pelle_g 0 Postad 19 Augusti , 2009 Hej ska köpa täckställning till vår nyinköpta first 31.7 vilken modell o storlek rekommenderas av er som har erfarenhet av detta. /Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 19 Augusti , 2009 Hej! Till min scampi har jag en täckställning med aluminiumrör med NOA-kopplingar. Modellen har utliggare så att presenningen inte ligger längs med skrovet. Kolla på t.ex. http://www.byggplast-batprylar.se/SectionList.aspx?CatID=7502. Jag kommer inte ihåg hur många sektioner jag har, en för varje manttågsstöttfäste en i aktern och en i fören. Det blir fler än vad som visas i leverantörernas prisexempel. Jag är mycket nöjd. Funkar toppenbra. Jag kör med två lager billiga presenningar japanpress på varandra. Jag tycker att det funkar bättre än en av bättre kvalitet. Jag kör ljusa pressar och då är det så ljust att man kan jobba nere i båten mitt på dagen och att solcellen på rufftaket räcker för att hålla batterierna underhållsladdade. På tidigare båtar har jag kört ganska enkla lösningar för att komma billigt undan. Bästa sådana lösning var på en H-båt. Där snickrade jag två bockar med längsgående klyka på. En stod på fördäck, en på akterdäck. I klykan la jag masten. Bockarna var ganska höga, typ 1,5 meter. Sedan på med presenning. Lutningen var tillräcklig för att snö och is skulle rutcha av. Vid sittbrunnen kompletterade jag några brädlappar från masten ner till däck (som en takstol) för att inte pressen skulle bukta in och snön bli liggande i sittbrunnen. I båda fallen så hänger jag vattenfyllda femlitersdunkar för att tynga ned pressarna. En del av dunkarna hänger under båtens mittlinje med linor till pressen på båda sidorna för att hålla pressen centrerad. Många dunkar är tricket, det gäller att samla på sig i god tid. ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 19 Augusti , 2009 Tänk på att den ska monteras på när det redan är kyligt, då vill man att det ska gå fort och smidigt, så titta på en som är genomtänkt och helst inte kräver specialverktyg, materialen ska givetvis tåla miljön i många år varför plast alltid ska undvikas i känsliga delar Själv har jag en NOA-ställning med uteliggare som är minst 15 år gammal, det som krånglat är att plastdelar har gått sönder, men de har suttit på/över en bult så det har ändå funkat. Reservdelar är absolut inget problem att få tag i. Har även en Press&Son ställning som också är bra(används inte eftersom den är för liten för min båt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle_g 0 Postad 19 Augusti , 2009 Hur lång noa ställning har ni i fårhållande till båten ? /pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 19 Augusti , 2009 Min sticker ut en halv meter fram och bak Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 19 Augusti , 2009 Jag har en NOA på min 9meters segelbåt. Jag har inte utliggare utan lägger 3 fendrar längsmed relingen på var sida för att öka luftcirkulationen. Räknar inte med att pressen skaver på båten då jag ligger skyddad men skulle jag köpa en ställning idag skulle jag nog lägga på den summan som utliggarna betingar. En kopplinghandskes styrstift gått av (men fungerar ändå) och bultarna mår bra av lite fett så att de inte skär. Det skadar inte att lägga liggunderlagbitar mellan ojämheter och pressen, då håller den bättre. Har en Monarflex press och är mycket nöjd med den. När jag låg på ett annat varv blev jag rekommenderat att sätta remmar runt NOA:n i skotbänk och mastfot så att ställingen inte lyfter. De var ett gott råd när Gudrun härjade och även några linor under båten skadar inte, fäst dock aldrig linor i stöttorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangemask 0 Postad 20 Augusti , 2009 Jag ska också köpa täckställning och har bestämt mig för att köpa av dessa: http://www.notool.se/ Verkar som ett smidigt och bra system. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 20 Augusti , 2009 Vi har en Press och Son ställning med utliggare. Den är som Noa men utan plastdetaljer - all i metall (Noa har en del plastdetaljer). Priset är ungefär detsamma. Man behöver en 13-nyckel vid montering - det är allt. Vi ska nu beställa en till vår nya båt och man behöver bara berätta vilken båt man har så vet det vilka längder som behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cctop 0 Postad 20 Augusti , 2009 Jag köpte en NOTOOL ställning till min båt, Längd 11m en ½m fram och bak. Fungerar klanderfritt, 3:e säsongen 09/10. /Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 21 Augusti , 2009 Jag köpte en noa får några år sedan. Den har väl funkat ok men det är massor med delar att håla ordning på. Inte för att jag vet exakt hur den funkar men jag skulle nog titta riktigt noga på notool om jag skulle köpa en i dag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 21 Augusti , 2009 Jag har en NOA ställning till min 31fots segelbåt som jag är nöjd med. Vet inte hur lång den är men den sticker ut 30-40 cm fram och bak. Köpte en sats men har kompletterat med några extra stöttor. Som någon annan skrev så är det rätt mycket lösa delar när man sätter ihop den och som man ofta tappar ned på marken. Skulle jag köpa en ny ställning skulle jag nog titta på NOTOOL. Jag har köpt en riktig presenning som är tung och svår att hantera men den ligger alltid kvar och är helt ok efter 9 år. Tidigare så använde jag Japanpressar och även ifall man valde den högre dukvikten så höll de bara i två säsonger. /Micke W Senast ändrad av lizardking | 21 augusti 2009 | 20:53 Senast ändrad av lizardking | 22 augusti 2009 | 16:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 21 Augusti , 2009 Jag har några mil att åka till båten och lite trist blev det när jag för några år sedan åkt ned för att montera och då hade glömt sexkantnyckeln som krävs för att få ihop noa. Då drömde jag om NO tool.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 22 Augusti , 2009 Jo, den har hänt mig med, fick med ett NOA-fodral på köpet och numera har jag nyckeln i ett snöre fastknutet i detta så jag inte behöver tänkta mer på den saken. NOA är ju stora för de har funnits länge och har många återförsäljare, NoTool är ganska nya men nog tror jag att de är likvärdiga. En sak är iallafall klar, det krävs verktyg till det mesta.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 22 Augusti , 2009 Passade på att titta på Notool på Öppna varv idag. Det såg riktigt smidig ut, dockh hade den liksom NOA plast´ handtag över bultarna (något som gått sönder på min NOA) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 22 Augusti , 2009 När jag köpte sist valde jag noa just därför att de var etablerade och notool var nya på marknaden och man vet ju inte hur länge en uppstickare överlever. Får man tag på ev reservdelar osv.... Det är dock några år sedan och det verkar som om de har kommit för att stanna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 22 Augusti , 2009 Är det bara vi som har Press och Son utan plastdetaljer som går sönder. Hade vårt förra i 6 år. Det var fortfarande som nytt när vi sålde båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trisberg 0 Postad 22 Augusti , 2009 Kan rekomendera NoTool. Gör skäl för namnet, samt att den är oerhört enkel att montera. Själv har jag en s.k A-ställning, med stödben som står på durken, men inbillar mig att oavsett båt så fungerar den ställningen i de flesta sammanhang. Ett plus är dessutom att när man spänt fast ställningen med dom enkla spännband som ingår i leveransen, så står ställningen kvar. Har en press på 420g som ligger stadigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 23 Augusti , 2009 Vi har idag ett båthus som tar en hel del tid att sätta upp och ta ner. Så vi funderar nu på att skaffa en däckställning eller A-ställning. Vilken är att föredra då det kan blåsa en hel del där vi har båten. Är lite orolig att vinden ska ta ställningen. Vårt båthus är rätt tungt och är fäst i ett träd i den riktning som blåsten oftast kommer ifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Askerobon 0 Postad 23 Augusti , 2009 Var på Öppna Varv i fredags o tittade bla, på täckställningar, NoTool verkar ju väldigt smidig. Jag rekommenderar att du lägger till utliggare, vi hade inte det på vår förra båt, o då blev skrovsidorna ganska skitiga! Jag föredrar en tung pressening, viker man den rätt, o lägger den på däcket innan man lyfter båten, så är det bara att rulla ut den på åsen o vika ner den åt sidorna. Tyngden gör att det hela blir väldigt stabilt! Lycka till med både nya båten o vintertäckningen! Önskar Askeröbon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trisberg 0 Postad 24 Augusti , 2009 Som utliggare är fendrarna alldeles utmärkta. Bind upp dom längs skrovet, och du får en bra ventilation. Detta förutsätter naturligtvis att du har något på båten du kan binda dom i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle_g 0 Postad 31 Augusti , 2009 Tack för råden. Det blev till slut en begagnad 12m NOA utanpåliggandeställning, NOA har fästen till mantågstöttorna som passar till beneteau så ska beställa såna nu. /Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 31 Augusti , 2009 Vad får man ge för en begagnad ställning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle_g 0 Postad 7 September , 2009 jag gav 7 för en som var använd en sesong /Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
explano 0 Postad 7 September , 2009 Har haft en NOA i 16 år och använder fortfarande samma (har kvar samma båt). Om något går sönder finns alltid reservdelar att köpa. Den kan vara besvärlig att montera första ggn men om du märker upp grejorna rätt med t.ex vattenbeständig spritpenna går det lättare. . Jag har ersatt utanpåliggarna med plaströr typ vattenledning. Funkar suveränt. Pressen hålls nere av 6 plastdunkar på varje sida. Dom har jag fyllt med torr sand. Tungt och fryser inte sönder. Betr. press vill jag rekommendera en tung, som ligger kvar. Själv har jag en som väger 25 kg, helt gjuten i ett stycke. Inget som kan blåsa sönder. Tidigare hade jag lättviktare men fick köpa nytt efter varje vinterstorm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kraiten 0 Postad 2 November , 2014 Hej! Till min scampi har jag en täckställning med aluminiumrör med NOA-kopplingar. Modellen har utliggare så att presenningen inte ligger längs med skrovet. Kolla på t.ex. http://www.byggplast-batprylar.se/SectionList.aspx?CatID=7502. Jag kommer inte ihåg hur många sektioner jag har, en för varje manttågsstöttfäste en i aktern och en i fören. Det blir fler än vad som visas i leverantörernas prisexempel. Jag är mycket nöjd. Funkar toppenbra. Jag kör med två lager billiga presenningar japanpress på varandra. Jag tycker att det funkar bättre än en av bättre kvalitet. Jag kör ljusa pressar och då är det så ljust att man kan jobba nere i båten mitt på dagen och att solcellen på rufftaket räcker för att hålla batterierna underhållsladdade. På tidigare båtar har jag kört ganska enkla lösningar för att komma billigt undan. Bästa sådana lösning var på en H-båt. Där snickrade jag två bockar med längsgående klyka på. En stod på fördäck, en på akterdäck. I klykan la jag masten. Bockarna var ganska höga, typ 1,5 meter. Sedan på med presenning. Lutningen var tillräcklig för att snö och is skulle rutcha av. Vid sittbrunnen kompletterade jag några brädlappar från masten ner till däck (som en takstol) för att inte pressen skulle bukta in och snön bli liggande i sittbrunnen. I båda fallen så hänger jag vattenfyllda femlitersdunkar för att tynga ned pressarna. En del av dunkarna hänger under båtens mittlinje med linor till pressen på båda sidorna för att hålla pressen centrerad. Många dunkar är tricket, det gäller att samla på sig i god tid. ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kraiten 0 Postad 2 November , 2014 Hej Stefan! Jag har just tagit upp min H-båt för första gången. Tänker använda masten som täckställning. Vet att det är ett gammalt inlägg, men jag frågar ändå om du har lust att göra en liten ritning på dina bockar som du lade masten på? Mvh Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser