perrw 0 Postad 19 Augusti , 2009 jag blir tokig!!min VPAQ 170 dör vid varm motor och gasavdrag till tomgångsvarv vid angöring och är sen omöjlig att starta . sen efter en timme när motorn kallnat är den lättstartad som vanligt. stift, konding, brytare mm i fördelaren allt nytt o fint. förgasare ställda och vatten i bränslepump och avskiljare borttaget. oljetryck och kompression kollat och fina värden.... vad göra?? HJÄLP! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 19 Augusti , 2009 Hade en likadan motor som du för ca 25 år sedan med samma problem. Fick tilta upp motorn så att avgasröret kom i vattenytan för den skulle starta när den var varm. Mottrycket verkade vara för stort. Löstes genom att byta avgaskrök till en med bypassventil som ledde ut lite avgaser och kylvatten i en gummislang genom aktersspegeln. Eftersom jag tror att du har ett sådant avgasknä med ventil och en gummislang, skulle jag om jag var du kolla att kulan i ventilen inte har fastnat i stängt läge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perrw 0 Postad 20 Augusti , 2009 kan det vara tändkablar eller tändspolen, avgasproblematiken är helt ok nämligen. hur kan man tro eller veta att det är så i så fall, eller nån sa nåt om ånglås eller vapur lock....? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 20 Augusti , 2009 Har det alltid varit så, eller har det kommit plötsligt? Det kan ju mycket väl vara ånglås. Då kan det hjälpa att montera bakelitdistanser mellan förgasare och insug, och även mellan bensinpump och block. Se även till att bränsleledningen inte går nära några varma delar. Ett enklare sätt kan vara att lufta motorrummet bättre. Testa att köra utan kåpor/huv eller vad du nu har över motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perrw 0 Postad 22 Augusti , 2009 jag skaffade nya packningar men sen när jag tittade efter så sitter det redan c:a 5mm tjocka där. skall jag sätta dit lika tjocka ytterligare? nej jag tror inte det går, bultarna för muttrarna är inte tillräckligt långa för det. någon bränsle lednig är inte nära motorn och ventilationen i motorrummet är utmärkt, det blir absolut inte märkbart varmt där. tipset om att kolla tändspole och konding då? hur kan man veta att det kan vara dåligt... kan tändkablarna spöka måntro och i så fall hur märker jag det och hur fixas det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uffep 0 Postad 25 Augusti , 2009 Kolla omstart med fullgas. Funkar (nog) för mig. Liknande problem, fast min motor dör inte själv, bara omöjlig att starta varm (AQ130) Se min trådhttp://www.maringuiden.se/forum/;thread=289950 eller lösningen och diskussionen runt denna ihttp://www.maringuiden.se/forum/;thread=164687 Berätta gärna om det funkar ... M.v.h /Uffe P Senast ändrad av uffep | 25 augusti 2009 | 18:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perrw 0 Postad 25 Augusti , 2009 Hmmm...?! jo det har kanske funkat tidigare nån gång men om det då var av en slump att jag omedvetet då hade fullgas och lät den vara så vet jag faktiskt inte.men jag är rädda att batteriet tar slut om jag kör startmotorn för länge. med fullgas och inte röra tills den startar har jag hört förrut. men att den självdör vid varm motor och tomgångs varv eller i alla fall ner vid 1000/1200v/m och växel i vid landning t ex var F-N kan det bero på? någon som har tips på proffsmek. eller verkstad då...? det verkar ju vara ett känt och inte så ovanligt problem på B30 motorn och i kombination med omöjlig motor att starta sen när den är varm..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 26 Augusti , 2009 Testa att spärra chokespjället i öppet läge. Om inte det hjälper - byt tändspole. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perrw 0 Postad 27 Augusti , 2009 jo tack för tipset, jag ska köpa ny tändspole och prova med det, kanske ny konding också. vad då chokspjäll, var sitter det i så fall? jag trodde inte det fanns nåt sånt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser