Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Nickke

Läckande Fönster

Rekommendera Poster

Hej alla

Har en four Winn 258 V som det läcker in vatten vid fönstrena när det regnar ( Idiotsk konstruktion ) Nån eller några som har förslag vad man ska göra 

Tacksam för svar

Nicklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visa mig en enda båt som inte läcker i fönsterna när det regnar eller sjön går hög. Har aldrig sett en sådan - tyvärr. Det är ett jäkla fogande och lappande men ändå aldrig tätt.

Carl_Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade det problemet på vår gamla båt.

Sika räckte inte men vi hittade en liten plastflaska med pip med ett lättflytande tätningsmedel i en Watski-butik. Den smiter in i alla skrymslen och tätade bra.

Man måste dock först täta grovt med sika el dyl för annars hinner det rinna igenom innan den härdar.

Kommer tyvärr inte ihåg vad det hette.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flaskan med pipen heter spricktätare och tillverkas av LeFant, finns bl.a på hjertmans, funkar kanonbra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min gamla båt var rutorna isatta i rutramen med gummilister vilket inte var tätt. Jag skar bort den synliga delen av gummilisten (ända ner till rutramen), maskerade noga på glaset ett par mm från rutramen (maskera även på rutramen för att slippa kladd) och fogade sedan med svart Sikaflex.

Likadant mot skrovet, maskera en glipa mellan skrov och rutram, i med Sikaflex och dra av. Maskeringstejpen gör att du får snygga fogar. Dra gärna av med små fogskarpor som du kan köpa på typ Bauhaus etc. Ibland täcks skruvarna på rutramen mot skrov med en porös list som man får plocka bort medans man tätar.

Detta gjorde att det blev nästan 100% tätt men som sagt, Tätt blir det nog aldrig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma båt som frågepersonen, lite läckage vid fönstren. 

För mig räckte det att göra rent gummilistorna som liggen an mot själva fönstret/glaset. smörj in gummilistorna med vaselin. Skruva åt skruvarna som håller in fönstret. För mig blev det tätt.

När du får fina vatten pölar mellan list och fönster. Då har du lyckats :) Verkligen en idiot konstruktion. Detta fel åtgärdades aldrig på modellen av 258, en justeringe skedde någon gång 1995, men det blev knappast bättre.

Jag skruvade åt fönstren rätt så hårt, så de ligger tätt mot packningslisten. Öppna aldrig fönstren igen. Finns ingen vits att öppna dessa fönster du har ju en lucka i taket. Sedan dess har jag aldrig haft något lackage vind fönstren.

Mvh
Kristian

EDIT: Stavfel, ibland har man för bråttom.

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 22 augusti 2009 | 00:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde precis så för 3 år sedan och mycket riktigt inte 100% tätt, men använde då det medlet som jag skrev om i ett tidigare inlägg, nu bomtätt sedan 2 år tillbaks.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Titta i min sjöbod så ser du en bara 11 rutor och ingen läcker

räknade visst fel 12 rutor ska det vara

Senast ändrad av nikitalord | 21 augusti 2009 | 18:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...