Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
anojak

3 båt altenativ

Rekommendera Poster

hej

jag vill skaffa båt, har länge kört olika kompisars båtar och känner att det är dags för en egen.

altenativ 1: totalrenovera en uttern 510 under vintern(in och utvändigt) ny motor. båten ägs av min farfar och är i ok skick, skulle få den gratis

altenativ 2: helt ny båt, för ca 170 laxar

altenativ 3: begagnad båt, för ca 100 laxar liten renovering

vilket altenativ skulle ni satsa på

//e

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag talar som vanligt bara från egen smak.

Alternativ 1, soklart. Förutsatt Farafar verkligen vill skiljas från den.

Varför då då? Jo Jag tror Ff skulle bli glad om båten stannade i familjen och att den blev väl omhändertagen samt vid en helrenovering/recond lär du känna båtens både starka och svaga punkter.

Som ett extra ? kan du ju bjuda med Ff på en fisketur i hans båt, bonding på hög nivå.

Lycka till.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle satsa på  Alt 1 av flera skäl:

Uttern 510 är en mycket bra och välbyggd båt och väl renoverad och med en ny eller nyare motor blir den riktigt trevlig.

Förmodligen det billigaste alternativet om du bortser från ditt arbete.

Ger stor erfarenhet och kunskap om båtars uppbyggnad.

Troligen lätt att sälja om du vill byta upp dig eller föralldel tröttnar på båtlivet.

Och inte minst många pluspoäng hos Farfar.

Lycka till med ditt val!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Uttern 510 själv, enda nackdelen med båten är att den är lite för flatbottnad. Får slå av på farten när det blir lite vågor... men det beror ju på var du håller hus, en liten insjö är ju inga problem. Hade gärna sett en renovera Uttern 510 tråd på detta forum, eller annan hemsida...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alt.1 utan tvekan. Köp en bättre begagnad 4-taktare. Kanske lite gubbig om du inte är så gammal, men misströsta inte, du blir snart gubbe själv och då har du en kultbåt.

Men betänk att du blir fast med den, för inte har du hjärta att sälja farfars båt? Du skulle grymt ångra dig om 25 år om du sålde den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart alternativ 1. Ta ett snack män emellan med farfar och diskutera er fram till en bra lösning. Så får du som bonus för framtiden många fina minnen att drömma dig tillbaks till när du tänker på den genomförda renoveringen mm. Det är bara att gratta att du fått chansen att få en bra båt med en historia som i framtiden är mer än värdefull. Grattis och lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

då kör jag på altenativ 1, ska snacka mer farfar snart och i höst sätter jag igång med renoveringen, ska nog starta en byggblogg där ni kan följa mig, återkommer med det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till ditt beslut!

Ser fram emot att följa bygget och stöter du på problem kan du alltid få hjälp av alla kunniga här på MG.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...