larban 68 Postad 19 Augusti , 2009 Jag har en Iveco diesel och VP 280 drev i min båt. Jag är nöjd med motorn men har tänkt lyfta den i vinter för att byta alla slangar, gå igenom delarna och allmänt fräscha upp motorrummet. Hur går jag bäst tillväga för att lyfta motorn? Är det bara att lossa bultarna från drevet samt motorkuddarna och el/slangar så är den lös? Den väger ca 350 kg, torrvikt. Hade tänkt bygga nån form av A-ställning i trä och lyfta med spel. Är detta ett klokt sätt eller finns det bättre lösningar? Alla tips är välkomna! /Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 21 Augusti , 2009 Hej Jag lyfte ur min aqad40 förra vintern och det är dom du säger, ta bort bultarna i drevet ,slangar ,kablar och lossa muttrarna på motorkuddarna. Det behövs förmodligen att du har 2 st block, ett i främre delen av motorn och ett i bakre delen så att du kan tillta motorn när du börjar lyfta. motorn går förmodligen inte att lyfta rakt upp ur motorrummet. Det finns också motorlyft som gör man kan justera hur motorn hänger i kroken, finns på Jula tex, har dock inte provat dessa men då behöver du nog inte bygga en lika hög ställning, själv passade jag på när lastbilen/kranen lyfte upp segelbåtarna och det kändes tryggt. Hög lyfthöjd, fjärrkonrtoll, justerbart åt alla håll under lyftet och vi hade en lyftstropp som var 2 meter lång, så ingenting var ivägen i motorrummet eller så när vi lyfte motorn När du ska sätta tillbaka motorn, se till att du har struten centrerad i hålet på skölden innan du börjar dra fast bultarna som pressar ihop gummiringarna, det kan du justera med lyftblocken eller om du tagit bort dessa med hjälp av en domkraft från utsidan som då pressar upp struten några centimeter. Då passar gummiringarna perfekt på en gång. Lycka till Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 21 Augusti , 2009 Tack för svar och tips på motorlyftkedja, kan vara lösningen för mig. Jag tror jag kommer lyfta motorn och låta den hänga kvar ovanför motorrummet i vinter, jag har ett litet ojleläckage som jag inte kan hitta var det kommer från. Tänkte byta packningar och slangar, samt göra rent tråget som säkert är skitigt efter många år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser