Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
OC35Indigo

Stygn i segel

Rekommendera Poster

Någon som kan ge en bra beskrivning på hur man gör sicksackstygnen i segelduk? Två nålar ska man använda har jag hört. Men hur gör man?

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar bara sätta maskinen på sick-sack-läget och min maskin har bara en nål.

Men du tänkte kanske nåt raffinerat handsytt?

Ett tips om du får tråden att brista hela tiden är att välja grövre nål. Tråden skärs lätt av av det hårda tyget om tråden inte riktigt får plats i fördjupningen i nålen. Kolla en nål i förtoringsglas så ser du den avlånga skåran som löper från nålsögat.

En vanlig skaplig hushållsmaskin brukar funka bra bara man fixar rätt nål och testar på en tyglapp och justerar trådspänningen. Kom ihåg att använda samma tråd för undertråden. Jag glömde det sist jag lagade så jag får nog snart göra om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns dubbelnålar att köpa i symaskinsaffärer och de flesta maskiner är byggda för att klara av detta.

http://www.jonic-textil.se/catalog/product_info.php?cPath=42_45&products_id=118&osCsid=98e4ff02b418ba9c486fa634dc4833b1

Men kan tänka mig att du behöver en lite starkare maskin för att orka sy genom segelduk med dubbla nålar. Har själv inte testat med dubbelnål men sytt en del segel på min husqvarna optima

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...