Bandini 0 Postad 19 Augusti , 2009 Jag har köpt en båt med teakdäck, som läcker och har inte oljats på något år. Jag tänkte vänta med djuprengöring, oljning och dylikt till våren, men lurar på att snabbt slänga på lite olja så det förhoppningsvis klarar höstvädret lite bättre. Tänker jag rätt, eller är det helt galet med en snabboljning utan annan behandling? Vad skulle jag i sådana fall använda för produkt? Jag vet inte vilken nåtmassa som har använts, och jag vill inte få mer jobb till våren p g a oljningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 19 Augusti , 2009 Skit i höstoljningen. Gör rent däcket med en mjuk borste tvärs fibrerna, såpa och ljummet vatten. Skölj ordentligt, sjövatten duger. Du får då ett vackert rent silverfärgat däck. Gillar du att ha det så kan du skita i att olja däcket i vår också. Teak klarar sig utmärkt utan olja. Olja gör att däcket blir mörkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 19 Augusti , 2009 Håller med Peter. Eftersom du ändå åker på att nåta om däcket är det ju ingen ide´ att kladda på olja nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Augusti , 2009 eller någonsin. Gör som Peter_K skriver, och aldrig olja på ett teakdäck. Det är ju halkfritt i sig. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bandini 0 Postad 19 Augusti , 2009 Tack Peter. Jag följer ditt råd. Men till våren blir det i alla fall olja. Ingenting blankt eller halt, men jag gillar djupet som olja kan ge. En tanke jag leker med är att mätta med Owatrol D1 men skippa D2. Har läst massor av inlägg om Owatrol. Någon som har erfarenhet av D1 ensamt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 66 Postad 20 Augusti , 2009 Jag har använt D1 och D2 på trädetaljer i båten med mycket bra resultat. Jag har dock aldrig använt bara D1. Jag tror att den är för tjock, den torkar men blir aningen klibbig och fungerar därgör utmärkt som primer till D2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 20 Augusti , 2009 Om du absolut vill olja, köp kinesisk träolja. Fungerar utmärkt på teak. Huruvida Biltemas variant är något att ha för ändanmålet vet jag inte, har använt mig av annat fabrikat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser