Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Mange_Vbg

Evinrude e-tec 75 eller 90?

Rekommendera Poster

Hello!

Har en nordsjö 540 -91:a vikt 400kg ren utan något i. Vilken motor skulle funka bäst? Båten används för havsfiske. Både korta och lite längre fisketurer. Valet står mellan Evinrude e-tec 75 eller E-tec 90. Kommer båten gå bra med 75:an eller ska man gå upp ett steg till 90:an?

Tacksam för åsikter och erfarenheter av dessa!

MVH MANGAN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du får sätta 90an, så gör det. Men om du vill spara pengar och 75hk är max så ta den. E-TEC 75an lär ge 82hk på riktigt. Tvivlar inte på detta då jag har en själv, får högre topfart än med en tung Yamaha F80, och betydligt rappare acceleration. Båten är en Buster X.

90an lär inte ge så mycket extra då den ger 90hk, men några hästar till skadar ju inte och den är betydligt lättare än andra 90hk motorer..

Senast ändrad av Mark77 | 19 augusti 2009 | 20:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mark77: Hur är E-tec:en egentligen I R L ? Har själv beställt en 115 hk till min Ryds 568 GTI, och är ruskigt nyfiken... Bra klipp i dessa, har man ju hört. Går det att lågvarvsköra dem utan problem?

MVH Kimmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör själv E-tec 50hk numera. Visserligen tvåcylindrig till skillnad från 75-115 som är trecylindrig. Lågvarvskörning är iallafall inget proplem. tTollat på tomgång flera dagar utan några som helst problem. Startar direkt, behagligt låg ljudvolym, ingen oljedoft, och framför allt bränslesnål. Helt sanslöst snål på tomgång och marschfart jämför med min tidigare murkla 50hk med förgasare, På fullgas vet jag inte så noga hur förbrukningen ser ut, då båt och motor går som bäst på 4200 rpm i marschfart och 21 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo inte har jag haft några problem vid något varvtal, går hur snällt som helst, BTW 75hk, 90hk är 3 cylindriga. 115, 115HO, 130 är V4or.

Se bara till att den får rätt propeller och monteras tillräckligt högt, och att den når 5500-5600 RPM vid fullgas(gäller 115hk)

Kolla detta forum för mer info; www.etecownersgroup.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...