Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
PCP-Roger

"Omvänd spänningsvakt" Någon elektronik kunnig?

Rekommendera Poster

Ska flytta förbr.batterierna från aktern till ett utrymme under förkojerna.

Har visserligen AGM-batterier men för att vara på den säkra sidan med ev.gasning så tänkte jag montera en litendatorfläkt som ska gå bara när batterierna får laddning-antingen från generatorn eller landströmsladdaren.

Mitt problem är alltså att jag behöver någon styrning som gör att fläkten bara går när batterispänningen går över ca. 13 V-då slipper jag en brytare som man ska komma ihåg att slå av och på.

Någon elektronikkunnig som kan ge ett tips på en billig och enkel lösning?

Har funderat på om det skulle gå att lösa med en zenerdiod på lämplig spänning i serie med fläkten men skulle tro att spänningsfallet över fläkten ställer till det.Obestämd

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svårt att tro att fläkten inte skulle klara 14,4volt, så jag skulle nog dra en kabel från D och en från laddaren. Och naturligtvis en - från batteri eller -plint. Då går ju fläkten oavsett vilken laddning du kör med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En komparator, ett motstånd, en zenerdiod, en potentiometer, och antagligen en transistor för att komparatorn själv troligtvis inte riktigt är dimensionerad för att klara att driva fläktar.

Google bör kunna visa vad en komparator är och hur ovanstående grejer kan kopplas ihop. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Westfjord

Du missförstår nog mig lite, problemet är inte att fläkten inte skulle tåla 14,4 v utan att jag bara vill att den ska gå när batterierna får laddning- alltså när spänningen går ÖVER 13 v.

Skulle jag koppla som du föreslår så skulle den gå konstant då batterispänningen ju ligger på laddarens utgång- även med laddaren bortkopplad från nätet.

 

Roget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roger,hmhm, erkänner feltänket, visst den skulle gå hela tiden, men om man sätter en diod på kabeln från laddaren? Ibland svarar man för att läraFoten. För svarar man fel här så brukar man få snabbt gensvarSkäms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, en inte alltför svår koppling, fast jag hinner inte tänka ut och rita ihop den just nu. Lite pyssligt att mäta på sin egen drivspänning, undvika temperaturdrift, få den strömsnål och bara dra några milliAmpere i stillastående etc men klart görbart. Undrar om det finns någon färdig elektronikbyggsats på typ ELFA?

 

En diod i serie? Mja, svårt att få till så man får den önskade funktionen; under 13V; fläkt stilla utan att dra ström, över 13V; fläkt går. En diod i serie sänker bara spänningen och fläkten går långsammare. Även om fläkten stannar så går det fortfarande ström genom motorlindningen, vilket man vill undvika.



Senast ändrad av Anders_St | 19 augusti 2009 | 13:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast.... Batterier under förkojer? Gasning?

Tror inte det är ett problem som är värt så mycket krångel att åtgärda. Vad skulle kunna tända en eventuell gasblandning där? Borde väl vara vädrat utrymme tillräckligt i alla fall. Bättre än att ha batterierna i motorrummet i alla fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Westfjord.... nu tänker du fel igen, en diod ger ju ett spänningsfall på ca. 0.7 v ( inte full laddning till batterierna ) - ingen bra lösning alltså.Flört

 

Anders, fungerar inte en Zenerdiod så att under en viss spänning så leder den praktiskt taget ingentin och över denna spänning så leder den väldigt bra ( praktiskt taget kortsluten )?

Om du har tid och lust så vore jag dig evigt tacksam om du kunde rita ihop ett kopplingschema på någon enkel lösning- du vet ju förutsättningarnaKyss

 

Roger

Flummo, du verkar ju också ha koll på detta -naturligtvis tacksam om någon annan har tid och lust.

Senast ändrad av PCP-Roger | 19 augusti 2009 | 14:32



Senast ändrad av PCP-Roger | 19 augusti 2009 | 15:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, inte bara rita schema, måste nog labba lite också för att se att det fungerar i praktiken. Hinner inte leka med sådant närmaste tiden tyvärr.

 

Jo, en Zenerdiod blockerar under en viss spänning och leder över en viss spänning, men det fungerar inte ändå;
- Säg att du har en zener på 13V i serie med fläkten, när batteriet är under 13V går det ingen ström alls och fläkten har 0V spänning över sig. När batteriet är över 13V så går det ström, men spänningen över fläkten blir bara batteriet minus 13V, dvs 0,5 V eller så. För lite för att fläkten ska gå igång.
- en zener på lägre spänning i serie med fläkten gör att fläkten får batteriet minus zenerspänningen vilket är för lite för att fläkten ska starta, men det går i alla fall ström hela tiden genom den och drar ur batteriet. Också svårt att få en fläkt att starta precis vid en viss spänning med den kopplingen.

Det måste nog till en elektronikstyrning till fläkten.

Och fortfarande undrar jag om det verkligen är ett problem.... Vätgas är lättare än luft, stiger snabbt uppåt och försvinner. Det är svårt att stänga in vätgas, det försvinner genom de flesta tätningar.....

De enda exempel på olycka jag hört är någon här på MG som stormladdade batterier i en verkstad och skulle svetsa precis intill dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån krets skulle jag behöva också!

Jag har ingen regulator till min lilla solpanel och skulle kunna låta t.ex kylen gå igång när överkapacitet finns. Eller kupéfläkten.

Har visserligen kollat batterierna map vatten och inte behövt fylla.

Det behövs ganska stor hysteres på en sån krets för min del speciellt om kylen ska gå. Det skulle nog vara svårt att få en sån att fungera bra då spänningen sjunker från 14V till 12,5V när kylen går igång och när ska den då kopplas bort?

Har haft lite problem med kylens högeffektläge som går igång då spänningen nått över 13,5V. Då kylen startar sjunker då batterispänningen under 13,5V vilket gör att kylen slår ifrån vilket gör att spänningen stiger över 13,5V så den slår av osv. Så står den där och tickar till/från/till/från....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är överdrivet försiktig men jag har varit med om en vätgasexplosition i ett bussbatteri en gång- fick en gnista från ett relä bredvid ett batteri som stod på laddning- kan lova att det var inte många torra byxor i lastbilsverkstan -vilken jä-la smäll som Dynamit Harry sa.

Nu ska ju inte AGM-batterier gasa något nämnvärt- möjligen lite i slutet av laddningsfasen- men utrymmet som dom ska sitta i är inte ventilerat alls. Men det kanske räcker med att borra upp några större hål för ventilationen. Kan ju också sätta en vanlig brytare på fläkten , men den måste ju dras direkt från batterierna så den fungerar med landströmmsladdning och huvudbrytaren avslagen.

tackar för hjälpen

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AGM-batterier *ska* inte gasa överhuvudtaget om dom laddas enligt spec.

Att sätta in en fläkt tycker jag är helt onödigt (vätgas är otroligt lättflyktig, späds ut och sniker ut i minsta lilla hål), det är i praktiken mycket svårt att få till en explosiv blanding som är stabilt explosiv.

Batteri(vätgas/syre))explosioner är en möjlighet med öppen cell-batterier (dom gasar ju i slutfasen av laddningen och släpper gasen rätt ut) men då endast när man *gnistar* i direkt närhet av batteriet.

Ett AGM eller GEL (och vissa VRLA vanlig bly-syra) har övertryck inuti batteriet och rekombinerar vätgasen och syret tillbaks till vatten utan att släppa ut något..om man inte kraftigt avviker från laddspecen...men då förstör man ju batteriet snabbt.

En fläkt skulle till-och-med kunna ÖKA risken..om fläkten inte är 100% garanterat gnistfri.

P.S. Analog teknik i all ära, men i dag skulle jag tagit en enchipsprocessor med A/D-omvandlare (typ PIC12F675) och en FET för att driva fläkten, två resistorer i en spänningsdelare för att anpassa mätspänningen från 0-15 till de  0-5 Volt processorns A/D klarar, en trimpot för att ställa tröskelspänning, kanske en till för att sätta hysteres.
Sen är det bara en programfråga i stället för en hårdvarufråga.Hårdvara för typ en hundring max.

Det var så jag gjorde min steglösa varvtalsreglerare till cirkulationspumpen för vattenburen värme när jag tyckte att pumpen drog på tok för mycket ström (1,6A ner till 0,6A tripplade batterikapaciteten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var tvungen att läsa hela tråden för att hitta någon som påpekade risken med gnistbildning från fläkten!!!! finns fläcktar som klarar detta så det är ju inte något problem.

Ahlsell's har en 12v spänningsvakt (justerbar) som vid inställd spänning drar ett växlande relä. har dock inte art numret, men har använt detta för att bygga spänningsvakt på en turbåt.

Finns säkert motsvarande på tex elfa solar m.fl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sammanfattning av alla svar sä struntar jag nog i fläkten och borrar bara upp några vent.hål i lådan.

Glad

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande gnistor från fläkt.

De flesta små DC-fläktar numera verkar vara av typen asynkronmotor. Det sitter en liten krets som ger en växelspänning som ger virvelströmmar i fläktens järnrotor. Liknande en vanlg trefas AC-motor.

Fördelen blir lång livslängd då ingen kommutator eller släpringar finns som kan slitas och givetvis gnistsäker. Det som ger upp är lagren som brukar vara av rätt dålig kvalitet.

Men några tiotusental timmar brukar de nog klara.

Ska förresten sätta in en liten fläkt i en tilluftsventil som förser båten med lite fräsch luft och få nytta av solenergin så batterierna inte överladdas så lätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...