Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Finnmaster6000

Finnmaster 6000 "lutar" i sjön

Rekommendera Poster

Jag har en nyligen inköpt Finnmaster 6000 Offshore -02 med en 115hk Yamaha 4-takt snurra. Allt är frid och fröjd förutom att när jag åker i lugn sjö rak fram så lutar båten lite till vänster (vi sitter 2st runt samma vikt bredvid varandra i mitten)

Jag hörde från en granne att detta kan bero på att batteriet är placerat till vänster i båten och om man placerar en motvikt på andra sidan så skall detta lösa sig. Dock så är detta en båt som vägen ca 700kg utan motor så att ett batteri placerad till vänster i båten borde väl inte göra sån stor skillnad?

Någon av er mycket kunniga där ute som har koll på detta och vad det kan bero på?

post-10011418-1394236071,1221_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det kan göra ganska stor skillnad på fartyg med skarp V-botten vilket finnmaster-modellerna har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, jag har också hört att trimplan kan vara att föredra istället? några inspel på detta? det är ju ingen stor båt så att trimplan kanske är onödigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

onödigt kan det kanske vara men om du åker i grov sjö eller av annan anledning vill stabilisera upp skrovet så är det ju en bra idé men i ditt fall är väl en smartare lösning att flytta på batteriet till mitten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta beror på att propellern snurrar åt vänster och vrider med sig båten.

Om du inte kan leva med det, sätt på trimplan eller köp en till motor med en propeller som snurrar åt höger. De båda propellrarna kommer att ta ut varandra.

Eller inombordare med duo-prop kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en båt med en skarp v botten har alltid en tendens att luta till vänster på grund av att propellern roterar så att båten teoretiskt vill vridas till vänster. detta blir extra kännbart med en liten båt med stor motor att sen sätta ett batteri på den sidan kan göra att det blir extra kännbart men jag är helt övertygad att även om du flyttar batteriet så kommer den vilja luta ditåt specielt om det är lite sidsjö från det hållet. Trimplan är ingen dum ide. jag har det på min och blåser det minsta lilla från vänster så får jag trimma lite för att båten skall gå helt rakt. det är även en fördel att kunna trimma när man har folk i båten och alla vill sitta på samma sida.

Jag har provat att flytta mina batterier och det enda det resulterar i är att båten fortsätter ha en tendens att vilja luta till vänster och när jag ligger vid bryggan så lutar båten till höger istället för att stå rakt.

Du kan ju prova att ha batteriet på andra sidan men jag tror inte det hjälper.

att lägga motvikter bär imot då du ökar vikten på båten och får en båt som går saktare och drar mer soppa i teorin sen vet jag inte om det märks så mkt i praktiken men jag skulle inte lägga i vikt i onödan i båten.

andvänd istället vikter du redan har tex andvänd höger sidas ankarbox till ankaret mm

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för många bra inspel!

Det verkar som att trimplan kan vara facit på detta problemet?.. jag har hört att det finns trimplan som är automatiska, dvs att man slipper det manuella knappandet utan att den själv kompenserar för ev motvikt.

- Någon som känner till mer om detta?

Jag har även läst lite om trimplan som använder elmotor istället för huydralik, fungerar dessa lika bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns lite olika Autotrim system. Det elektriska trim system som de flesta verkar ha använt med framgång är QL Boat Trim (http://www.drevia.se/ql_boat_trim_system.html).

Gällande mer avancerade autotrim system så verkar en hel del ha använt (med stor framgång) ett system som heter just Autotrim och säljs av KAZI Innovation (http://www.kazi.se/).

Ett annat system säljs av ett finskt företag som heter något på Marine men jag vet tyvärr inte mer än så. Någon annan kanske vet mer ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har finnmaster också, en 6101, det är säkert liknande skrov och finnmastern är (ö)känd för att luta i sjön, så mycket att på min modell är det trimplan standardmonterade, så det är fullt normalt (vad det nu kan bero på, vet jag inte och dom tester jag läst, för yamarin har samma skrovvinkel 23 grader tror jag det var och har inte dom problemen)

inget större problem, så montera trimplan du, det kan vara bra också om du har passagerare och last så kan du lätt kompensera, det där med batteriet kan du glömma, påverkar ingenting. jag skulle välja ett trimplan som nollställer sig när du lägger ur växeln, det är en bra konstruktion, för att det är lätt glömma dom nere och man skall ju ha så lite broms som möjligt .

En annan fördel när man har trimplan är att vid låg fart så kan  man ta ner dom, det stabiliserar gången något ,annars vill  båten orma sig fram ganska irriterande, (men är visst en naturlig egenskap i alla fall på min med inombordare),  vid 5-7 knop, det är ju bra (men kom ihåg att ta upp dom om man skall åka fortare)  MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallåj

Varför inte spara pengar och bara framföra båten i en riktning så vinden bråser från motsatt håll. Lutar båten åt styrbord, se till ha ha vindern från styrbord.....Hahahaha...Oskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har aldrig hört att dom skulle vara mer ö-kända för att luta mer en andra v-bottnade båtar med hyfsat stora motorer..

Jag har haft ett par yamariner rydsar mm mm. och alla har haft en tendens att luta åt babord spesielt vid sidsjö från det hållet. det är helt normalt och beror på proppellerns rotation samt att en båt med skarp v botten går ur sjön så pass mycket att det blir lätt för motorn att vrida båten. det enda att göra är att skaffa trimplan eller leva med att det lutar lite. annars får man gå på en flatbottnad båt eller en snipa eller nått Glad

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar som Yammamoto250 är rätt ute.

Låter ju helt klart som att det är proppens rotationsriktning i samarbete med relativt lätt båt med djup v-botten.

Har en Nordic 55 och den har samma tendens att luta åt babord vid högre hastigheter speciellt med vinden in från babord.

Angående trimplan någon som har erfarenhet av Smart tabs för att avhjälpa lutningen?

Eller funkar de mest för att få upp båten snabbare i plan? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...