janbac 0 Postad 19 Augusti , 2009 Grubblar lite på vilka varv det är lämpligt att ligga under marschfart. Maxvarv på min 41:a är 3900. Jag har hört olika bud på allt från 300 varv under max till 900. Mycket tacksam för experttips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 19 Augusti , 2009 300-400 under maxvarvet alltså 3.500-3.600 - det är vad jag ligger på i marchfart. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 20 Augusti , 2009 Jag ligger på 3000-3200, då marschar jag över 20 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 20 Augusti , 2009 Egentligen är det ju så att marchfarten ska ju vara en fart som båten går bra i dvs. när den planar ut och går lätt, sedan vilket max marschvarv är på motorn är ju en annan sak- på 41 orna ligger max marschvarv på ca. 3-400 rpm. under max varvet. Min båt t.ex. som väger närmare 5 ton med full semesterpackning och jolle i dävertar, kräver runt 19-20 knop för att överhuvudtaget gå lätt, då måste jag upp i max marschvarv på motorn. Med en starkare motor( skulle inte sitta fel ) skulle nog marschvarvet på min båt mycket väl också kunna ligga på 3.000 rpm. Det viktiga i sammanhangen är ju att propellerstigningen är anpassad till att ge maxvarv på motorn vid full gas. många marsch blev de Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 20 Augusti , 2009 Min marsch ligger på 3600 dvs ca 300 under. Dock brukar jag trimma ner ganska hårt och lägga mig 6-700 under. Ligger då i ca 15 knop istället för 20. Jag tycker båten smyger fram då och motorn låter inte alls ansträngd. Lite mindre förbukning men det är inte pga det jag gillar den farten. /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 20 Augusti , 2009 Jag har en KAD300 på 285 hk som med en C4 varvar ut på 3900 rpm (total vikt på båt 3300 kg) då maxar jag med svensk sunk disel ca 37 knop, (med finsk disel 39 knop). Normalt ligger jag på 3400 rpm och då gör jag 30 knop. Enl Penta är det mest optimala varvtalet 3600 rpm och då gör jag 32 knop men det känns liksom bättre i hela båten när jag ligger i 3400 rpm. Som svar till din fråga tycker jag att 500 rpm under är att föredra men Penta säger 300 rpm under max rpm. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 21 Augusti , 2009 En fartygsdiesel gillar hårda tag, dvs den går i princip att köra med öppna spjäll. Men detta gäller givetvis inte en fritidsmotor, den vill bara ha fullgas under max 6 av dygnets 24 timmar. Så länge man ligger över 60% av maxvarvet men inte mer än 90% fungerar en fritidsbåtmotor optimalt. Så för en AD 41 som varvar ut är 3 500 - 3600 nog det optimala. Efter att i några år ha studerat AD 41B:s effektkuvor och bränsleförbrukningar men fick jag under förra vintern ett ryck och monterade in en flödesmätare. Numera kör jag oftast under 1700 varv eller över 3000 för att få bästa möjliga bränsleekonomi. Som parentes kan nämnas att båten under 1700 varv drar mellan 0,5 och 0,7 och vid 3000 omkring 1,5 l/M. Det djävliga är att skaftar jag på ännu mer så sjunker bränsleförbrukningen något för att sedan komma upp till 1,5 - 1,6 vid full speed. Så det är ibland lite svårt att hålla igen, för det kostar ingen bränsle på att köra som en tok.... och så är det ju så grymt skönt att nästan flyga. mvh/Nitro Senast ändrad av Nitro | 21 augusti 2009 | 07:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 21 Augusti , 2009 Ligger oftast mellan 3300 - 3500 och brukar då ligga mellan 21-23 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karnor 0 Postad 21 Maj , 2010 Jag ligger på 3000 varv på båda, marchar då ca 23 knop,det bara känns bra så.Har aldrig riktigt testat maxvarv men plågat upp henne i 33 knop går.Har 2 x A5 proppar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser