Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
VolvoMan

Avgaslimpa AQ171/SP251 (och allmänt)

Rekommendera Poster

Har en VP AQ171A -87 motor i min båt, som jag renoverat på våren. Nu for avgaslimpan, och jag har frågat runt om priser till en sådan: Finland (Volvo) 1506,70e Sverige (Drevia) 1222e U.S.A (Doug Russel marine) 849e. Jag tycker finska priset är ett rent rövarpris, något rentav svinaktigt om jag får säga, USA priset kan man leva med, men smärtgränsen går visst för min del nu just vid 1000e. Har någon hittat på något billigare sätt att skaffa in en gjutjärnslipma? Har funderat på att göra en helt av rostfritt, av järn, och att anvädan B234 bilmotorns avgasserie som stomme, och bygga på en vattenmantel av järn/rostfritt. Dessa 3 olika förslag tyckte min lokala yrkessvetsare, att det lyckas nog att göra åtminståne på de två första sätten, MEN håller saken ihop är en annan sak. Igen har jag hört 2 fall, där en rostfri limpa till en B18 motor och en Peugeot Diesel har hållit bra över 10 år utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst yellfrog

Jag har en vp 260 (V8) där jag precis bytt limpor. Jag hittade på Mekonomen - Hansen Racing - för 2200:- st. och det är nog det billigaste jag sett. Har hört en del negativt om rfr avgaslimpor som slår sig och inte tå värmen riktigt. Volvo Penta rånar folk för att man säger att deras reservdelar är marinkonverterade, jag har dock inte hittat någon större skillnad på Cheva originaldelar mot VP. (startmotor 1210:- för Chevas mot Volvo Pentas 8274:-) Lycka till!!! Fredrik Sundsvall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Leif

Hej VolvoMan Här kan du köpa rostfritt grenrör till din AQ171 fyra http://www.a-alt-avgassystem.se/prislista.htm Doch rätt dyrt, 30.000 om det ska vara blankt Såg en båt i helgen med 2st V8or, han hade köpt 4 grenrör, totalt kostade det 160.000 med utblåsen, svettigt tycker jag för avgasrör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med denna firma vad de tar för sin produkt. Contact info: Orbitrade Marine Kumla gardsvag 24 A-B SE-145 63 Norsborg, SWEDEN Tel. 46 853471040 Fax. 46 853471049 E-mail: info@orbitrademarine.com http://www.orbitrademarine.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, 30000kr är nog mer än jag är ens i värsta drömmar berädd på att satsa på motorn just nu. Har just lagt ut över 3000€ på den, så samma pris til smakar inte. Och om limpan kostar 30000kr, får den nog vara MYCKET bra abgasflödesmässigt, och annors heller ser jag ingen ide att köpa en för det priset. Kan få en rostfri limpa til min AQ171A lagad för ca 300€, men tiden är problemet. Så 30000kr är inget alternativ, eller isåfall får det vara rent guld :) Men jag tackar för länken i allafall :) Orbitrade Marine har ingen limpa till AQ171 motorn, bara till 8v volvo motorerna. Har dock hört enbart dåligt om piratlimpor, t.ex. var en typ tvungen att byta limpa VART TREDJE ÅR, efter att han upplevt två motorremonter p.ga. söndrig PIRATavgaslimpa. Undrar nog varifrån 1506,70e priset för AQ171 avgaslimpan är draget, kanske rakt från hatten :-D T.om volvopenta försäljaren själv tyckte att det var ett vansinnes pris. Imårron får jag höra, om en pensionerad Volvo Penta typ skulle kunna ordna en limpa till vettigare pris. Hoppas verklige på det. Annors ser det ut som att 1506,70e gäller :mad:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst yellfrog

Volvo Penta skrämseltaktik är att säga att piratlimpor inte håller.... De är gjorda av gjutjärn och håller lika bra som original. Men så länge man går på bluffen om VP förträfflighet mot konkurrenter så kan de hålla sin helt orimliga prisnivå. 15000.- för en limpa till en B23:a är inte eens ett dåligt skämt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, om piratlimporna till 8v motorerna (AQ151 osv) ännu, VP:s limpa är enligt volvo varmförzinkad, medan piratlimporna enligt min vetenskap INTE är det. Kanske det är där det brister? Men nog är 1506,70e för en gjutjärns avgaslimpa ett jäkligt pris, om man tänker att motorn är värd runt 2000e med den på.... och med 290 drev 4500-5000e. Tydligen faller det nog mot VP:s orginallimpa, hoppas AQ171 limpan också är zinkad, för orginallimpan till ALLA 8v och 16v motorer verkar inte vara....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Leif

Sorry om jag skrämde upp dig med den rostfria, tapade själv andan. Jag har också funderat mycket. Tänkte ett tag köpa ett bilextraktorgrenrör, isolera med mycket avgasbandage och dra det rakt ut med fritt blås ut i aktern, massor med effekt och superbilligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, raka rör skulle nog vara roligt, men tror inte att båtgrannarna skulle vara så glada över mina ökade hästkrafter :-D Nämligen har min AQ171A redan på tomgång ett bra muller i motorrummet, ljudet låter rentav fint, och kraftfullt. 8)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej volvoman. Har själv en rostfri limpa på min omc 120hk.Den håller mycket bra,men man får ej ha för klent gods i den så den blir ganska tung. 2,5mm*51mm rör till avgas. 2mm*105mm till mantel. 2mm plåt till mellanväggar. 10mm till fästplåt mot motor. MVH Kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Leif

Precis. Kompisen har en hemsvetsad historia. Köpte ett bilsystem och hade som förlaga, dvs ingen del av det finns kvar utom själva plattan man skruvar mot motorn vilken inte nås av vattenmanteln, Han bytte alla rör till rostfritt och gjorde det dubbelt. Men det tog tid att svetsa, han pulade på kvällarna så svets, lokal och tid var gratis. Inget man lämnar iväg precis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och köpte en AQ171 avgaslimpa från Volvo till sist, tänkte att en gång svider det bara. Satte in beställningen på torsdag eftermddag, och fredagen var jag och sökte limpan. Då kom den med flygfrakt från Holland :-D På fredag kväll monterade jag limpan och vred i startnyckeln, motorn tvekade inte ett tag, genast gick den igång, utan någon extragas. Ny i lördags sjösatte vi båten och konstaterade att den funkkar fint. Efter sjösättningen var vi hem ett varv med kompisen, och sökte lite utrustning. På vägen till båten skämtade vi vad ska nu smälla till följande, tändkablar, impeller.... njää, för billigt. Sen for vi och tog en bra testrunda, och mitt under lugn och jämn körning slår motorn tomt, och farten minskar. Jag ryser, och tänker, nu for säkert drevets kona, eller drivplattan eller propellern. Sen satte vi ner oss och drack ett glas. Så justerade jag växelvaijern för säkerhets skull, och så prövade vi pånytt att komma i plan, men det drog tomt fortfarande. Sen tog vi paus, och böt propeller, till en 14x19 (14x21 hade jag på), och körde iväg med spänning, jo propellern var skyldig, som tur. Det var en propeller som var en gång provkörd, och efter det hade den stått 10 år, och sen köpte jag den och körde ca 400 sjömil. Vi kom till att vulkaniseringen gett upp. Ska se nu om man skulle få den reparerad.... Ganska ironiskt måste jag säga :-D ,först skämtar man om saken, sen smäller det en kvarttimme senare :roll: Någon som har erfarenheter om att reparera vulkaniserin på VP propellrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...