Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
riksost

Byte av gummilisten runt skrovet (maxi77)

Rekommendera Poster

Gummilisten runt skrovet sitter löst och är skamfilad på min Maxi 77. Hur och var får jag hjälp att byta denna i Torslanda? Var köper jag den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte funderat på att köpa en ljusare, tex grå?

Hade varit intressant att se hur det blir

Senast ändrad av dara | 19 augusti 2009 | 16:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Faktum är att frugan var inne på att byta sprayhooden och bomkapellet till grått, då skulle en grå relingslist sitta bra. Får se om det blir nåt. Pratade med båtmekaniker och de sa att det var svinjobbilgt att byta listen....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del tycker det är jobbigt att gå ur sängen medan andra tycker det är jobbigt att....Flört!

Tja, att byta listen är ett arbete som tar lite tid, behöver lite planering, lite styrka , uthållighet och man bör vara mer än 2 man. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja... det handlar ju även lite om kunnande oxå... det är ju inte bara att sätta igång med listbyte... man skall även veta hur man skall bära sig åt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag läste om andra som bytt originallisten så verkar det vara ett riktigt slitjobb eftersom den är mycket kort och kräver uppvärmning och kraft för att räcka runt. Men jag undrar om detta egentligen behövs?

Om man köper metervara hos seasea så tycker jag man borde kunna skruva fast ena änden vid start och sedan spänna det man orkar runt båten och fästa i slutfästet och kapa av där?? Eller blir den för lös då?

Borde väl gå att ha sikaflex eller vad det heter i listen? Varvet rekomenderade skruvar underifrån upp i listen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta in på www.parmaplast.no , där kan Du hitta både relingslister och monteringsanvisning.

Jag bytte relingslist på en Johnson 26 för ett par år sedan och det var ett tungt jobb, (18 meter list väger en hel del).

Svårast är det längst fram i fören och och i hörnen vid akterspegeln, där behövs mycket värme och mycket kraft för att få det snyggt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror definitivt att du ska värma den. Ta ett oljefat sätt eld på en brasa elle grillkol eller om du har nån elvärme. Tryck ned hela rullen i det varma vattnet och låt stå en stund.

Förbered allt, se till att du har ett snabbt sätt att fästa den, du kan ju börja med ena ändan utan att lyfta upp resten ur fatet. En drar som tusan mot fören och den andra poppar eller skruvar sedan fäst upp eftersom. Själva uppsättandet är nog inte det jobbigaste utan förarbetet, ställningar kokaggregat mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och glöm inte rejäla arbetshandskar som isolerar mot värmen, gärna fordrade vinterarbetshandskar. Har gjort motsvarande jobb på en mndre motorbåt, man skall vara minst tre stycken, två av dessa skall vara starka som orkar dra ut listen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar ju som det finns utrymme för att komma på nya smarta lösningar!?

Min list har åkt ut lite från skrovet och ser lite risig ut, men varvet rekommenderade att värma lite och banka in den, skruva rostfritt underifrån med jhämna mellanrum. Och sedan renovera listen med medel som finns ute. Blir nog något sådant.

Jag trodde ju att varven hade en apparat som bara lindade ut valfri list på skrovet och limmade så den sitter som berget för alltid, men men.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Torslanda !

En bastu en timma funkar perfekt. Märk upp mitten på listen och börja i fören med ett klämma listen med ett par snabbtvingar typ Quick Grip. Nu kan man dra ditt hårdaste mot aktern och fästa med ett par tvingar där med. fortsätt att göra samma på andra sidan och sedan borra genom listen och igenom plasten och montera en genomgående bult. helst 2/sida Ändarnas bultar täcker du men änd eller skarstycken som finns på Sea Sea eller Hjertmans mfl. Handskar är ett måste och som tidigare nämnts så ska de vara tjocka.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Följande har hänt. När solen tittade fram och jag började med att byta rutor, så drog jag i listen som var varm och mjuk i solen. Inga problem alls att dra av hela listen på ena sidan, borsta bort 30 år gammalt bös och blåsa ur listen. Nu sitter den snyggt på plats igen. Det var inte det minsta knepigt att dra av och få på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...