Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Fredrik145

Skadas båten av att inte vara bottenmålad ?

Rekommendera Poster

Hej,
Jag har sett att det finns många trådar angående vad som är enklast, ger minst påväxt, snabbast båtfart mm och de har varit informativa. Min fråga: Jag har köpt en ny båt och är sugen på att inte bottenmåla den av miljö/estetiska skäl utan istället ta upp den ett par gånger per säsong och tvätta. Min båt ligger lång tid i vattnet, typ April-December i Stockholms skärgård.

Jag kände mig ganska säker på detta tills jag började tala med marinhandlare (som väl iofs är sugna på att sälja färg) som sa att skrovet obehandlat skulle suga åt sig vatten och att båten skulle må dåligt av detta på sikt. De menade att man skulle epoxibehandla 5 lager och sen bottenmåla för att epoxilagren gjorde båten tät.

Vad säger ni ? Finns det någon erfarenhet av vad som händer med en båt som inte epoxibehandlats ? Vad kan det ge för skador ?

MVH

Fredrik 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bottenmålning görs för att skydda mot påväxt, epoxybehandling för att hindra vatteninträngning. Polyesterlaminat kan drabbas av böldpest av lång tid i vatten p.g.a. vatteninträngning, men särsklt vanligt är det väl inte... Särskilt inte med modernare plaster som är gjorda för att tåla det bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring tillverkaren och fråga. Har ett svagt minne av att jag läst i en båttidning för länge sedan där det stod att gelcoat är en dålig vattenbarriär och att man därför bör slipa ner den och epoxibehandla. Om så är fallet är det rent uselt att detta idag inte görs från fabriken så att båten är sjöklar vid leverans. Vem skulle acceptera att man var tvungen att underredsbehandla bilen vid köp av ny bil? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte man behöver att måla den, bara om man vill slippa det mesta växter mm!
Många nya bilar behöver man ju faktiskt behandla, då de har helt värdelöst skydd under!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det viktiga är väl att båten hinner torka ut ordentligt under vintern, dvs står luftigt på både utsidan och insidan.

Det är väl också en fördel om båtbotten är ordentligt vaxad vid sjösättning om den inte är bottenmålad.

Håller också med om att epoxyn är för att täta och det är väl än viktigare om den är bottenmålad för då är det ytterligare ett skikt som som torka ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart man ska måla båten och epoxybehandla den. Vem vill åka runt med en tvättsvamp som suger åt sig vatten å blir tyngre å tyngre??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Håller med ovanstående inlägg kring epoxibehandling, modern gelcoat/isopolyester i kombination med moderna tillverkningsmetoder torde eliminera behovet av extra tätskikt.

Återstår beväxningen då:

Vi kör omålat och tvättar botten manuellt vid bad med Scotchbrite skrubbhandtag. Finns i tre 'grovlekar' kör den som repar minst. Jobbigt, tja, tar en halvtimme, kallt, tja, om man är sent ute i september kanske. Om det växer ändå? Ja, där vi har båten växer det något helt otroligt, båten ligger på ca 1,5 m djupt vatten, men 15 meter ut är det 30 m djupt, och det verkar havsorganismerna trivas alldeles ypperligt med. Vi har provat både västkustfärg, ostkustfärg och blandningar, men då det växer hursom så sparar vi hellre in på pengarna och jobbar lite extra i juli-augusti. Länstyrelsen har någon form av havstulpanspaning där man ser när det är dags att löga sig och skura båtbotten :-)

http://www.ab.lst.se/templates/Proj_Page____14963.asp

Lycka till!

Mvh Thomas

PS Och ja - vi plockar upp båten nov-dec - höstturer är nice... DS

 



Senast ändrad av tfrisk | 19 augusti 2009 | 19:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas,

Bra tips. Så här står det på denna sida hos Länsstyrelsen, tycker det är värt en egen tråd:

I år, 2009, har vi den 29 juli skickat ut ett meddelande om att det är dags att tvätta båtskrovet i Västervikstrakten och i delar av Södermanlands skärgård. Den 11 augusti meddelade vi att det var dags i Blekinge och Östergötlands skärgårdar. Den 17 augusti meddelade vi att det är dags att tvätta båtbottnar i Stockholms län och i Skåne. Det är nog snart tid att tvätta båtbotten i kvarvarande områden, men vi anser fortfarande att det inte är aktuellt där. 

Så det är dags att tvätta drevet för min del (resten av min botten är målad). Jag använder en mjuk borste, den räcker för att få rent. Brukar även borsta av vattenlinjen ibland när jag badar för att båten ska bli snyggare (har vaxat ovanför bottenfärgen, men där blir en smutsrand, tror det är oljespill från 2-taktsmotorer).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Båten får inga skador av att inte bottenmålas.

Bottenfärgens enda funktion är att förhindra beväxtning och har inte någon funktion att stoppa vatteninträgning i skrovet. Det kan endast epoxybehandling göra och det oberoende om man har bottenmålat eller ej.

Hade jag en ny båt i stockholms skärgård skulle jag absolut inte bottenmåla den, finns flera ställen att tvätta sin båt på tex Vaxholm som har klippkort på 3st bottentvättar ca 900sek vilket blir samma kostnad som att köpa bottenfärg.

Skall du ha kvar båten i mer än 20 år så epoxybehandla den, det är väl så lång tid det tar att båten utvecklar plastpest. Jämför med att köpa en ny bil, skall du ha den mer än 15år så rostskyddsbehandla bilen när den är ny.

Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Larry74:
Skall du ha kvar båten i mer än 20 år så epoxybehandla den, det är väl så lång tid det tar att båten utvecklar plastpest. Jämför med att köpa en ny bil, skall du ha den mer än 15år så rostskyddsbehandla bilen när den är ny.
Ola

Jadu Ola.. visst om man inte vill tänka på andrahandsvärdet så kan man ju göra så.
Själv har jag rostskyddsbehandlat min Volvo när den var ny, just för att det kommer hålla uppe värdet vid en eventuell försäljning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att en Volvo *byggd för svenskt klimat* behöver extra skydd direkt fråmn fabik säger bara en sak om Volvo..

Min Toyota Corrola -99 var inne på Tektyl-Center för gratis rostskyddsbesiktning när den var 3 år gammal.
Dom kunde inte hitta någonstans där fabriks-rostskyddet behövde förbättras!

Nu, tio år efter tillverkning av bilen och 16000 Km senare säger bilprovningen den är i utmärkt skick.

Deta trots att jag är ovanligt slarvig just med bilar (tvättar ytterst sällan) och bilen körs i *rosthelvetet* självt == Göteborg.

Att behöva epoxibehandla en båtbotten är väl snarare som att behöva skyddsvaxa bilen (annars rostar motorhuven bort).typ..

Tål en båt inte att ligga i vatten 6 månader i sträck utan att ta skada är det ingen båt !

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe.. nu ska vi inte jämföra Volvo med Toyota.. det blir lite fusk. Flört

Men saken är ju den att utvändigt kan en bil se hur bra ut som helst, men inuti balkar och vrår som man inte ser där gror rosten hur bra som helst, eftersom biltillverkarna inte har rostskyddat där.

Visst ska en båt klara av sex månader i sjön utan att ta skada, precis som en bil som säljs i sverige ska klara av vårt klimat utan extra skydd. Men så är inte fallet.. i alla fall inte hos alla tillverkare.

Har en kompis som köpte en ny Ford för några år sedan... ett år senare var hela nedre delen och bakluckan angripen av rost. Det säger väl en del om Ford.. kanske också om Volvo.. men det hoppas jag inte.. Tyst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...