Kaptenbloja 0 Postad 18 Augusti , 2009 Hej, Är på g o köpa segelbåt. Leverantören erbjuder 3 lager epoxi slipning och bottenmålning. Vad exakt är epoxi behandlingen bra för på en ny båt? Förmodligen en dum fråga men ingen fråga är ju dum som det heter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 18 Augusti , 2009 Plasten båten är byggd av är inte hundraprocentigt beständig mot vatten, lång tid i sjön kan ge ett problem som kallas böldpest. Sällsynt, särskilt eftersom materialen har utvecklats för att vara mindre känsliga. Epoxyn ger en vattentät hinna dom hindrar vattnet från att komma in i plasten i skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenbloja 0 Postad 18 Augusti , 2009 Ok, kanske värt att satsa på då. Tack för svaret! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 19 Augusti , 2009 Kolla vad han menar met tre lager epoxy. Är det lösningsmedelsfri räcker det som spärr, men är det t ex Internationals 2-K-primer är det fler lager som ska till för att den ska hålla tätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindeseglare 0 Postad 19 Augusti , 2009 Jag hörde någon säga att det är för tidigt egentligen att lägga på epoxi direkt på ny båt. Behöve avgasas mer först så jag skulle epoxibehandla efter ett år. MVH C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 20 Augusti , 2009 Gör det bums. Troligen är detta en förväxling med att man måste vara synnerligen noggrann med att botten är helt ren från alla spår av släppvax på en helt ny båt. Efter ett år i sjön har båten redan absoberat en hel del vatten. Dessutom skall bottenförgen slipas ner till ren gelcoat, dyrt, skitigt och farligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 20 Augusti , 2009 Enligt West avger polyestern styrén i tre månader efter plastning, vilket kan leda till släppor fick jag höra när jag ställde frågan för några år sedan. Sant eller inte vet jag ej, och hur länge sedan båten tillverkades vet jag inte heller. Bra att kolla upp vad som gäller om inte annat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenbloja 0 Postad 20 Augusti , 2009 Hmm många olika synpunkter på detta Får nog kolla upp lite närmare vad som rekomenderas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 20 Augusti , 2009 Kaptenbloja. Måste fråga, är det en ny båt eller gammal? Hur gammal? Det är inte så att den har redan det som kallas böldpest. Dvs små bubblor som när man sticker hål på dem luktar sur ättika? I så fall räcker det inte att slipa och smeta på epoxi. De måste torka ur och spacklas osv.osv. Varför jag tar upp det är för att inte försäljaren skall göra lite kosmetika och lura på dig en båt som behöver djupare omsorg. Kolla det! Välkommen för övrigt i båtgänget. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenbloja 0 Postad 20 Augusti , 2009 Tackar! Båten är helt ny från fabrik. Det var därför jag undrade om det verkligen är nödvändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 20 Augusti , 2009 Det skall gå bra att lägga på epoxi på en ny båt. de gör vi på jobbet iaf (Najad) men jag har oxå hört det där med att det bra att ha i den en säsong innan. släpp vaxet slipar varvet bort. med därimot det där med styrenet är en annan sak. ifs så kan det MKT väl ha dröjt såpass länge innan båten blev klar från att den togs ur formen att det inte är nåt problem. det är det iaf inte på jobbet. det tar ju ett tag att inreda dom oxå. jag hade nog valt detta om det var seriösa grejer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser