Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Baxxxter

Skuren Evinrude vro v4 90 hk

Rekommendera Poster

Hej!

Nu har det hänt, de flestats mardröm, motorn skar.

En av kolvarna  sitter fast och går ej att rubba. Trots rätt blandning 2% som jag varit noga med skar f-nskapet. Har blandat själv då jag inte litat på vro:n Orsak? Kylningen fungerade också. Har inte skruvat isär den än, men järnspån sitter på styrbords nedre tändstift. Kan det vara värt att riva motorn och renovera? Om vevstaken smällt av, eller om bara kolv/cylinderskador uppstått hur dyrt kan respektive skada bli? Någon som vet, varit med om samma underbara händelse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isbrytarn

Tråkigt. Kan inte hjälpa dig med något. Vill bara säga att jag haft en likadan motor som din och gjorde lika med inblandning etc. trodde inte en sån motor kunde haverera om VRO:n var bortkopplad. Hoppas det går att reparera till rimlig peng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen aning om hur det ser ut i en dylik tingest då den största båtmotor jag tittat i var en 7-hästare från 70-talet, däremot har jag pysslat desto mer med tvåtaktare som hör hemma på mopeder & MC. I vissa motorer är den separata oljesmörjningen byggd så att olja pumpas direkt till de platser där den behövs, Suzuki var visst särskilt pigga på såna lösningar. Den GT125 jag hade (2cyl 125cc) hade fyra oljeslangar ut från oljepumpen: en till vardera insug som vanligt, men även två som gick direkt till ramlagren! Att sluta använda den pumpen och istället blanda oljan i bensinen skulle betyda att de lagren smörjs sämre, motorn saknar ju de normala oljekanalerna som brukar finnas för att få olja att rinna ner till lagren.

Som sagt, jag har ingen aning om hur det ser ut i båtmotorer, men jag skulle inte sluta använda separatsmörjningen utan att ha en inblick i hur den fungerar och hur motorn skulle påverkas av det. Sedan är väl tvåtaktare inte heller kända för att vara de mest hållbara motorerna, raset kan givetvis bero på något helt annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tråkigt när det här händer, kan ju skita sig av olika anledningar ändå, mjuka stift, dålig olja o.s.v.

Självklart ska du ta isär motorn och kolla hur mycket skador det är innan du tar beslut att sälja aset i delar. om du kan göra det själv, du skriver inte hur gammal motorn är och i vilket skick den är i övrigt det spelar ju oxå roll.

Har du tur så behöver det inte vara så blodigt, men du bör ju fundera på varför den skar. så det inte händer igen.

Jag hade en 60hk mercury som värmenöp ifjol, klarade sig med packningssats, kolv/kolvring lite lager ny impeller så det inte händer igen m,m klarade mig under 5000kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog försöka fixa den, det är den starkaste 90hk motor som tillverkats, ger på riktigt en bra bit över 100hk vad jag hört.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar!

Nu är motorn isär, och nedre/undre lagret kolv hade skurit och skickat in järnflis i cylindern, dessutom lät jag en kunning person titta på den, och enligt honom har motorn varit dränkt en gång i saltvatten och därefter inte ordentligt rengjord/torkad med påföljd att den förr eller senare skurit ändå. Sånt är livet.... Blir till att hitta en skaplig begagnad 90 hk om det är möjligt. Tacksam om någon har tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...