GladaSeglare 0 Postad 18 Augusti , 2009 Hejsan! Vi är två tjejer på 14 år som är någorlunda vana seglare Vi vill hitta en lagom stor tvåmans segelbåt, som vi kan segla på fritiden. Några tips?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 18 Augusti , 2009 Mitt tips : STORTRISS!!! En sån har jag och den byter jag inte bort. En trevlig båt, lagom för två, billig i inköp och drift. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 18 Augusti , 2009 Det beror ju helt på vad ni vill göra, segling är en bred sport. Om ni svarar på några av frågorna nedan så kan ni nog få bra svar. Vill ni kappsegla? Jolle eller stor båt? Semestersegla? Kajka runt vid sommarstugan? Och kanske den viktigaste men tråkigaste frågan, vad har ni för budget? Själv köpte jag Mälar 22a tillsammans med en kompis när vi var 15, vi hade tokigt roligt i den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GladaSeglare 0 Postad 19 Augusti , 2009 Först o främst segla tilsammans. och sen kanske efter att vi hållit på ett tag börja kappsegla. en lagom stor rolig jolle tänkte vi ingen semestersegling, det har vi större båtar till budget spelar ingen roll, men en inte för stor båt. vi ska klara av den själva. En stortris är för stor, vi hade mera tänkt oss en jolle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 19 Augusti , 2009 En RS Feva eller 420 kanske skulle passa. http://www.svensksegling.se/Juniorsegling/Juniorbatsrekommendation/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 19 Augusti , 2009 Traditionellt svar skulle nog vara 420. Det är en väldigt bra inkörsport till tvåmannsbåtar. Det borde även finnas en ok begagnatmarknad och den kappseglas aktivt. Ett häftigare alternativ är 29er, OS-klassen 49ers lillasyster. Jag vet inte hur många som seglar i Sverige men det är en stor klass internationellt. Det ser faktiskt helt sjukt roligt ut: Har ni liten eller ingen jollevana så kommer ni nog få kämpa lite innan ni får ordning på 29ern medans 420 är lite snällare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 20 Augusti , 2009 Kolla vilka jollar som används i er närhet. Det är skillnad! Här i Uppsala är 2-krona och 606 stora klasser och båda är roliga jollar. På västkusten är 2-krona också stort men där tror jag att Pelle P´ s C55 har blivit stor också. Vet inte vilka jollar KSSS använder mest i Stockholmstrakten. Det är alltid kul om det finns många jollar av samma sort som man själv har där man bor - kolla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 20 Augusti , 2009 Det där med att välja en klass som seglas lokalt är smart. Men.... ...606 är ingen jolle. Tvärtom så är de mycket stolta över att vara Sveriges största kölbåtsklass med närmare 60 båtar på SM. ...Och C55 kan seglas på två, men då är det fullvuxna seglare som jag förstått det. Jag har sett lite bilder från tex Lidingö Runt i våras och då seglade juniorerna på 3. De verkar köra mycket C55 hos VJS i Hemmesta. Av alla båtar som nämnts är jag säker på att 29ern ger absolut roligast segling även om andra klasser kan erbjuda rolig kappsegling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GladaSeglare 0 Postad 20 Augusti , 2009 Tack för alla svar nu har vi tittat igenom alla båtar och har fasnat för 29er och 420. Det är dom som ser roligast ut. men vi vet ju inte så mycke om dom, och har inte hittat någon bra hemsida med egenskaperna hos båtarna, så om ni har en bra sida eller kan skriva lite om dom så vore det jätte snällt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 21 Augusti , 2009 Hmmmm..... Det där med att 606 är en kölbåt borde jag veta. Vår klubb har ju en egen kran för sjösättning och upptagning av dom (tas upp efter varje segling) Vår andra klubb drar enkelt upp jollarna på ramp - där är det 2-kronor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 21 Augusti , 2009 ciaraud: Alla har otur när dom tänker ibland! Åter till frågan: Google är er vän: http://www.29er.se/ http://www.420sweden.se/ Som synes har båda storasyskon. 420 är instegsbåt för att börja segla 470 som är OS-klass för damer. 29er är insteget till 49er som är OS-klass för herrar. 420 är en relativt gammal konstruktion, seglas med spinnacker. 29ern är en mycket nyare båt som härstammar från australiensiska skiffs och har precis som sina större syskon genacker. Sök lite på youtube så kommer ni nog hitta klipp på båda jollarna i olika förhållanden så kan ni bedöma själva, själv vet jag vilken jag skulle vilja provsegla av dom två! Förlag på sökord; 420 sailing, 29er sailing, skiff sailing Med tanke på att det var mer än dubbelt så många 29er på JSM och jag dessutom tror(är nästan säker) att den är mycket roligare att segla så skulle jag nog rekomendera 29er. Om någon av dom kommer växa så är det 29er. Vilken ni än väljer så kommer ni ha roligt och utvecklas massor som seglare, det kan jag nog lova! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser