Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
aktuelle

Fundering på lösa dynor till ryds camping

Rekommendera Poster

ska fixa nya dynor till vår ryds camping, de under hardtoppen. Som det är nu så är tyget häftat fast, men funderar över en lösning som gör det möjligt att ta lös dynorna och tvätta tyget. Några bra tips? Jag funderar bland annat på om man ska göra lösa dynor uppepå skivorna som på undersidan har kardborre så de inte åker omkring och att tyget på dynorna då har dragkedja så man kan ta lös dessa och slänga i tvätten. Tror ni kardborre  håller i längden eller tror ni de kommer lossna och börja fara omkring. Hur har ni gjort och vad rekommenderar ni för tyg? Saknar också dynan  i mitten för att bädda, i fören, vad tror ni om att göra den tvådelad så man kan förvara de som ryggstöd på sidorna när man inte har bäddat? tror ni man stör sig mycket på skarven som blir och därför ska göra en enda dyna, blir inte den svårförvarad? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du göra lösa dynor!

Under dynorna lägger du bred kardborre band i 2 längder så sitter dom som dom skall.

Dragkedjan skall vara i plast så du kan slänga in dessa i tvättmaskinen.

Hur stor är dynan som du skall ha i fören?

Det är alltid lättare att ha 2 dynor när man skall ta av tyget och tvätta eller handskas med dynan, men detta beror på storleken.

Tyget bör vara ett möbeltyg som du kan tvätta hemma i maskinen och detta skall hålla i många år.

Glöm inte att skummet bör vara kallskum i första kvalitet också för att hålla i många år samt att densiteten är hög så du kan ligga bra.

Lycka till,

bobban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tjena, har en ryds 500ht, något mindre än din tror jag.

som tur är så behöver jag inte byta eller reparera mina dynor än, men om den dagen skulle komma så skulle jag nog ha gjort följande:

1, köp madrassöverdrag från IKEA då den är lite strech-aktigt och inte så dyr heller.

2, sy en kant på denna efter att du klippt ut rätt storlek och sätt i snöre i kanten.

3, dra tyget över den befintliga skummadrassen och dra åt snöret och vips du har nytt överdrag.

sen kan du ta bort och tvätta när som.

lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det var också en idé  :) fast tror inte det fungerar någe vidare, barnen skulle nog börja pilla och försöka bädda upp det paketet :) *klåfingrar* :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

dynorna är inte speciellt stora, så det ska inte vara något problem att tvätta överdragen i maskinen, men jag tänkte mer för förvaringens skull då den mittersta dynan endast ska vara framme när man bäddar.

Måste nog skriva ner lite så jag kommer ihåg.. kallskum, hög densitet och som jag förstått det så ska det inte vara ren bomull utan polyster ska tydligen vara bra material på tyget. Jag vet inte om jag minns hur man sätter dagkedja, jag måste nog läsa lite :)

tack för tipsen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...