Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
karnor

Servopump som mest jobbar hela tiden?

Rekommendera Poster

Hej.På min båt så tycker jag inte att servo pumpen verkar göra någon direkt nytta.Då den är 2 motorig så kan jag ju köra med en motor avstängd och det går lika bra att styra ändå.

Servo pumpen jobbar i stort sett hela tiden antingen åt vänster eller åt höger.Man märker det tydligt på motorvarvet dessutom så inverkar det tom på farten.Och förmodligen även på bränsle förbrukningen.Även när båten ligger stilla och motorn är  i gång så jobbar pumpen för fullt.Kan det vara så att något i servot vid drevet har gett sig,verkar som om det tidigare funnits en repsats att köpa men den har nu utgått.Det finns inget yttre läckage.

Servopumpen är utbytt en gång så den är ok.Motorerna är AQAD41or.

Någon som har erfarenhet av detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du gamla typen av servo (tidiga drev/sköldar med splines:ad styrgaffel)? Den modellen har inte alldeles lysande rykte. Mitt hade klen/ryckig servoverkan och när jag fått höra från nog många håll, inklusive en auktoriserad Pentamek, att lösningen var usel från start byggde jag om med senare typen (från ett DPE) istället. Funkar perfekt och ger riktigt bra styrkänsla. Hakarna är att styrarmen måste modifieras för att hamna i rätt läge samt att skölden saknar en fästpunkt för servocylindern.

Men att pumpen konstant jobbar så hårt att det märks låter lite skumt. Jag vill minnas att servocylindern har en fjädrande hylsa där vajer eller motsvarande från styrsystemet ansluter. Kontrollera att den verkligen fjädrar och går tillbaka. Hylsan styr hur mycket servokraft systemet använder och kan förstås ge märkliga fenomen om den kärvar. Men jag tror inte det är något man försöker reparera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte i fall det är gamla modellen av sköld eller ej.290DP i alla fall.Ca88-89

Kommer att köra så här sommaren ut och får väl förmodligen byta ut hela styrcylindern.Servopumpen hjälper inte till så jag kan i stort sett koppla bort remmen.Har en Sea star hydraul styrning som orkar med alltihop ändå.Ombyggnationen du nämnde var det bökigt?Har sett flera sådana styrcylindrar till salu.Det finns en liten cylinder som ploppar ut beronde på vilket håll ratten ligger på åt.Skall den göra det?Jag kan få pumpen att sluta ge tryck igenom att liksom centrera efter att jag styrt båten.Vet genom förra ägaren att man haft problem med servot och bytt pump ett par ggr.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

290DP har tidiga servot, ja. Den lilla cylindern som ploppar ut ska centrera av egen fjäderkraft och i det läget ska servot inte jobba. Man kan tycka att det borde märkas i ratten om servot jobbar konstant men det är väl hydraulstyrningens backventiler som håller emot. En sak att kontrollera innan du börjar byta delar är nog att båten inte drar snett pga knasig toe-in mellan dreven eller ev felställda trimfenor (har dock aldrig sett sådana på DP).

Ombyggnaden för nya servocylindern innebär att styrarmens spets måste upp några cm (eller om det var ner, minns inte). Pga tidsbrist lät jag en mekanisk verkstad bygga om min (de kapade och skräddarsydde en distansbit som monterades med höghållfasta skruvar) men det går nog att göra själv - huvudsaken är att man vet vad man gör, fel här och båten riskerar att tappa styrningen helt. Infästningen i skölden klarar sig med de tre fästpunkter som finns om man ser till att ha skruv som utnyttjar hela gänglängden.

Sedan är frågan om din nuvarande Seastar-cylinder går att använda med nya servot. Jag monterade just Seastar i samband med servobytet och då rekommenderades helt olika hydraulcylindrar för nya resp gamla typen av servo.

Den gamla typen av servocylinder har för länge sedan utgått men det är inga problem att hitta nya (852741) för småpengar på Ebay om man följer med ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet fixat.Styr armen som skall sitta på den lilla cylindern fanns ej där!!Jag har kört helt utan servo en hel säsong tom till Gotland.Följd felet blev då att servot gick i ändläge och jobbade hela tiden.Köpte en beg arm på MMS i Västerås.Nu styr jag båten lätt bara genom att hålla i rattnavet.Dessutom funkar ju autopiloten bättre hahaSkrattandeDet varv som mekat med med styrservot...ja man undrar dom har bytat ett x antal servopumpar i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...