kaptenKrokben 0 Postad 17 Augusti , 2009 Jaha då behöver jag lite kloka råd av alla motorkunniga här inne på sidan. Data Motor: Yanmar 1GM Sötvattenkylning Bakgrund Vi var ute och åkte lite för motor med segelbåten och plötsligt så hör jag hur motorn går ner i varv, detta har hänt förut då jag kommit åt reglaget med foten så jag ökar på lite igen. En kort stund senare så hör jag hur varvet åter igen sjunker och jag förstår att det inte alls var foten som orsakade varvtals sänkningen nyss. Jag tänker att detta är säkert inget gott tecken drar av på reglaget till friläge, då lägger motorn av. Väl nere i båten så kan man känna hettan från motorn och vi kan väl konstatera här att motorn värmenypt eller i alla fall varit på god väg att göra det. När motorn kallnat igen provat vi att köra runt motorn på startmotorn vilket fungerar bra och motorn hoppar igång som om ingenting har hänt. Vi slår dock av motorn och känner oss nöjda med att motorn går igång men använder oss inte av den mer än till vid tilläggning i hamnen. Detta är gjort än så länge Vi har fyllt på vatten och glykol i det interna kylsystemet då den nivån verkade lite väl låg (kan ha försvunnit en del vid kokningen tidigare) och sedan försökt lufta systemet (köra elmotorn) varpå det sjönk undan en del vatten från expansionskärlet. Vi trodde detta var lösningen men några dagar senare så verkade det som motorn var i varmaste laget igen. Kollade nyss att termostaten öppnar som den ska göra och det gör den (75 grader). Spekulationer.. När vi provkört motorn tycker jag att motorn blir varm och att cirkulationen i slangarna inte riktigt kommer igång. Öppnar man locket på expansionskärlet pyser det kraftigt (övertryck) och då verkar cirkulationen komma igång. Men om man inte lättar på locket så verkar inte cirkulationen komma igång. Låter man locket vara uppskruvat så verkar det som om cirkulationen inte heller kommer igång. Verkar detta vettigt? Vad sjutton kan felet vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenKrokben 0 Postad 17 Augusti , 2009 Mer fakta Sjövatten systemet verkar fungera då jag känner att sjövattnet som går ut från termostaten är kallt. Båten spottar också ut bra med vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 17 Augusti , 2009 Det känns som det är nåt som blockerar cirkulationen, eller kanske impellern som är kass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dieselfingret 0 Postad 17 Augusti , 2009 Om impellern är kass eller va kass. Så tänk på att få ut alla delar från kylsystemet så det inte ligge roch blockar någon kanal. Ta även och prov tryck värmeväxlaren/kylaren om du kan. Hittar du inga fel så sök upp en akt mekaniker för yanmar för det är dyra saker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenKrokben 0 Postad 18 Augusti , 2009 Jag har haft plockat bort elmotorn för att kontrollera att den verkligen snurrade. Passade då även på att öppna pumphuset och där såg allt bra ut. Det var inte en gummiimpeller som jag tänkt mig utan en som var gjord i nån typ av hårdplast med vinklade blad som snurrade runt. Den verkade ok och har svårt att se att den skulle vara utsliten eftersom den såg så fin ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenKrokben 0 Postad 18 Augusti , 2009 Visst borde det fungera att koppla sjövatten direkt in i motorn i stället för sötvattenkylningen? Skulle detta fungerar så kan man väl anta att det är värmeväxlaren som har nån form av problem med att låta vattnet cirkulera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 18 Augusti , 2009 Ja, det är ett bra sätt att ta reda på om det är värmeväxlaren som spökar. Om du ska köra så länge är det bra om du byter termostat också. Senast ändrad av No_jah | 18 augusti 2009 | 07:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenKrokben 0 Postad 18 Augusti , 2009 Har tänkt att bara prova och se att det fungerar. Skulle man köra så länge ska man byta till en termostat som öppnar tidigare va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 18 Augusti , 2009 Just det. Anledningen är att mineraler och annat i sjövattnet fälls ut fortare ju varmare vattnet är, därför vill man ha en lägre arbetstemp när man kör sjövattenskylt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenKrokben 0 Postad 18 Augusti , 2009 Ok då vet jag. Ska nog prova det efter jobbet idag. En fundering av mig är att det blir så stort tryck i sötvattensystemet ska det verkligen vara så? Som jag skrev tidigare så kan jag känna på slangarna att någon cirkulation inte verkar finnas och skruvar jag upp locket på expansionskärlet så pyser det ut ganska mycket luft och vattennivån ökar för att sedan sjunka igen. Efter jag gjort detta så hoppar ibland cirkulationen igång (slangen blir varm). Detta tycker jag verkar skumt och jag har en tanke att det kanske finns luft i systemet som jag inte fått ur. Kan pysandet vara tecken på att så är fallet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 18 Augusti , 2009 Det bir luft i systemet när vattnet kokar, på samma vi som det bubblar är du kokar vatten i en kastrull på spisen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenKrokben 0 Postad 18 Augusti , 2009 Ja visst men jag tycker detta övertryck kommer tidigare än när motorn är så varm så den skulle börja koka. Jag får helt enkelt prova med att koppla på sjövattnet först och främst får se vad som händer då.. Man tycker inte detta borde vara så svårt att få fart på.. Systemet består ju inte av så många delar egentligen. Men fungerar det med sjövattnet återstår ju bara att värmeväxlaren är ingensatt eller att elmotorn inte ändå fungerar som den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenKrokben 0 Postad 18 Augusti , 2009 En tanke bara, impellern på sjövattnet är av gummityp tål den att ingen cikulation finns? Alltså när man kopplar in sjövattnet direkt på motorns kylning så kommer termostaten att se till att ingen cirkulation finns innan motorn är varm. Kommer impellern tåla det eller behöver den ständigt flöde? Ju mer man skriver desto mera insikt får man att man inte kan så mycket om detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrot-Nisse 0 Postad 18 Augusti , 2009 När jag läser tråden så får jag uppfattningen att problemet kankse inte är relaterat till värmeväxlaren. De symptom du beskriver, att du upplever ett väldigt högt tryck i systemet beror helt riktigt som nämns att vattnet expanderar när det förångas. Det kan iofs. bero på dålig cirkulation i värmeväxlaren men dålig kapacitet på vattenpumpen kan också vara en orsak. Dock kan det även vara topplockspackningen som gett sig så att du helt enkelt får kompression i kylsystemet. Det kan vara lite vanskligt att felsöka men ett sätt kan vara att du försöker lukta i expansionkärlet om du kan känna avgaslukt. Men ta det för jösse namn försiktigt, håll inte näsan ovanför locket när du öppnar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenKrokben 0 Postad 18 Augusti , 2009 Hur kollar man om packningen är ok? Borde inte det medföra att vatten också kommer in i motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrot-Nisse 0 Postad 18 Augusti , 2009 En trasig topplockspackning behöver inte nödvändigtvis betyda att man får kylvatten i oljan, den kan hålla tätt mot det lägre vattentrycket men släppa igenom den högre cylinderkomprissionen. Tyvärr är det enda sättet att bilda sig en uppfattning om topplockspackningen eller tätningsytornas skick att hala locket. Men jag skulle nog kolla de andra sakerna som pump och växlarens kapacitet först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenKrokben 0 Postad 19 Augusti , 2009 Efter en del skruvande till sena kvällen igår så har jag kommit fram till följande. 1. När jag kör elpumpen och tar bort slangen som går från elpump till kylkanalerna i motorn så kommer inget vatten alls. Jag drog bort den helt och lyfte på slangen då började motorn låta annorlund aoch plötsligt så kommer det väldigt mycket vatten sprutandes ur slangen. Jag trycker dit slangen där den ska sitta och cirkulationen kommer igång bra. 2. När jag sedan startar igång motorn så upplever jag ingen skillnad i temperatur frågan och tycker mig känna att inget darr finns i slangarna.När jag slår av motorn och låter elmotorn gå så är det samma visa. Ingen cirkulation finns i systemet. Med denna information så känns det som om det kanske ändå är en toplockspackning som släpper igenom kompression. Jag funderar på att koppla på kylvatten direkt från sjön, visst borde man väl kunna känna att det är dåligt tryck i motorn med en läckande top? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrot-Nisse 0 Postad 20 Augusti , 2009 Utifrån det du skriver så verkar det uppenbart att det någonstans i ditt kylsystem bildas gaser, om det är vattenånga eller kompression kan man ju inte säkert avgöra så det får bli kvalicifierade gissningar. Om du inte känner avgaslukt eller kan se missfärgningar i kylvattnet så verkar ju topplockspackningen mindre troligt. Om du tycker att vattenpumpen fungerar som den skall och ger tillräcklig kapacitet så är det ju inte den som orsakar kylproblemet utan du har kanske en kylkanal som är stockad. Eller så har du en spricka i metallen. Oavsett vilket så verkar det som du blir tvungen att riva toppen för att hitta felkällan och då blir det ju en ny topplockspackning oavsett. Jag vill dock tillägga en brasklapp att det här är mitt resonemang utifrån mina erfarenheter och att det är väldigt svårt att kunna bilda sig en uppfattning om något utifrån vad som skrivs på ett forum. Kanske andra (kunnigare) har någon teori? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser