AQ23WA 0 Postad 17 Augusti , 2009 Jag har nyligen köpt en Aquador 23 WA modell 2007 med en VP 5.0 GXi. Hade tidigare en 21wa så vi är mycket nöjda med konceptet. Däremot är jag besviken på bensinförbrukningen som konstant är 2 liter per distans och toppfarten som bara är ca 33 knop vid 4400 varv (max är 4600-5000). Detta ligger en bra bit i från de tester som jag har läst. Finns det någon som har erfarenhet eller tips kring detta? //Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 17 Augusti , 2009 Om båten legat ett par månader i väntan på försäljning, så kanske botten har blivit beväxt. Läste nyligen i en båttidning att beväxning på botten ökar förbrukningen upp till 40%, samtidigt som toppfarten förstås minskar. Redan ett tunt lager alger ökar förbrukningen med 5-10 procent, påstod tidningen. Stämmer med min erfarenhet. Köpte en båt i september som hade legat ute till försäljning hela förra sommaren. Vid köpet gjorde den 29 knop med kvarts tank, nu toppar den 32 knop med full bränsletank. Dessutom har vi nu mycket mer prylar ombord. Skillnaden är att jag slipade och målade botten i våras, samt kört den regelbundet. Kanske värt att betala ett par tusenlappar för att ett varv lyfter upp båten och spolar av botten med högtryck. Hjälper inte det, så är det kanske motorn som är problemet, vilket gissningsvis är dyrare att fixa. Har du köpt av en firma så har du väl 3 månaders konsumentskydd. Vatten mellan skrovet och inlinern, som gör skrovet tyngre är en annan möjlig förklaring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AQ23WA 0 Postad 17 Augusti , 2009 Tack för svar men båten sjösattes när vi köpte den för 6 veckor sedan. Så den är torr i skrovet och har ingen beväxtning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
datpsu 3 Postad 17 Augusti , 2009 Något fel är det. Verkar vara motorn då botten är ok. Jag har haft en 23 HT med samma motor. Den toppade 38 knop. Drog vid blandad körning 1,53 L/Nm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 17 Augusti , 2009 Har också svårt att komma på någon annan förklaring än motorn när båten är torr och från 2007. Normalt är ändå att göra service varje höst (byta olja, mm), så hade det varit min båt hade jag lämnat in den för auktoriserad årlig motorservice redan nu och bett att de samtidigt gör en extra koll för att hitta orsaken till att motorn går dåligt --- justera ventiler, kolla kompression, mm... Skulle det visa sig vara ett allvarligare fel så kan du sedan kanske diskutera ersättning med antingen säljaren eller försäkringsbolaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erito 0 Postad 1 Mars , 2010 Jag har precis samma ekipage som du och samma dilemma med prestandan, enligt tidigare ägare så har den gått så sedan den var ny utan att han reflekterat över det då motorn i övrigt går bra, men jag som läst många tester innan jag köpte båten där den borde göra runt 40 knop undrar förstås vad det kan bero på. Propeller?? Har du hittat något sedan du postade inlägget så vore jag tacksam om du kan dela med dig. //Tony Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 1 Mars , 2010 Nu vet jag inget specifikt om denna motor, men rent allmänt så kan ju en felprogramerad insprutning både få upp bränsleförbrukningen och göra att motorn tappar orken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 1 Mars , 2010 Hur mycket varvar motorn vid toppfart? kan vara så att du har fel propeller på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tempest 1 Postad 1 Mars , 2010 Hej, Jag kollade lite på Flippermarins hemsida där det finns en test med just en sådan båt fast med en Mercruiser 5.0 MPI med Bravo 3 drev (duoprop). Motorns grund är ju den samma som din alltså en GM 305 motor så det bör vara mycket lika i prestanda. Här är länken. http://www.flippermarin.se/UserFiles/Interboat/www.flippermarin.se/Documents/Aquador_23WA_motor_test.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maskinchef 0 Postad 1 Mars , 2010 Jag har en 23 HT med en Mercruiser, 260 hk, -07 modell. Alldrig haft dom problem eller förbruk som nämns, jag marcher 28 knop med en förbrukning på ca 1,75 l/nm. I somras hade jag 36 knop, med full tank, 4 vuxna o 4 barn. Har haft den i 38 med endast frun ombord. Varvar då ca 4800-4900 om jag inte minns helt fel. Visserligen tar jag upp båten var 4 vecka för bottentvätt på marinan, kostar några hundringar att plocka upp den. Kan ju vara värdt det i längden. Crille.. Senast ändrad av Maskinchef | 01 mars 2010 | 22:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 2 Mars , 2010 Precis samma diskussion har förts om ett antal fabrikat t.ex. Uttern S64 som enligt fabriken tidigare uppgavs till att göra 40 knop och vissa exemplar har säkert gjort det. Där har ibland förklaringar varit att det varit felaktiga skrov mm. Givetvis med debatten om beväxta bottnar, fel propeller mm. Min Uttern S64:a gjorde ca 33 knop med gamla aluproppen och gör nu ett par knop mer med en väl vald stålpropp. Alltså knappast värd pengarna om man är ute efter fart bara. Aquador som diskuterras i tråden tror jag är svårt att de flesta skulle hamna över 40 knop med så pass tung båt och relativt svag motor. 2100 kg last och bara 260 hk. (Jämfört med min Uttern S64:a med 1200 kg last och 190 hk som, gör max 35 knop) Men om du frågar tillverkaren om vad de anser vara rätt så får du säkert lite mer fakta. OBS utgå från vad GPS:n anger då vanliga loggar ofta visar fel. Att bränsleförbrukningen blir hög kan vara en förklaring på att motorn är för klen och får jobba för tungt med den båten. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AQ23WA 0 Postad 8 Mars , 2010 Hej Tack för alla tips. Jag pratat med några Aquador ÅF:are och en sa att det nog stämde med ca 35 knop och upp till 2l i förbrukning. Jag var också i kontakt med Bella (dom som gör Aquador) och dom bekräftade propellern med vill inte utala sig om förbrukning eller toppfart. De som server båten sa att det kanske är något med databoxen så dom kollar upp detta till våren. Återkommer när isen har släppt i maj. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AQ23WA 0 Postad 30 Maj , 2010 Fallet är löst. Databoxen gick sönder och med ny databox gör båten ca 38 knop och borde också dra mindre bränsle. //Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 31 Maj , 2010 Skönt att det gick att fixa och att det fanns en logisk förklaring. Fast nog är det surt att databoxen på en 2 år gammal VP-motor redan är sönder... Fick du en ny på garanti eller enligt konsumentköplagen? Om inte, hur mycket kostar databoxen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AQ23WA 0 Postad 31 Maj , 2010 Tyvärr gick garantin ut i Maj 2009 men jag har en försäkring. Databoxen kostade 25.000 och övriga delar ytterligare 5.000.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser