Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Nyborjare

Att sälja båten

Rekommendera Poster

Hur går det till att sälja sin båt... rent praktiskt.

Om säljaren gett ett bud, vill komma o titta och hämta båten hur löser man det ekonomiska, jag menar några 100.000 kr i fickan är ju inte aktuellt, hur löser man betalning och kvitto ?

Man vill ju inte lämna ut båten innan man fått pengar och köparen vill ju inte lämna pengar utan båt.

Att tillsammans besöka banken är ju inte så lätt en helg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni samma bank är det inga problem att föra över pengarna direkt med hjälp av en dator.

Köpkontrakt finns att ladda ner på bla Blocket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker själv att det känns bäst om man går gemensamt till ett bankkontor, antingen köparens eller säljarens bank. Där kan man gå igenom och signera köpekontraktet, för att sedan föra över pengarna.

Varför måste det ske på en helg?

Senast ändrad av No_jah | 17 augusti 2009 | 13:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så man kan lita 100 % på en postväxel ?

När det behöver ju inte ske på en helg , men köparen kör 30 mil och ville komma när han var ledig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man ska köpa en båt för ett antal hundra tusen, ska man man väl kosta på sig att ta ledigt några timmar från jobbet för att hinna till banken?

Det är väl ungefär som när man köper hus eller lägenhet?

Senast ändrad av No_jah | 17 augusti 2009 | 14:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Post/Bankväxel är väl att föredra.

Smidigt och säkert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen erfarenhet av postväxlar. Hur kontrollerar man att en sådan är äkta?

Senast ändrad av No_jah | 17 augusti 2009 | 15:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett annat tips är att om ni inte har samma bank så kanske du har någon i din närhet som har köparens bank och ta betalning till det kontot istället. Överföringar inom samma bank går på direkten och självklart även på helgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det håller jag med på en husaffär tex tar ju många semesterdagar... besiktning,banken.märklare osv osv

Men köparen kommer körandes en helg 30-40 mil, inte så lätt att fixa det på några timmar, det är klart att tar man semester en dag blir allt mycket enklare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ditt namn ska stå på den. Samt rätt belopp. Bankens namn står oxå.

Dessa växlar är nog rätt svåra att förfalska.

Jag känner mig helt trygg med växel som betalning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästan jämnt står köparens namn på växeln, och om det blir affär så ska han skriva på baksidan att den överlåtes till dig samt underskrift från personen som står på växeln.

//23an

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går att ringa och kolla postväxeln när du får den. Vet dock inte om man kan göra det på helgen.

Vad är det för fel på några hundratusen i fickan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Postväxel fungerar fint.
Endera står ditt namn på postväxeln å då är det bara för dig att lösa in densamma på din bank.
Står det köparens namn på postväxeln så måste köparen skriva på postväxeln på dess baksida. Kolla i samband med detta hans ID (körkort eller pass). Efter hans påskrift så kan du därefter lösa ut postväxeln på din bank.

Lycka till
Mvh
Laand

Senast ändrad av laand | 18 augusti 2009 | 00:04

Senast ändrad av laand | 18 augusti 2009 | 00:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

postväxel går inte att kolla helger.....absolut bäst att använda internetbanken. Alltså sätt över pengar på ditt konto direkt. har du tur så har ni samma bank= pengarna inne direkt. Vid annan bank tar det en dag..... lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan kolla en bankväxel på helgen. Det är bara att ringa in till banken, som nuförtiden svarar i telefon även på helgen. På växeln finns ett nummer du stämmer av mot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag sålde min båt får två år sedan, fick jag en postväxel med mitt namn på. När jag skulle köpa så räckte det med att jag lovade föra över pengarna till säljarens konto. Men det gick inte att föra över hela summan på en gång. Jag fick dela upp det på två dagar och göra två överföringar, då det var för stor summa. Fick självklart ringa säljaren och berätta att hälften av pengarna kommer en dag senare. Det var inga problem svarade han, men jag tyckte det var lite pinsamt. Så kolla med banken först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ni i Sthlm kan jag tipsa om bank på T-centralen som är öppet på helgerna, tveksamt om jag skulle lita på en postväxel men upp till var och en och som någon annan skrev så är det möjligt att det är säkert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte Nordea. Det har vi provat.
Vi kom fram till en bank men fick inga klara besked. Bara att de brukar vara säkra...

Bankkontor brukar jag köra. Det ger ett väldigt definitivt avslut. Har iof alltid sålt till personer i närheten så problemet med åka långt för köparen har aldrig funnits.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om det finns så mycket pengar i bankerna numera men då vi köpte båten för några år sen så tog jag ut några femhundringar till handpenningen. Köparen blev lite orolig men det funkade. Det går åt 200 femhundringar så det är inte helt omöjligt att kontrollräkna.

Sen blir man givetvis misstänkt svarthandlare men det vet man ju själv hur det förhåller sig. Har man inte skräp i mjölpåsen så funkar det med att visa ett kvitto för banken.

Pengar är ett gammalt enkelt sätt att betala som numera är på väg bort.

Ett sätt som jag utnyttjat nån gång är att ta med bankdosan och sätta över pengar på kundens konto medan han övervakar transaktionen. men de flesta tror jag är lite rädda att det ska vara nåt lurt. Men det kan ju en postväxel eller liknande vara också. Minst rädd är jag nog själv för en bunt med sedlar som verkar oförfalskade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att tänka på är att ha med ett kvitto till banken om du ska göra en störreinsättning av kontanter.

Råkade ut för det förra veckan när jag skulle sätta in 19tusen på mitt konto och banksnubben frågade var pengarna kom ifrån och om jag hade nåt kvitto.

Snacka om att man såg ut som en fågelholk..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt en bil med bankdosa som Forgus beskrev.
Eftersom vi hade samma bank kunde säljaren kolla att pengarna satt på hans konto på en gång, annars så är det ju detta med bankdagar (killen som bär pengar mellan bankerna behöver som bekant ett par dagar på sig...) som sabbar detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var med om samma sak för några veckor sedan, fast det var lite mer pengar som jag kom till banken med, närmare bestämt 230,000:-

Killen på banken blev lite lätt stressad och ville veta var dom kom ifrån...

Fick då veta att man måste kunna legitimera sig samt gärna visa något kvitto om man har mer än 10,000:- i kontanter för insättning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här till vänster har du fliken Nytta & nöje  Klicka på den och sedan på köpekontrakt båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Postväxeln är ett mycket bra betalningsalternativ när privatpersoner gör affärer. Är den dessutom utställd på köparen är det bara köparen som kommer åt pengarna. Att en postväxel är falsk är oerhört sällsynt. Har aldrig hört detta. Varit i branchen i 25 år.

Mvh

Ingemar K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...