Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
Micke-b

AQ145 högt varvtal

Rekommendera Poster

Någon som har något tips om vad detta kan bero på. Jag har ställt in tomgången enligt manualen och den är bra före färd. Efter färd kan tomgången uppgå till 2000rpm.

I övrigt så går motorn jämt och fint som en klocka, Ignitor tändsystem, Tändinställning gjord med stroboskoplampa. bra oljetryck, nya tändkablar/stift, rätt motortemp, max varv vid körning 5100rpm, normal bränsleförbrukning.

Är det vajern som inte går tillbaka ordentligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite rimligt faktiskt. Kolla om du kan smörja upp den.

Mvh / Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har samma problem med min 145;a men jag tror jag har hittat felet, glapp i vajern så att den inte går tillbaka som den ska, skall försöka att åtgärda det med en returfjäder direkt på spjällaxeln, jag ska fästa en rörklammer med ett stag upp på insugningsröret mellan förgasarna och så  en fjäder därifrån till kulleden på spjällaxeln och se om det funkar, är du intresserad av lösningen om den funkar så kan jag ta några bilder och lägga in här eller maila dej, ska ner nu till helgen och testa så håll tummarna!!

Lobban/ Monark 585 AQ 145/280

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för ditt svar. Jag är mycket intresserad av hur det gick med din konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte gjort något åt det ännu. Hos mig är det inte alltid som gasen inte går tillbaka. När jag har marchat ett tag och slår av så är tomgången hög, mellen 1200-2000 rpm. Om jag då varvar ur den i friläge så brukar tomgången gå tillbaka dit den ska, ca 800 rpm. Jag har kollat på fjädrarna som diskuteras i inlägget men det känns inte som det är de som det är något fel på.
Hur har det gått för dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skruvade ut de mekaniska tomgångsskruvarna så att de inte låg an mot gasreglaget. Har lossat armen mellan förgasarna för att se till att båda spjällen öppnas samtidigt och därefter dragit åt skruven igen. Skruvat in de två nålventilerna helt (fjäderbelastade skruva i botten på förknasaren) och skruvat ut dessa 1 1/4 varv enl manual. Därefter justerat tomgången med tomgångsskruvarna. Verkar som tomgången är som den ska nu men har enbart varmkört vid bryggan. Kan dock inte se att vare sig spjäll eller vajer kärvar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...