Micke-b 0 Postad 17 Augusti , 2009 Någon som har något tips om vad detta kan bero på. Jag har ställt in tomgången enligt manualen och den är bra före färd. Efter färd kan tomgången uppgå till 2000rpm. I övrigt så går motorn jämt och fint som en klocka, Ignitor tändsystem, Tändinställning gjord med stroboskoplampa. bra oljetryck, nya tändkablar/stift, rätt motortemp, max varv vid körning 5100rpm, normal bränsleförbrukning. Är det vajern som inte går tillbaka ordentligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjornF 0 Postad 17 Augusti , 2009 Låter lite rimligt faktiskt. Kolla om du kan smörja upp den. Mvh / Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lobban 0 Postad 17 Augusti , 2009 Hej. Jag har samma problem med min 145;a men jag tror jag har hittat felet, glapp i vajern så att den inte går tillbaka som den ska, skall försöka att åtgärda det med en returfjäder direkt på spjällaxeln, jag ska fästa en rörklammer med ett stag upp på insugningsröret mellan förgasarna och så en fjäder därifrån till kulleden på spjällaxeln och se om det funkar, är du intresserad av lösningen om den funkar så kan jag ta några bilder och lägga in här eller maila dej, ska ner nu till helgen och testa så håll tummarna!! Lobban/ Monark 585 AQ 145/280 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dejsa 1 Postad 7 September , 2009 Jag har samma problem med min motor och ställde frågan här på forumet tidigare i vintras. Här kommer länken till inlägget så att du kan läsa svaren jag fick. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=264831 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke-b 0 Postad 8 September , 2009 Hej, tack för ditt svar. Jag är mycket intresserad av hur det gick med din konstruktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dejsa 1 Postad 10 September , 2009 Jag har inte gjort något åt det ännu. Hos mig är det inte alltid som gasen inte går tillbaka. När jag har marchat ett tag och slår av så är tomgången hög, mellen 1200-2000 rpm. Om jag då varvar ur den i friläge så brukar tomgången gå tillbaka dit den ska, ca 800 rpm. Jag har kollat på fjädrarna som diskuteras i inlägget men det känns inte som det är de som det är något fel på. Hur har det gått för dig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke-b 0 Postad 13 September , 2009 skruvade ut de mekaniska tomgångsskruvarna så att de inte låg an mot gasreglaget. Har lossat armen mellan förgasarna för att se till att båda spjällen öppnas samtidigt och därefter dragit åt skruven igen. Skruvat in de två nålventilerna helt (fjäderbelastade skruva i botten på förknasaren) och skruvat ut dessa 1 1/4 varv enl manual. Därefter justerat tomgången med tomgångsskruvarna. Verkar som tomgången är som den ska nu men har enbart varmkört vid bryggan. Kan dock inte se att vare sig spjäll eller vajer kärvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser