Gäst Johan Postad 2 Augusti , 2004 Har en 50 hästars Mercury -88 som efter en stunds går ojämnt. Motorn går bra i början innan den blivit varm men går ner i varv och börjar takt efter en kvarts körning. Någon som vet vad det kan vara för fel?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 3 Augusti , 2004 Årsmodell -80 ska det vara förresten. Var inne hos Sparrholms verkstad i Malmö och de föreslog en minskning av bränsletillförseln genom justering av luftskruvarna på förgasarna. Detta tycks dock inte hjälpa. Idéer, någon?? Ska kontrollera tändstiften och tändningen tänkte jag. Men om detta inte hjälper? Kompprov? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 524 Postad 3 Augusti , 2004 Tycker som lekman inte att det bör vara bränsle/luft-blandningen när det inträffar så sent som efter en kvart. Motorn borde vara rejält varm efter 5 minuter (även denna kalla sommar ;-) ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson Postad 3 Augusti , 2004 Det vanligaste felet på en äldre båtmotor är förgasaren. OCh man skall aldrig klåfingra på massa inställningar. Mercury motorer är den mest svårmekade att fixa med. Mitt tips om kompet är bra. Lämna den till en auktoriserad båtverkstad. Det kostar mer att fumla och förstöra. Än att ett proffs fixar felet. 50:an Mercury är annars en av mina favvomotorer. Fyra härliga cylindrar. Går fint och jämt om allt står rätt till. Finns ju ingen termostat eftersom motorn bygger på en 40-tals konstruktion. Därför viktigt att motorn varmkörs noga innan start. Vanligt fel är just därför när den inte varmkörs. Att en av cylindrarna tacklar av. Var rädd om guldklimpen. Mercury. MVH Gunnar J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 4 Augusti , 2004 Hörre du Gunnar Jansson, du är ju till mycket hjälp... Lika så på mina inlägg, alltid är det en verkstad som ska fixa grejjorna... Nu är det så att motorerna inte alltid fungerar, låt oss då få några bra tips av några kunniga så kan vi testa oss fram! Skulle vi, mot din förmodan, lyckas fixa felet så är det ju guld värt! Skulle vi inte lyckas, så får ju motorn in på verkstad i vilket fall som helst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser