Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
Vange80

Grundstötningar i Tjörn Runt 2009

Rekommendera Poster

Fick syn på denna film från helgens begivenheter:

Jag hoppas verkligen att försäkringsbolaget KRAFTIGT sänker ersättningsnivåerna för de grundstötta båtarna. Jag har ingen lust att betala dyrare premier för att andra ska kunna ta såna här onödiga risker för att vinna lite tid i en kappsegling. Eller hur funkar det, har man speciella försäkringar för såna här typer av evenemang? Tittar man på sjökortet i det aktuella området är det ju tokgrunt...

Eller, vad tycker ni andra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta bolag har en förhöjd självrisk alternativt måste man ha tilläggsförsäkring om man kappseglar. Jag kan däremot fundera över om detta verkligen uppfyller villkoren om gott sjömanskap...

Den här filmen är också fin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Skåning och Öresundsseglare undrar man om man överhuvettaget ska få teckna föräkring i en sådan miljö Buhuslän. Vatten är en förutsätning för segling. Den varan tycks det vara ont om på dessa bredgrader. Verkar vara ett dyrt sätt att ha roligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Herregud, har adrig sett något liknande. Är det vanliga familjesegelbåtar? Eller är det tävlingsbåtar?

Mvh
Kristian 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förklädda prototyper till Marinen nya stridsbåt som kan gå *genom* berg och inte bara glida över det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som smålänning (van vid stenig skärgård), nu seglandes i Stockholms skärgård där det inte alltid finns så mycket vatten så brukar jag  välja att segla där det finns vatten och promenera där det inte gör det...

Är bansträckningen sådan att man måste igenom de där sunden där man ser att de går på grund och krockar, eller är det skepparens val? Jag gillar att segla med precision där det inte nödvändigtvis är utprickat, men i den här farten och med båtar i häcken skulle jag banga ur...

./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är skepparens val att välja väg.

Tävlingen går ut på att segla runt Tjörn.

Kanske man skull be försäkringsbolagen att fendra av de smalaste passagerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahaha.

Det är inte ont om vatten, det gäller att veta vart man kan köra. ;P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte konstigt att man blir irriterad på seglare under en vanlig båtsemester, förklaringen är ju enkel, det är dessa människor man möter.

Nästa gång jag väljer f-bolag blir min första fråga om de försäkrar tävlande segelbåtar, isåfall väljer jag ett annat. Inte tänker jag vara med att betala denna lekstuga för snorvalpar och andra omdömeslösa individer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ställer du liknande fråga angående försäkring på din bil?

Låter ni era försäkringstagare köra med bilen utan vinterdäck om det är nollgradigt före 1dec eller efter 31 mars.......?

Senast ändrad av dara | 04 september 2009 | 12:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, jämförelsen med bilarna är nog inte helt spot-on. Fråga isåfall dig själv ifall du skulle vilja teckna bilförsäkring i ett bolag som försäkrar tävlingsbilar?

Lade du förresten märke till att seglarna vid flera tillfällen i filmerna seglade rakt upp på land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som tur är kappseglar de båtägare flesta med båtarna i vattnet, inte strax brevid.
Kan också vara kul att veta att åtminstone ett försäkringsbolag inte klassar just Tjörn Runt som en ordinarie kappsegling utan som ett familjeevenemang, och därför inte kräver den normala tilläggsförsäkringen eller förhöjda självrisken som är bruklig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...