Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Carl_XII

Generatorproblem - lampan lyser konstant

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har nyss köpt en bättre begagnad segelbåt. Laddningslampan lyste konstant men förra ägaren menade att det var normalt (det hade alltid varit så). Efter några veckor brann generatorn (statorlindningen smälte pga överhettning och regulatorn gick också sönder pga det). Jag har nu köpt en ny generator och installerat den med jordanslutningen fastskruvad direkt på generatorn istället. Jag har kontrollerat anslutningarna och det är minimala spänningsfall mellan generator och batteri (ca 0.05 V). Trots detta så lyser fortfarande laddningslampan hela tiden, oberoende av motorvarvtal. Laddningsspänningen till batteriet är 14.4 V (dvs helt normalt vid fulladdade batterier).

Panelen där laddningslampan sitter är av märket Lombardini. Kan det möjligen vara något fel där? Hur felsöker man det måntro?

Ett annat problem som möjligen kan ha med saken att göra är att det läcker in vatten som samlas under motorn (och generatorn). Propelleraxeln kan vara en orsak till läckaget men jag har även märkt att dränageslangarna i sittbrunnen är igensatta vilket gör att en del vatten läcker in i båten när det regnar (och slutligen hamnar vid motorn när båten guppar i vågorna). Jag har nu skaffat en länspump som ska installeras nere framför motorn och hjälpa till att hålla torrt. Det första generatorhaveriet kan ha berott på att vatten stänkt upp på generatorn under motorgång(?).

Tacksam för tips!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre att fixa till stoppet eller täta axelgenomföringen istället för att pumpa ut vattnet som kommer in pga felen?

Är ingen världsmästare på din motor, men det är väl så att det inte är en varningslampa som skall lysa när generatorn inte laddar, utan just tvärt om? Så var det på min båt jag hade iallafall...
Kan någon mer bekräfta detta eller har jag helt fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska inte laddningslamapan lysa när motorn är igång.

Tips på felsökning: Kontrollera att inget annat är inkopplat på kabeln som förbinder D /61 på generatorn med ena stiftet på laddningsalampan.

Kontrollera att du har spänning på det andra stiftet på laddningslampan då tändning är tillslagen.( 15 spänning - tändning på)

Om dessa båda faktorer är i ordning - starta motorn och kontrollmät att du har 12-14 volt ut från D /61 - anslutningen på generatorn.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis ska läckaget åtgärdas så gott det går, men det känns bättre för nattsömnen att ha en automatisk länspump monterad i båten än ingenting alls... Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenläckaget har lokaliserats till propelleraxeltätningen som verkar vara av typen Volvo Penta Black Jack. Enligt tidigare ägare har tätningen aldrig smorts med något fett och suttit där i minst 10 år(!), så det är kanske inte så konstigt att det läcker in vatten... Den får väl bytas till vintern, men kanske kan läckaget minskas genom att trycka in lite vattenfast fett i den (jag ska prova).

En bild på propelleraxeltätningen bifogas.

post-10010271-1394236074,9051_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Först vill jag önska dig allt mod och kraft du kan uppbåda för att fixa de problem du har. Det är inte roligt när det jävlas.

Sen: Jag hade för fem år sedan själv problem med läckage i propelleraxeltätningen, som var av samma typ din. Jag köpte då en ny tätning, s.k. Centerline, från ett företag i Västmanland vill jag minnas, Googla så hittar du. För att montera den måste du ut med propelleraxeln så det får väl vänta tills du tagit upp båten. Sedan jag monterade in min centerlinetätning har det varit kruttorrt i kölsvinet.

Beträffande din generator har jag själv just i dag avhjälpt ett liknande problem efter att jag bytt till ny genetaror. En professionell elektriker hjälpte med felsökning. Han började med att koppla ur sladden från kontrollampan på instrumentpanelen där den anslöt till generatorn. Då slockande lampan. Alltså var det inget fel i överföringen mellan generator och kontrollampa, var hans slutsats. Återstod då att generatorn inte laddade och jag fick rådet att varva motorn högt, samtidigt knackade jasg lätt på generatorn med en gummiklubba. Då funkade allt! Felet var tydligen att magneterna i den nya generatorn hade kladdat fast då den kanske legat legat länge i nåt lager. Nu lossnade magneterna och laddningen funkar och lampan lyser inte längre.

Hälsningar

Håkan i maxi 95 nr 814

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej explano och tack för dina tips!

Det där med att magneterna i generatorn skulle ha kladdat fast förstår jag dock inte riktigt... Varför behöver motorn varvas högt samtidigt som man ska knacka på generatorn? Det vore bra att förstå anledningen och vad det är man försöker åstadkomma. Min generator laddar i alla fall - trots att laddningslampan lyser hela tiden - så kanske det är ett annat problem än det du hade(?).

Vattenläckaget har visat sig bero på motorns varvtal och det går att hålla nere läckaget genom att öka varvtalet (mindre vibrationer på propelleraxeln då). Det läcker inget då jag seglar, så båten får klara sig så resten av säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag nog rett ut varför lampan lyser, för den ska inte lysa om laddningen fungerar som avsett.

Antíngen är den onödig (då ska den tas bort helt tycker jag) eller så är något felkopplat (och då ska man hitta felet) eller båda.

Att en indikatorlampa signalerar fel utan att man vet varför (och man dessutom tror att allt är ok) är ingen bra situation, det kan när-som-helst utveckla sig till ett *riktigt* fel utan att man upptäcker det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolen som kladdat fast?

Alla generatorer har inte kol

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har givetvis alldeles rätt - och faktum är att det nu har utvecklat sig till ett *riktigt* fel! Jag märkte att voltmätaren inte längre visade 14 V då motorn kördes (bara 12.7) och vid en kontroll visade det sig att minuskabeln från generatorn hade gått av (kabelskon var avbruten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla generatorer i bil som båt innonbordsmotorer, har kol till rotorn, för att få dit magnetisering ström som då styrs av regulatorn !

Normalt är att den sk. laddningslampan skall slockna mär motorn startar och går, detta som ett tecken på att generatorn laddar.

 




Senast ändrad av -somena- | 21 oktober 2009 | 21:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får du nog läsa på lite bättre min lille vän!

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad då min vän, vad är det som jag skall läsa på ?

Vet du hur en vanlig generator för bilmotor eller bårmotor är konstruerad ? Den roterande delen kallas för rotor. Man överför magntisering ström till rotorn via 2st. kol till rotorns 2 ts. kommutatorringar. På detta sätt, med regulatorn, kan man reglera rotorns magnetisering och utspänningen från generatorn att dem hålls på den nivå som regulator är ställd för, säg i bilar 13,8 volt i båtmotorer är utgående spänningen kanske 14,0 - 14,4 volt beroende på hur regulatorn är ställd !

Det kan finnas generatorer som, inte har några kol, har i stället pemanent magnet rotorer, t.e.x. en vindgenerator, somna som man har på båtar, men där måste man ha en yttre spänningsregulator, helst en shuntregulator, för att spänningen till batteriern ej skall överstiga icke onskvärd nivå. Finnes ochså speciella sk. brushless, generatorer, men inte som vanligt i bil eller båt motorer.




Senast ändrad av -somena- | 22 oktober 2009 | 17:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du tagga ner lite Somena? Din attityd börjar göra att dina inlägg blir väldigt jobbiga att läsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har googlat runt ihärdigt men inte hittat några borstlösa 12V-alternatorer lämpliga för båt. För vindkraft, fasta elverk och för användning i gruvmaskiner kan jag hitta större generatorer.

PMG (permanentmagnet generator) och brushless ger massor av träffar, men inga relevanta.

Så vart finns dom och vem tillverkar, egentligen?

Börjar misstänka att de inte används för 12V båtelsystem, kanske för att permanentmagneterna långsiktigt inte tål värme och vibrationer tillräckligt bra ännu? De är ju iofs helt gnistfria, men också som nämnts svårare att reglera utspänningen på.

Ändå tycks de förekomma av och till i forumtrådarna. Märkligt. Någon som har en 12V PGM och kan ange fabrikat, kopplingsschema, hänvisa till nån webbsida eller nåt annat trovärdigt....?

Tacksam för svar! Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på Brushless Alternator så fär du bättre träffar.

Inga permanentmagneter men två generatorer ihopbyggda, blir dyrt (relativt) i små effektklasser och det är troligen därför de inte är särskilt vanliga.
http://www.pearen.ca/dunlite/BrushlessAlternators.pdf

Men går man upp i 150A och mer så blir prisskillnaden inte så stor.

http://www.delcoremy.com/Alternators.aspx
http://www.electrodyne.com/index.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog också läsa på lite bättre min lille vän!

Borstlösa växelströmsgeneratorer finns som ansluts till elnätet.Men det är inget för sladdlösa båtar. Krävs 4-ledare.

Det är faktiskt samma sak som en trefasmotor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då har jag också blivit lille vännen då och läst på.

Tack för en bra googling Gunnar och för att jag lärt mig nåt nytt idag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej mina vänner.

Borstlösa Delcoremy generatorer har monterats på innombordare från en svensk tillverkare.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delco Remy brushless generators

http://www.delcoremy.com/pdfs/service_manuals/current/1G-500.pdf

Faktiskt intresssant, men det förutfattade man inte i trådens diskussion.

På bild ett tvärsnitt av en sådan generator. Ni får själva fundera ut hur det fungerar.

Den har tydligen en Stationary field coil som går in i rotorn och ger magnetisering.



Senast ändrad av -somena- | 22 oktober 2009 | 21:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta små DC-fläktar fungerar på liknande sätt. De är egentligen borstlösa asynkronmotorer med en elektronisk krets som skapar en växelström som i statorn ger ett magnetfält som i sin tur skapar strömmar i rotorns lindningar=magnetfält.

Vitsen här är ju livslängden som blir lika med lagrens livslängd.

Fiffigt att aldrig behöva byta kol men en dyrare och elektroniskt känsligare? konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generatorn är en Nippon Denso på 60 Ampère. Efter mycket letande på nätet hittade jag lite mer information om den på denna sida:

http://www.vansairforce.com/community/archive/index.php?t-17510.html

där det även finns ett förslag på kopplingsschema:

http://img116.imageshack.us/my.php?image=altwiring5cm.jpg

Tydligen behövs inte laddningslampan på denna generator (den tar fältströmmen direkt från batterikabeln istället), men givetvis vill man ha en indikator på låg laddspänning, så lampan måste fixas så den fungerar på rätt sätt. Möjligen är det kortslutning mot jord någonstans på en av kablarna mellan lampan och generatorn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...