Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
Carlf

Otur ? (Tjörn runt 2009 film)

Rekommendera Poster

 

 

Själv seglade jag sönder hydraliken till häckstaget och fick segla tjörn runt så gott det gick utan att kunna spänna häckstaget. Men som ni ser ovan var det viss som hade sönder mera saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte göra annat än att njuta. Karma existerar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får inte ha så bråttom att man glömmer läsa sjökortet.

Klantskallar är det rätta ordet för dom.

Dom borde inte få ersättning från försäkringsbolaget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vissa här har gjort gällande att om man inte är så duktig seglare så skall man inte ge sig in i dessa situationer.

Det vi ser på filmen är dock “proffs båtarna”. I 40,7:an så var MR Tjörn Runt Bosse Erlandson (4? totalsegrer) taktiker och navigatör.
First 35:an hade Björn Österberg (VD Nortsails Sweden) ombord.
First 36,7:an satsar hårt med duktiga seglare ombord och har delatagit i ORCI EM 2008 och 2009.
Mum 36:an kör alla seglingar av storlek i Norge med framgång.

Det är ju som så att skall man placera sig så måste man i 95% av gångerna välja denna väg. Självklar gör man ju det då alla vill vinna.

Jag tror att de som har attityden att dessa klantskallar med alla sina pengar får skylla sig själva sitter i mindre båtar?
Man har ju gjort förändringar för att de mindre båtarna skall ha chans att placera sig genom avkortade seglingar, Etappmål, utflyttning av målområdet för att slippa motsrömmen mm.

Klantskallar är nog väldigt fel formulerat. Men i och med att man tjänar 300m på att ta denna väg, jag gick själv igenom här med spinn. Tycker synd om dom drabbade att dom låg lite för nära styrbordslandet för att träffa rännan som förövrigt är 4.5m djup. tråkigt och dyrt.

 

Mvh

/C

 



Senast ändrad av Carlf | 17 augusti 2009 | 15:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är rutinerade kappseglare är det ännu värre.

Kan inte vara någon kvalite på kappseglare som inte kan navigera?

 

Klantskallar är rätta ordet. Det finns inget annat sätt att formulera det på.

Visst, jag sitter i en mindre båt, men det har ingen betydelse, jag seglar min båt där det finns tillräckligt mycket vatten för den och det borde de göra också.

 



Senast ändrad av StigH | 17 augusti 2009 | 16:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju plats där som jag skrev tidagre men dom hamnade ca 1m för långt åt höger. Att det var lågvatten, men rännan är 4.5m djup om man ligger rätt.

post-8542-1394236063,5298_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte kalla nån för klantskalle bara för att han chansar för att vinna en segeltävling. Men jag tycker INTE att skadereparationerna skall täckas av att en vanlig båtförsäkring finns tecknad, för det drabbar ju alla försäkringstagarnas premier.

Det borde vara tilläggsförsäkringar för tävlingsdeltagande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den gröna båten gav ju en ny dimension åt Tjörn runt snacka om att segla runt, Tyst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är dom klantskallar!

 

Det är väldigt idiotiskt att chansa när man är ute på havet.

Är de sedan välmeriterade kappseglare borde dom skämmas o gömma sig i någon norrländsk skog långt från segelbara vatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte som med tävlingsbilar?

Vid tävlingar gäller inte försäkringen.

Cool pejon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det finns väl en alternativ väg som bara är några meter längre, och som är mer lättnavigerad. Den grönskissade på bilden. Kumlet har återuppstått via ett lovvärt privat initiativ, men finns inte i sjökortet.

Undrar hur det gick för killen som ramlade i spat och fick en hjälpande hand, orkade de baxa runt och få upp honom i aktern, månntro?


(skalans 10 steg är 18,5mx10=kabellängd)



Senast ändrad av Thomas-1 | 18 augusti 2009 | 10:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om nån av de två vägarna som du ritat in är så mycket säkrare. Det finns ju 3meterskurvor som man kan hamna innanför där också.

Är det tävling så handlar det ju om att komma först till mål, och då tas vissa risker. Jag har aldrig seglat i området så jag vet inte hur det iegntligen ser ut. Men ser man på sjökortet hade jag nog också tagit den vägen.

några hundra meter längre är väldigt mycket på ett race som Tjörn Runt, det kan innebära många placeringar i resultatlistan, 20 - 30 platser kanske...

Om ett par veckor är det dax för Arkö Runt. Ostkustens motsvarigehet till TR, ja, inte deltagarmässigt kanske. För några år sedan införde man banbegränsningar på vissa ställen, vilket jag tyckte var bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nikodemus67:

Ja, min alternativa väg är ju också ganska lurig för det är ju snabba ögonmått som dominerar även här. Alltså att som rorsman bedöma avståndet mellan de synliga kobbarna och hela tiden översätta aktuell position till just de rätta roderrörelserna. Allt går ju så himla fort och besluten om roderutslagen blir väl så täta att de nog måste ske på ren magkänsla?

Min poäng, om det nu alls finns någon, är främst skillnaden i alternativens krokighet:
Alltså att det är extra svårt med plötsliga och stora undanmanövrer som dessutom måste vara vältajmade o exakta, detta särskilt vid plattläns-segling. För jag tycker mig i filmen kunna se hur trögt båtarna svänger med sidoutspirade och framflyttade segelplan. Seglens momentarmar gör väl sas rodret lite maktlöst?

Men skillnaden i kurslinjens knyckighet mellan alternativen är kanske bara en illusion i sjökorten, de seriösa tävlingsseglarna har rimligen mer exakt vetskap om de verkliga bottenförhållandena.

Men ser man hur farleden ser ut längre norrut, t.ex. i höjd med Hjärteröns ostsida, så är väl egentligen detta bara enkel förövning!?
Fattar ärligt talat inte hur de vågar sig in i detta gytter med alla sina kvadratmetrar segel, tävling eller inte. Eller var de sen tänker sig att komma ut igen på friare vatten inför Kyrkesund?

Sagt av en som seglar en Amigo 23:a (lys 0,89) och aldrig tävlar, annat än spontant i hemlighet utan opponentens vetskap, men som ändå är villig att fylla på kunskapsförrådet....;-)

Förtydligande: skillnaden i bildens alternativa sträckningar rör sig alltså om enstaka metrar, den officiella farleden däremot är nog minst 300 m längre. Den kan skymtas som ett svagt streck som rundar utanför bild i ost.



Senast ändrad av Thomas-1 | 18 augusti 2009 | 16:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Talade med en fd. tävlingsseglare för några år sedan som menade att blev det inte någon pallplats så spelade det endå inte någon roll om båten blev skadad.
Båten äger dom säkert inte själva eller har i alla fall inte betalat för den själva (med vissa undantag)

Samma sak gäller ju vid motorsport, vill man inte riskera fordonet får man finnasig i familjesegling.
Vore kul att se båtarna på land.

Tror att de flesta försäkringsbolag har tillägsförsäkringar för tävlingssegling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla båtar var privatägda !

 

(av dem i filmen)



Senast ändrad av Carlf | 18 augusti 2009 | 20:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De två maxade rutterna som alla wannabees väljer mellan är inritade på bifogad skiss. Vilken som är bäst avgörs av vind och trängsel.

post-7172-1394236070,7258_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så är det säker, och jag är full av beundran över dem som vågar ta dessa risker.
Tror dock inte att dom som jag skulle bli ruinerad om båten sjönk och försäkringsbolaget satte sig på tvären.
Sponsorer finns ju i alla sporter på ett eller annat sätt.

(vår båt är ju faktiskt inte privatägd då banken äger merparten!!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite nyfiken och jämförde ett par alternativa sträckor. Dels den inre som ju rimligen går mellan Flat- och Tornholmen och ett troligt yttre, ungefär enlig bilden. Måttade noga med många små steg, resultatet blev ca 330 meter längre för det yttre (västliga). Hmm...kanske inte så konstigt att den inre är frestande om man vill vinna.

Himla gott, för övrigt, att tävling inte är obligatoriskt...Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas; Jag tror du tjänar nästan 400m om du går igenom DJävulshålet, såg ut som om du hade plottat runt det.

 

 

/C

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, tidsvinsten är iaf såpass stor att den som vill placera sig bra nästan är tvungen att välja vägen genom Djävulshålet. Och vill man inte placera sig bra så varför tävla alls? Oftast så går allt säkert bra också för de flesta, så avvikande fegisar missgynnas garanterat rejält.

Vid förhållanden som i filmen, med kraftig medvind så är nog tidsvinsten men framför allt riskerna extra stora. Det går ju uppenbarligen för fort även för skickliga elitseglare att segla med sina snabba, trögstyrda och svårbromsade spinnakerbåtar genom de trånga och krokiga passagerna.

Tävlingsledningen är väl iofs ingen dadda åt deltagarna som självklart ska förväntas tänka själva, men det är absolut inte deras uppgift att lägga upp tävlingen så att dumdristighet stenhårt premieras.
För att slippa liknande pajas-scener i framtiden och istället premiera skicklighet/säkerhet så bör restriktioner införas. Helst innan en allvarlig olycka inträffar, tycker jag.

Så, hur utformas en bra restriktion som löser problemet men annars inte hindrar i onödan? Som är tydlig och kan accepteras av alla utan alltför mycket gnäll?

Mitt förslag är att utgå från sträckskillnaden ovan (330-400m, whatever) och lägga till denna på de som seglar genvägen (kontrollfunktionär lär väl krävas). Sedan omvandla denna till individuellt tidstillägg (via LYS-omvandling på nåt lämpligt vänster som är lättbegripligt) så att nästintill alla större båtar med självbevarelsedrift frivilligt föredrar den säkrare yttre vägen.
Restriktionen kanske också bör villkoras inför varje tävling utifrån väderprognosens vindstyrka, alltså proklameras gälla/ inte gälla inför varje start?

Hur ser restriktioner vanligen ut, kan mitt helt fritt framfabulerade förslag passa in och har det till äventyrs något stöd? Eller hur utformas en lämplig restriktion annars?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte svårt att åtgärda; avlys vissa passager som out of bounds för de som deltar i tävlingen. Några bojar och en bevakningsbåt per plats. Borde bara vara en handfull ställen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kappseglar man mycket brukar man ha en tilläggsförsäkring. Försäringsbolaget tar inte skador som sker i sådana här situationer om man inte har den.

Sedan kan man ju vara mer eller mindre ärlig.

 

Det där Djävulshålet verkar vara en spännade plats.

Tycker inte heller att tävlingsledningen ska dadda med det tävlande i en tävling av TR´ s typ. Klubbkappseglingar där man vill ha med så många medlemmar som möjligt är en annan sak men här får man ta sina risker om man vill vinna, det är en del i tävlingen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En inte så vanlig väg men som i lätt vind kan ge fördelar är den yttre som visas här i grönt.

Den är c:a 300 m längre än den absolut maxxade i rött, men detta kan man klara om man annars skulle hamna i ett gytter av ingen eller störd vind i det röda spåret.

Djupet i den ljusblåa genvägen mellan stenen kobbens ostspets är c:a 2,5 meter...



Senast ändrad av Seawolf | 05 september 2009 | 11:00

post-7172-1394236087,2114_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...