Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
fswms

Strömsnål stereo

Rekommendera Poster

Hejsan!

Vill ni hjälpa med vilken strero(bil) som är strömsnålast.

Sen gör det inget om den råkar vara lite billig.

/Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En normal bilstereo drar inte många watt, om du inte spelar på full volym..

Det spalar alltså ingen roll om den har märkeffekt 20 eller 40 watt. för vid normal användning så konsumerar den minimalt med ström,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det inte spelar någon roll håller jag inte med om. Det finns vissa som drar massa ström när dom är avstängda, vissa som blir ordentligt varma trots låg volym etc.

Ett tips är att leta bland batteridrivna apparater - där vet man att strömförbrukning är ett designkriterium. Exv kan en iPod med lämplig förstärkare funka bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan höra med en oberoende radiohandlare? Ju mindre W, desto mindre A drar den.

Sen kan man fråga vad du skall ha en stereo till om du har en segelbåt (Jag antar att du har en sådan eftersom du skriver i SeglarSnack)?! Det finns inget mer rogivande att åka ut och lyssna på naturen utan bakgrundsbrus. Ta tillvara på detta sålänge det finns kvar. Själv monterade jag bort min stereo i år som satt i när jag köpte båten Glad. Vill jag lyssna på nyheter/väder har jag en liten radio som går på batteri.
Det är klart, gillar du att ligga i hamnarna förstår jag att du vill kväva grannens oväsen med eget...

/R

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu råkar det sitta en i min. Skulle jag titta på en ny hade det blivit något kopplat till mobilen eller en mp3 a med radio. Drar inte så mycket ström alls!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilstereo är INTE snåla på ström. de allra flesta ligger på omkring 1 amp på låg volym. På maxvolym och 4 högtalare uppemot 5 amp.

Har jobbat med service av bilstereo i 10 år så jag har en del erfarenhet....

Personligen har jag en bilradio/CD i båten, men använder bärbar transistorradio 90% av tiden. Fyra mellanbatterier räcker en hel sommar.

Skall man ha en lite mer sofistikerad lösning kan man ju ha en mobil med mobilhögtalare, har en hopfällbar Nokiahögtalare som faktiskt låter riktigt hyfsat, som man kan koppla till vad som helst, MP3 spelare, Playstation Portable, eller Ericson telefon med en liten adapter.

 

Fredrik

Fenix 445 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...