Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Larsstefan68

Startmotorn klickar när jag vrider på tändningen

Rekommendera Poster

Hej,

det kommer ett klickande ljud när jag vrider på tändningen, 1-3 gånger, sen startar den oftast, jag har nyligen bytt startmotor och generator eftersom man sade att det beror på att kolet måste bytas i startmotorn och att det är lika bra att byta hela startmotorn eftersom den är ca 19 årgammal.

Uppenbarligen så är det något annat fel, kanske något glapp i någon kontakt eller dylikt, 

Någon som har något tips?

/Lasse  

post-10005451-1394236062,5859_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som solenoiden,Denlilla klumpen som sitter på startmotorn ibland är det lite fett som sitter på koppar bitarna inne i den kanske är lite för mycket fett.kolla om det blir samma resultat om du tar plus ström direkt från batteriet till tillslaget på starten.ha det..Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ja eller spänningsfall i kablar och anslutningar, typiskt åldersproblem!

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan vara den modellen.... jag köpte en kina startmotor, den höll för 3 starter, böt den 3ggr... sen gav jag upp o handlede en som var amerikansk....  funkat sen dess..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver inte vilken motor du har men på min Mercrusier v8 sitter ett startrelä innan startmotorn. Hade samma fel som du och marinan bytte startmotor men felet kvarstod. Bytte nu startrelät och nu funkar allt prefekt. Kostar ett par hundra bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan du byter solenoiden och/eller startmotorn så se till och mät först att du har rätt matarspänning framme vid solenoid. Ett vanligt fel som hänt mej vid flertal tillfällen är att det e för dålig kontakt vid batteriet, skala av så du får fram fräsch koppar och kosta på dej ett par nya batteriklämmor, kostar inte mkt och då VET du att matningen fram e ok..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...