Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Racer_No1

Hur får man Fugawi att hitta GPS pucken???

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har installerat Fugawi på min bärbara pc och har lagt in kartor. Så långt funkar allt men jag får inte programet att hitta min GPS mottagare (USB puck från Kjell och co). Jag har lagt in Usb porten pucken sitter i på inställningar men det står fortfarande ingen GPS längst ner i vänstra hörnet i fugawiprogramet. Jag har testat så Gps mottagaren funkar genom GPS info. Hur får man dessa att fungera ihop? Snart åker skiten i sjön!!! Tacksam för snabb hjälp...Gråter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

På mitt Fugawi så måste man ställa in den comport GPS'en är ansluten på.

Använd följande menyer: Anpassa/GPS-(nytt fönster): /inställning/ändra port.

Kolla först i din dator vilka portar du har lediga.

Vet att ovanstående gäller om man har GPS ansluten seriellt. Om det också funkar

vid USB-anslutning vet jag inte. Pröva kostar bara några extra svordomar.

Lycka till.

Kurre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det funkar även med USB-ansluten puck. Du får upp ett antal virtuella (tror jag det heter) comportar om du följer Kurres instruktionert. Sen är det bara att testa tills du hittar rätt port. Om du skulle tappa sugen kan du väl hellre ge bort skiten till mig än slänga den i sjön!Skrattande

Sea Maniac

 



Senast ändrad av SeaManiac | 16 augusti 2009 | 20:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack snälla!Skrattande

Att det kunde vara så enkelt. Bytte port som ni skrev... jag trodde att alla USB portar på datan var det sammaSkäms. Nu fungerar det perfekt!

Kramar Sandra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hjälpe att installera en USB-GPS i våras, och det gick inte helt lätt. USB-GPSen var från teknikmagasinet, men jag gissar att det är samma som du har, för det stod kjell&CO i manulen :)

Den först vi fick, fungerade ínte alls. Efter ett byte så fick vi iallafall kontakt med GPSen i det lilla test program man fick med, men inga satellitet, och loggen (som ska vara klartext) var bara massa konstiga tecken. Efter otaliga försök både i windows XP och vista, provade jag den i min Linux/Ubuntu dator, och då fungera den nästan direkt. Flyttad tillbaka den till Windows dator, och då fungera den och har gjort sedan dess.

Vad jag gjorde vet jag inte riktigt, men min gissinig är att när jag körde sirmon under Linux så stälde jag om GPSen till NMEA mode istället för något annat som är från början.

mvh & lycka till

/Jim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men tackar tackar!Glad Extremt ovanligt att får kramar i detta forum.

Lycka till/Sea Manaic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...