Ilfan 0 Postad 16 Augusti , 2009 Hej Undrar vad det kan finnas för anledning till att en utombordare är svårstartad när den är kall men när den är varm går den på en gång. Det är en tämligen ny motor, en 2T dock men borde spela mindre roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fyren 0 Postad 16 Augusti , 2009 Hej. Det låter som ett choke problem. Har du el-choke eller manuell choke? Mvh Fyren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ilfan 0 Postad 18 Augusti , 2009 Manuell, men måste medge att jag nästan aldrig drar den ut. Sedan har jag en annan fråga lite konstig men ändå. Undrar om det finns nån annan olja i en 2T 30 HK Selva än s.k växellådsolja. Tycker att det borde finnas, bilar har ju det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 18 Augusti , 2009 Bilar har oljesump vilket inte en 2-taktare har. I 2-taktaren smörjer man kolv etc med oljeblandad bensin ju. I en 2-taktare så har du bara olja i växelhuset nere vid propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 18 Augusti , 2009 Testa att använda choken nästa gång du startar motorn kall så ska du se att det kommer gå som en dans :-). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 18 Augusti , 2009 Är det den faktiska anledningen du söker, så beror det på kalla förbränningsrum som inte ger flamfronten den spridning som behövs, ungefär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skumroffe 0 Postad 18 Augusti , 2009 Hej. Jag vet att det låter simpelt, men brukar du pumpa tankblåsan ordentligt? Många glömmer detta vid start ibland, även jag. Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser