Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
Mike_911

Köp av Yamarin 6110

Rekommendera Poster

Hej alla!

Gör mitt första inlägg här. Har suttit och lusläst det mesta om Yamarin 6110 på detta forum. Verkar verkligen vara ett härligt forum med mycket kunskap.

Jag skall köpa min första DC. Vi är en familj med 2 döttrar, 3 och 5 år gamla.

Jag har verkligen blivit kär i Yamarin 6110, den verkar passa oss perfekt. Mest för dagsutflykter och ev någon övernattning.

Det verkar som om båten behöver 150 hk eller mer för att få fram de sköna sjöegenskaperna som Yamarin 6110 har. Har även tänkt köra vattenskidor efter båten och då verkar 115 hk vara i minsta laget. Eller har ni annan uppfattning?

Nu har Yamarin 6110 funnits i några år, är det något man skall se upp med inför ett köp?

På marknaden finns det många olika motoralternativ. 2-takt eller 4-takt. 2 takt finns med förgasare eller insprutning.

Eftersom jag gärna vill ha en båt i bra skick så anser jag att båtens skick får avgöra mer än vilken motor, har jag fel?

Om någon precis gjort ett köp och kan bidra med sin erfarenhet, så skulle jag vara mycket tacksam. Helst skulle jag vilja ha en Yamarin 64DC men de ligger fortfarande lite för högt i pris.

Om det finns någon som har en Yamarin 6110 till salu, tveka inte att höra av er.

Jag kanske är onödigt orolig eftersom jag kommer att ha mina 2 döttrar ombord. Men jag är otroligt båtsugen och vill verkligen köpa en båt nu.

Tack på förhand!

//Michael Olsson

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Av de som finns på t ex blocket idag så är väl en lite mer intressant än de andra:

http://www.blocket.se/goteborg/Yamarin_6110_DC_23060561.htm?ca=7&w=3

Den har 150 hk, vilket båten bör ha för att komma till sin rätt (115 hk är i klenaste laget, mer än 150 hk behövs inte för familjebruk egentligen).
Den båten i annonsen har direktinsprutad 2-taktare, Yamaha 150 HPDI, så den blir hyfsat snål. Dock tillverkas inte motorn längre men reservdelar bör finnas många år än.
Det optimala har kanske varit en 6110 med en Yamaha F150 (eller annan 150 hk 4-taktare, t ex Suzuki DF150, Honda BF150). Men det är i så fall nån som ommotoriserat för Yamarin säljs i stort sett uteslutande med Yamaha utombordare. Yamaha F150 fanns inte i produktion medan 6110 var i produktion så kan bli lite svårt att hitta nån med F150.
En annan bra motor är Yamaha 150 V Max HPDI (tillverkas fortfarande och säljs i USA - i Europa säljs inga HPDI längre sen nåt år tillbaka). Observera att det finns V Max med förgasare också men det är HPDI som är intressant.

Jag har lite info om Yamarin 6110 och lite olika motorer som jag kan maila dig om så har du lite mer att gå på inför ett ev köp.
Har en Yamarin själv, fast en 5820/58BR med Yamaha F115.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 16 augusti 2009 | 12:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all information Bosse! Mycket läsvärt.

Är det några speciella punkter man skall granska extra mycket vid köp?

Är det någon som vet vilka brister en Yamarin från ex. -00 kan ha?

Mvh Michael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också intresserad av Yamarin 6110 som första (motor) båt. Om man väljer mellan en 2-takts 150-hk och en 4-takts 115 hk (Yamaha fr 2001) till denna båt, vilket skall man  fördedra utifrån värdebeständighet, bränsleförbruknig etc..  Jag kommer att använda båten främst för dagsturer m familjen (två vuxna - två barn 3 och 6 år) - ingen vattenskidåkn. etc.

Det är många som avråder från 2-takts motorer både för ljudnivå och miljöaspekten. Vilka tvåtaktsmotorer är det som inte längre får säljas nya?

Jag vore också tacksam för den info Michael fått mailad ang. 6110.

/Tristan01

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittade på Yamahas körfakta där 6110 testats med F115 samt hpdi200. Är ju förståss rejäl fartskillnad men den angivna förbrukningen verkar inte va så stor vid marschfart..

hpdi200 ska enligt yamaha bränna 30liter/timme vid 32 knop-0,94l/mil och f115 bränner knappt 26liter/timme vid 26knop-0,99liter/mil

 

jag hade struntat i f115 till denna båt som nog bör ha 150hk lr ännu mer om man tycker om fart.....

 

 

mvh jensa



Senast ändrad av jeensa | 18 augusti 2009 | 09:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...