Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Gäst magnus

Priser på begagnade utombordare.

Rekommendera Poster

Gäst magnus

Hejsan Jag är på jakt efter en motor som ersättare till min havererade evinrude. Jag tycker dock att de flesta motorer som utannoseras på exmpelvis blocket har överpriser. Känner någon till om det finns någon riktprislista på begagnade utombordare 40-80Hk? Det finns ju likande för begagnade bilar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus

Hej igen. Tänkte starta en liten omröstning om bästa begagnatköp för utombordare som är äldre än 10 år. Vilka märken rekomenderar ni och vilka ska man akta sig för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gunnar Jansson

Varnig för Mercury i nästan alla lägen. Utom när det är en japansk motor med Mercury logga på. Är jäkligt svårmekade och dom nya modellerna har mycket elproblem. Plus för nästan alla Evinrude (Johnson) utom tidigare Fichtmotorer. Bästa Evinrude motorer är 20-25-30-35 och även 70 hästaren trecylindriga. Alla dom förstnämnda har 521 kubik. Men är driftsäkerheten himself. Lättmekade och kraftfulla. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märket spelar eg. ingen roll. Det viktigaste är hur dem sköts. Jag vet inte något märke som inte krånglar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner inte till någon sådan lista tyvärr, men jag lånar tråden för en fråga som ändå rör ämnet. Vad är rimligt pris för en Yamaha, 60 hk, 4-takt, -02:a, välvårdad ? Nypris idag ca 73 500:- enl Yamahas sida. Jag har ingen men funderar på att köpa en :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bo

Vad är rimligt pris för en Yamaha, 60 hk, 4-takt, -02:a, välvårdad ? Nypris idag ca 73 500:- enl Yamahas sida. -------------- Hej, Lite ledning kan man få om man ser i försäkringsbolagens ersättningsnivåer för åldersavdrag. T ex Atlantica anger för kompletta motorer: Ålder 1-2 år: 90% ålder 2-3 år: 80% Sen, angivet listpris på distributörens hemsida är sällan vad man betalar i slutändan. Men säg att du kanske kan räkna på 85% värde av 73 500 kr då blir det 62 475 kr. Så runt 60 tusen kr kanske en -02 Yamaha F60 kan vara värd? De är ju rätt bra (tysta, bränslesnåla, bra kraft och pålitliga) så de är nog rätt eftertraktade. Men nåt överpris skule jag inte betala. Då köpte jag hellere en sprillans ny, då får du även 5 års garanti (det var endast 2 års garanti förut). Jag har själv en Yamaha (F115 årsmodell 2003) och den funkar finfint. Ha i åtanke också att nu har de ev börjat försälningen av 2005 års modeller och Yamaha har nu kommit ut med Yamaha F60 EFI, alltså elektronisk bränsleinsprutning (inga förgasare). Det bör sänka värdet på de äldre modellerna av F60 med förgasare något. http://www.yamaha-motor.com/products/subcatinfo.asp?lid=5&lc=otb&cid=19&scid=2&year=2005&cat=Four Stroke Series&scat=Midrange Argument för lite lägre pris är alltså: - Finns nu med EFI (2005 årsmodell), - Har 5 års garanti nu (2004 ->) Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tackar, då är 40´ ett rätt bra pris alltså ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...