Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
Rafto

Köptips enkel GPS/plotter

Rekommendera Poster

Halloj!

Har precis köpt en HT och vill ny komplettera med en passande GPS. Jag är ny på motorbåt och inte van att kolla sjökort då skärgården svishar förbi i 25 knop - av detta skäl vill jag komplettera med en enkel plotter. Någon menade att jag ska undvika de plottrar med de minsta skärmarna då jag åker över 20 knop. Kliver man upp en skärmstorlek så ökar även komplexiteten/priserna på GPSerna, där av mitt behov av köptips.

Användning:

- Navigering i skärgårdsmiljö

- INTE fiske

Båt:

- Scantic 575, Johnson 120 (1994).

Tacksam för svar, Rafto

PS kanske någon här som även vill sälja och inte bara tipsa? DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag rekommenderar Garmin 420/425 eller 520/525.

Enkla, bra funkltioner.

Det är inga jätteskärmar men ska nog passa en båt i din storlek.

Mitt tips är att lära Dig navigera. Dels för att förstå GPS.en och dels för Din egen säkerhet. Lär Dig iallafall genom att läsa en bok om du inte har tid eller råd med en kurs.

Lycka till!

Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar Lasse,

Jag håller med dig helt om att kunna navigera först, jag har seglat en del men den navigeringen görs ju i så mycket lugnare tempo.

Jag kanske borde öva på navigering lite innan jag slår på GPS:en...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte kör ensam så föreslår jag en handhållen GPS för din passagerare, t.ex en Garmin C60. Har en Rayman plotter i min Buster, men det är väldigt svårt att navigera och köra samtidigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte själv en Garmin 620, funkar kanon även i 20 - 25 knop. Dessutom använder jag den i bilen, självklart måste man då köpa till bilkarta och hållareRynkar

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, jag har kollat närmare på 525 nu och den bild som plottas verkar inte överensstämma med hur ett sjökort ser ut - är detta något att ha i åtanke? Jag kommer alltid ha sjökort med mig och ha det som grund, då är det väl bra om plottern visar en sjökortstrogen bild?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla gärna på Eagle Intellimap 642C iGPS, samma sorlek och upplösnig på skärm som Garmin 525 men kostar bara ca 4400:- med klart billigare sjökort. Har haft den i 2 säsonger och är mycket nöjd med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur korten ser ut beror till stor del på sjökortsutgivaren. Har själv Navionics och tycker de överensstämmer väl med papperskorten. Navionicskorten funkar till bland annat Lowrance/Eagle och Raymarie. Till Garmin gäller Garmins egna format Bluechart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det inte ser ut som sjökortet är för att det skall bli en enklare bild att förstå.

Bluechart är suveränt tycker jag speciellt Bluechart Vision med extra lull-lullfunktioner.

Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla gillar olika, själv gillar jag Bluechart (äldre) bäst, utan allt lullull. Ser mer ut som ett riktigt sjökort. (Garmin 182C). Cool

//Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar - det är en 525 på väg hem till mig nu. Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra val, jag har kört Lowrance i många år men ny bytt till en garmin 520.
Sjökorten till denna kostar tyvärr en hel del. Om man nu inte saknar samvete och laddar ner på nätet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Finns det stöd för bränslehantering (ansluta flödesgivare) till Garmin 525/520?

MVH

/Grovah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag märkte att var rätt dyra. Då jag nästan helt saknar samvete försökte jag hitta kort för nedladdning men då jag inte hittade rätt kort så köpte jag istället Garmins för södra Sverige. Detta ångrar jag liite då man sällan går Stockholm - Göteborg med en liten HT. Iofs gör det båten mer atraktiv för köpare utanför min region vid en eventuell försäljning..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...