Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
boppen

Vatten i växelhuset under några _års_ tid

Rekommendera Poster

Hallå!

Svärfar har en '94 Honda 25 4-taktare, den var i för några år sedan och då gick det tydligen inte att växla, framväxeln ligger i hela tiden och den går inte att starta då.

Jag har nu kommit fram till att då lades nog motorn i med båda skruvarna för oljepåfyllning till växelhuset borta, så växelhuset vattenfylldes, den fick ligga så några månader över sommaren för att sedan tas upp och stå i garage några år på samma sätt ...

Om jag ska lägga några timmer på det där själv, har ni nåt tips på vad jag ska ge mig i kast med, jag skulle ju kunna plocka loss hela växelhuset, men jag vet inte om jag ser så mycket uppifrån att det är värt att börja plocka ur lager. Eller måste jag komma åt både uppifrån och från proppellerhållet för att se vad som hänt?

Eller är det bara att lämna in?

/Boppen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Är ingen expert på Honda, men ta loss växelhuset från motorn. Då ska du nog se en lång axel och en kort. Den långa är drivningen och den korta är växelväljaren. Sätt tillbaka växelhuset på motorn. Den långa axeln brukar gå i av sig själv, men den korta kan behöva lite hjälp att hitta rätt. Byt olja i drevet. och provkör. Hade själv problem med växlingsväljaren efter ett impellerbyte, då lillaxeln hamnat snett.

Är som sagt ingen Hondaexpert. Jag har gjort detta på en Yamaha och tror att de är ungefär samma konstruktion. Det här tar max en timme att kolla. 

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevdelen är inget att jobba med. Sök istället efter en begagnad underdel. För det du har är mos (har stått och rostat igen). mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Jag var förbi den igårkväll och tömde in en flaska 556 i växelhuset, och efter det kunde jag iallafall växla runt, fpå i friläge osv, så jag vet inte om jag kanske skulle våga fylla på olja igen och provköra ikväll ... frågan är ju om nåt annat rostat ihop också ... får nästa prova dra för hand några gånger först!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du att förlora med att testa? Jag skulle försöka få igång den gamla underväxeln. Köra någon halvtimme, växla fram och tillbaka, prova olika varvtal, lyssna på hur den låter. Därefter skulle jag byta olja i växelhuset. Är den gul och fin skulle jag fylla ny olja och ha den resten av säsongen. Om inte skulle jag byta till ny olja och köra lite till enligt ovan och sedan kolla. Glöm inte brickorna under skruvarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe, precis - så blir det. Får se om det är bättre väder imorgon så lägger jag några timmar på den. Återkommer med hur det gick!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...