Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Chippzter

Drömresan med motorbåt, Vad kan de kosta?

Rekommendera Poster

Hej!

Planerar på att köpa en motorbåt inom 1-2 år nu och genomföra min dröm resa.

Går i tankar på nån form av Regal, DayCruiser eller liknande, Och min drömsemester går från stockholm, genom göta kanal o sen ner runt kusten med stop på öland och gotland.

När man pratar med vänner o bekanta om sin dröm så säger dom bara, lycka till o få råd me den soppa räkningen... O jag antar dom har delvis rätt.. Men för mig är det en dröm, o de kan väll inte vara mkt dyrare än 3-4 v till thailand tex ett par personer inklusive allt?

Nån som har nån liten hum om hur mkt en sån resa skulle kosta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag du ska strunta i o lyssna på alla tokstollar.. ÅK! Slog snappt i mitt program fick det till ca 850 distans, åker du som folk så ska du kunna åka i snitt på 1 liter per distans. Beror förstås på vilken båt du köper.

Mitt råd är att tänka på vilken båt du skall ha, det är stora vatten du skall utpå.  Hur lång tid har du räknat med att det skall ta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter mycket roligare än semester i Thailand iallafall!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En hel semester på 3-4 veckor iaf, Har inte planerat så mycket än, ska först köpa båten ifråga, bekanta mig med den en sommar på mindre resor o sommarn efetr det!

Tanken är ju att glida i en 13-14 knop som snitt fart o hålla sig relativt nära kusten runt, Men jo en rejäl båt som man kan levla på så lång tid blir det garanterat, 27-30 fot minst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strl på båt är naturligtvis avgörande för kostnad. Men jag anser att du minst ska räkna med 2l/distans. Du skriver ju Daycrusier. Med en V8 el dubbla dieslar så skulle jag räknat 2 liter. Blir det några dl mindre så är det bara bonus. Här på västkusten är inte direkt soppapriset som på vägen. utan räkna minst 2 kr/liter upp.  Sen blir det ganska många övernattningar och hamnavgifter.

Men det är ju en grym resa. Så bara tanka o kör!!  Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo men de är soppan man tänker mest på, resten går ju o göra så billligt man vill med o laga eget käk o sova på båten o hitta mysiga vikar o lägga till vid, vilket är de mysiga med båt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte många planande båtar i storleken 27-30 for som trivs i 13-14 knop. Räkna med 6 eller 20 knop istället. Annars kommer båten gå väldigt tungt och dra massvis med soppa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör så det ryker. Låter som en superkul resa. Även om det blir dyrt så lär det ju inte röra sig om otroliga pengar. Har du råd med båten har du nog råd med resten med. Går ju att ta ett lån med. Även om det är surt att betala på något som redan är förbrukat så har du ju minnena kvar. Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj igen! Visst är det så att väljer man den typen av motorer så kommer det att kosta mer. En bensinare kan du nog köpa bra mycket billigare, men du kommer få mycket svårare att sälja den. Och det blir dyrare att äga med. Tyvärr tycker jag du är helt ute och cyklar om du vill ta dig fram i den farten på sjön. Råder dig att antingen nöja dig med 7-8 knop eller att öka till 17-18 för att få en mycket bättre gång. Usch vad jag svamlar, men det är vad jag tycker. Skulle du utföra din resa på 4 veckor är du tvungen att åka drygt 30distans per dag. 7knop=4,5timme om dagen. 18knop=1tim40min om dagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar, Typen av båt är givetvis inte spikat, Och eftersom jag endast gjort längre resor med segelbåt tidigare har jag mindre kolla på i vilken fart man igentligen ska ligga så ja drog mest till med något.

Resan kommer göras ihop med en kompis, och vi kommer även köpa båten ihop och vi är båda inne på att gfart och ekonomiskt. Vill ha nånting som går bra i sjö, och som man även kan dra på öra den här resan, Så när valet kommer för båt så kommer vi ha det i tanken att den ska gå bra i sjö, och ha en lagom ekonmiskt plan-fart.

7-8 knop är väl max fart man kommer åka hela först veckan genom göta kanal, Sen runt kusten kanske man vill kunna dra på lite när man mest ser vatten.

Har ni några bra tips på båtar som är lagom för sån resa? Priset jag tänker lägga är runt 200.000.

Är som ni nog märker halv ny i båtliv, köpte min första egna båt i somras och har innan dess bara vart med som gäst på båt resor, Men de är sannerligen en passion jag alltid haft!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på andra trådar om hur motorbåtar går i sjö kan mna nog inte heller tro att man kan åka varje dag så 3-4 veckor på denna resa kan bli rätt stressigt.

Man kan ju spara semester vilket jag nog skulle göra så att jag fick möjlighet att se mig omkring ordentligt och vefkligen få valuta för alla soppapengar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Delar din dröm!  Men min blir nog aldrig infriad dragbilen hinner nog bli såld innan någon tur till kanalen blir av så båten får nog stanna i pölen där den nu ligger.

post-15930-1394236061,7221_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trivs du på sjön så kan jag tänka mig att du istället skaffar en segelbåt eller snipa.

Med snipan får du ut några M per liter. Samma med segelbåt fast du när vinden blåser rätt slipper bränslekostnaden helt!

Har aldrig förstått varför vissa så benhårt undviker lakansdrivna farkoster. Spänningen i att köra motoriserat är ju måttlig. Timme efter timme blir rätt likt.

Vinden lever däremot och ger ökad spänning. Blir det för mycket spänning tar man ner seglen och drar på mnaskinen.

Kan det bli bättre?

Kostnad för en 30 fots segelbåt varvet runt c:a 1000-2000 kronor. (Vid 5 knops fart drar våran skorv Forgus 31, 5 tons segelbåt, ung. 1,5 l diesel. 3 dl per distansminut c:a.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Vi körde med en nordwest 390 (10 ton) från orust via helsingör ölands norra över till visby samt efter de körde vi till nynäshamn upp genom skärgården, in till slussen sedan vidare till norrtälje upp öregrund därefter kördevi till Sundsvall. det blev 820 nm. 31 gångtimmar 2 378 l. (2,9 l.nm)

Marsfart 29 knop utom där det var hastighetsgräns.

Lycka till,Glad en fingervisning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...