Joachim1 0 Postad 15 Augusti , 2009 Hallå, är Örnvik 660 en bra första båt? Vill gärna höra positiva och negativa saker om båten. Detta är båten jag ev ska köpa http://www.blocket.se/orebro/Ornvik_660_AC_21538704.htm?ca=8&w=3 Tack på förhand/ Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 16 Augusti , 2009 Om du är nöjd med att tuffa omkring i snipafart (tror båten gör uppåt 10 knop som bäst med 30 hk motor) så kanske det kan vara nåt. Men det är lite Folkaparca över det hela. Det mesta finns men smått och trångt. Båten blev en flopp när den först kom i mtten på 1970-talet, sen gjorde den comback lite senare under namnet Scandinavia men den var fortfarande trögsåld (antagligen bl a p g av dess låga fart). I Scandinavia satt 55 hk BMW diesel som gav en fart på snudd 13 knop. med 2 pers ombord och 10 med full last. Det som talar för Örnvik 660 är att det sitter en diesel i den så bara den håller kan det bli ett förhållandevis billigt båtåkande, om du nu inte tröttnar på farten. Om du ändå skall åka i snipafart, kanske kolla på en riktig snipa? T ex Nidelv 24, Skilsö 23, Joda 24. Eller om du vill åka lite fortare en planande båt som t ex Flipper 620, Flipper 700 osv. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 16 Augusti , 2009 Hej.Föreslår att Du provkör så Du är överens med motorljud o vibrationer. Jag åkte i en sådan här båt för ett antal år sedan några timmar och var väldigt trött i öronen efter det. Ljudet o vibrationerna upplevde jag som väldigt störande i längden. Men gör en egen bedömning när Du provkör. Har själv en Monark 670 Salong med bensinmotor och den går väldigt tyst o fint i 10 - 12 knop. Lycka till. Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joachim1 0 Postad 16 Augusti , 2009 Tack för svar, farten är det som gör mig fundersam. Har även kollat en del på denna http://www.blocket.se/vastmanland/Finnsport_650AC_22789068.htm?ca=8&w=3 Kanske kan vara ngt, men det blir ju helt andra driftskostnader. Vad tror ni en sådan drar per distans vid marchfart 17-18knop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser