Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
fyren

Propp?

Rekommendera Poster

Jag har en Johnson 30 hk årsm -85.

Vad skall jag ha för propp på en sådan? Stigningen?  Hur kan jag se vad jag har för propp just nu?

Tacksam för svar.

Mvh Fyren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag frågar är att jag tycker motorn varvar för mycket för hastigheten. Jag är rädd för att jag har en propeller som inte stämmer med verkligheten. ( orginal propellern )

Tacksam för svar

Mvh Fyren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är plastbåten på bilden så skulle jag gissa på 13-14 tum, men det beror bl.a. på utväxlingen i växeluset som brukar vara runt 1:2.

Stigningen skall finnas utmärkt på proppen. Kolla.

Det enda sätttet att kolla vilken propp man skall ha är att mäta varvtalet och bestämma sig för till vad proppen skall optimeras.

Om det är till vattenskidor och /eller många i båten så kan man välja en som ger några hundra rpm övervarv med en pers i båten och undvika fullgas.

Jag har ett Biltemainstrument liknade nedan som jag har använt att kalibrera varvräknaren med. Kopplas till växelströmsgeneratorn. Mätvärdet får sedan divideras med lämplig faktor beroende på antal poler på generator. Har du tur är den 6-polig, då är varvtalet = frevensen (Hz) x 10.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=263&iItemId=81485

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för ditt svar.

Är det inte så att min motor skall varva ett visst tal, jag menar att det går att ta reda på i en produktbeskrivning av motorn.

Vad det gäller propellern; måste jag skruva loss proppen för att se vad det är för tum och stigning? Jag har trailat upp båten och tittat på propen men kan inte se någon märkning.

Mvh Fyren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta reda på rek. varvtalsområde. Mät varvtal vid fullgas. Bestäm dig för vilken stigning som passar för dig. Varje tum stigning ändrar maxvarvet ca 200 rpm.

Sträva efter att åtminstone nå max varvtal då du är ensam i båten, annars blkir båten seg när du lastar i fler.

Vet ej var din är märkt. Jag har aldrig torrsatt båten bara för att ta bort propellern. Det fixar man i strandkanten eller vid en brygga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det står i navet under propmutter o plastbrickan,10x13 ,10x15.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Kommer precis i skrivande stund från bryggan, har varit ute efterm/kväll och fiskat. Nu när jag åkte hemmåt igen så låg vattnet i princip spegel. så nu provade jag att lägga upp båten i plan, 18 knop, marchfart. för att sedan öka till maxfart 20 knop, då var vi två st i båten, Varvtalet är det en brutal skillnad på, vid march och max.

Varför händer det inte så mycket som det låter som på varvtalet, mellan march och maxfart?

Kan det vara så att det inte sitter rätt propp på motorn?

Detta är lika dant när jag är ensam i båten..

Mvh Fyren.

Båt  Ockelbo T14 Med 30 hk Johnson 2t.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det inte är något allvarligt fel på propellern så är farten approximativt proportionell mot varvet. Propellerslipet (slirningen i vattnet) brukar vara ca 7 %.

Givet 7 % slip kan farten i knop kan beräknas som:

v = 0,000765 x Rpm x Prop.stigning/Utväxlingen (knop).

Rpm = varv per minut

Prop.stigning = stigningen i tum

Utväxlingen brukar vara runt 2 på en utombordare.

För min båt stämmer formeln inom 1 knop när vid varv mellan 3800 och 5600.

Det du upplever som en varvtalsökning är nog mer en fråga om en höjning av ljudvolymen. Skaffa en varvräknare så slipper du gissa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till att jag gissat är ju att jag bara har läst Matte A. Och när det gäller svenskan så har jag bara läst Svenska B och där ingick inte ordet approximativt, ( undra vilken betydelse du syftar på FEL, HYDROMEKANIK eller interpolation?) Kollat på NE Skrattande

Ne skämt åt sidoSkrattande

Det du beskriver för mig här är rena grekiskan för mig.

Tack ändå, Nu har jag nått att tänka på innan jag sommnarGlad

Mvh Fyren

Varvräknare, Var hittar jag en sådan lättast?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, tänkte mig inte för. 

Approximativt kan översättas Ungefär.

Proportionell betyder att en storhet står i direkt proportion till någon annat.

Ex.
1 liter bensin väger 0,7 kg
1,3 liter bensin väger 1,3 x 0,7 kg

Antag en båt som går 20 kn vid 5000 rpm.
En ökning av varvtalet med t.ex. 10 %, från 5000 till 5500 rpm, ger en 10 % fartökning dvs till 22 kn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...