Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
MartinKu

Första båt för familjesegling, vad rekommenderar ni?

Rekommendera Poster

Hej alla glada!

Jag behöver få lite tips om en vettig första segelbåt. Jag förstår att frågan är svår att svara på så jag ska försöka ge er lite mer info.

Min sjövana: Obefintlig. Jag seglade några år när jag var barn. Sedan dess har jag lekt landråtta men suget från sjön är svår att motstå. Diverse kurser och seglingar med mer erfarna personer är planerade innan båtköpet.

Budget: Upp till 80 000 kr totalt d v s båt, segel, motor all nödvändig utrustning m m. Försäkring, båtplats och dylikt ej inräknat.

Behov: Snäll familjeseglare som en glad och händig amatör kan sköta och som barnen (2st 8 åringar) och frun kan uppskatta. Är den snabbseglad är det ett plus då tävlingsinstinkten kan behöva stillas och en och annan kappsegling med all säkerhet kommer att stå på menyn. Planen är att förlägga stora delar av semestern ute på sjön.

Kojplatser: Minst 4st helst fler.

Motor: Helst inombordare men även utombordare är ok.

Toa: Ja, en äkta sådan, alltså inga bärbara varianter.

Placering: I Stockholmsområdet

Jag är ytterst tacksam för alla tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Flera av dina önskemål kan nog uppfyllas men det där med toan kan nog bli svårt. Nu är jag ingen expert på segelbåtar men har seglat en del olika i mina dar.

Vad gäller inombordare är de generellt sett bättre på att ge grepp i lite grövre sjö men utombordaren är betydligt lättare att serva och byta. I den prisklass du söker riskerar du att få en mycket gammal inombordare som snabbt krossar kalkylen (och kanske semesterdrömmarna om du har otur).

Några förslag:

Maxi 77. Vissa har inombordsmotor men oftast original (=gammal) i så fall. Klarar 2 vuxna och 2 ganska stora barn. Ganska bra utbud.

Albin Express. Var en stor kapseglingsklass på 80-talet och flera på marknaden har varit ganska hårt seglade men vissa å andra sidan mycket väl underhållna, såväl kappseglade som familjeseglade. Riskerar att spräcka din budget. Utombordare.

IF. Trygg båt med plats för 2 vuxna och 2 relativt stora barn. Ingen racer men bra om man råkar stöta mot vid tilläggning då den är långkölad.

Albin Vega. Upplever att det är onaturligt intresse för denna ganska praktiska båt efter vissa omskrivna jordenruntseglingar med den så prisnivån kommer nog bli för hög.

Det finns väldigt många fler modeller att välja på i den prisklassen, de flesta med portapotti och oftast begränsade till 4 mer eller mindre bra kojer.

Mitt råd är att söka kändare märken och titta på MÅNGA båtar innan ni slår till. Man lär sig något om layouter och lösningar vid varje genomgång av en ny båt. Tänk på att det är dyrt att köpa nya segel till de flesta båtar. Rullfock är en företeelse som underlättar semesterseglingarna och som också gör båten mer lättsåld när den dagen kommer. Om ni sen hittar en båt som faller i smaken på alla sätt så låt någon erfaren titta på motorn, speciellt om det är en inombordare.

Lycka til!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Välkommen som seglare. Du lär dig snart hur du ska hantera båten och sedan kan du och din familj njuta av tystnaden, vågornas brus kring stäven och, förhoppningsvis, skönt väder.

Vad ska du då kolla för båt? De tips du redan fått håller jag med om helt. Kanske Albin Express är lite väl mycket kappseglare, vilket går ut över komforten ombord. IF-båtarna är fina seglare men lite väl begränsade utrymmen enligt min åsikt. Vegan och Maxi (64 och 77) håller bra. Min första båt var en Vega (20 år sedan!) och den var underbar att segla, relativt goda utrymmen men omöjlig att manövrera i trånga passager/hamnar - kräver stor vana att backa med den. Vega är populära båtar, finns i stort utbud och varierande skick och är ganska dyra. Numera seglar jag en Maxi 95 sedan många år. Det är lite väl stor och dyr som första båt, men jag har stort förtroende för Maxibåtarna och har seglat Maxi 77 med vänner i klubbkappseglingar och tycker mycket om den båten. Bra utrymmen, väl disponerat under däck. Toan får du lösa med Porta Potti eller liknande. Inombordare eller utombordare? Inombordare är enklare att hantera när du behöver ta till motorn. Inombordarna i 77:orna är slitvargar från Volvo Penta. Fördel: det finns gott om servicekunniga, reservdelar finns och de är pålititliga om du sköter motorn och gör ordentlig service på den varje vår/höst. Med en inombordare har du också laddning av batterierna när du kör, vilket är en stor fördel. Pentas dieslar drar ju dessutom löjligt lite bränsle, vilket är viktigt i dessa tider.

För 70.000 bör du hitta en fin Maxi 77:a med inte alltför slitna segel. Om seglen är gamla ska du pruta. Segel till Maxi 77:a (stor och genua) brukar kunna finnas begagnade på Blocket, annars kostar helt nya kring 20'.

Lycka till med din båtplaner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående de båtar som föreslagits

Albin Express,  tror inte frun eller övriga familjen uppskattar att behöva dra fram pentryt från stickkojen för laga lite mat, för lite komfort helt enkelt för ett avslappnad familjesegling, dock en rolig seglare

Vega, känns omodern inuti, endast 4 kojer, (den femte vill man ju lägga sittbrunnsdynor, sittbrunnsbord extra packning i mm), långkölad, krånglig att svänga med då standard rodret är framför propellen. dock har den riktig toalett

Maxi 68,är ju i princip som Maxi 77:an men mindre i allt, lägg hellre lite extra för en Maxi 77:a. Har dock partialrigg

IF, i min smak alldeles för låg och smal och åtminstone i de flesta ett dåligt pentry. Regnställ krävs från 8m/s och uppåt pga av det låga skrovet

Albin Accent, dubbla stickkojer, pentry längs styrbordssidan, riktig toalett

Titta även på lite mer udda båtar som är prisvärda men lite svårare att sälja som Sunwind 26, Möre 30 (Ballad kopia), men även Albin 78, Albin 79, mfl

Min röst faller dock på Maxi 77:an, inte den vackraste båten men praktisk, alla vet vad det är för båt när du vill sälja, lätt att sälja med rätt årsmodell och rätt utrustning, mycket båt för pengarna. fem bra kojer, hyggligt pentry, dock inte många som har riktig toalett, köp endast -75 eller senare (ju senare, desto bättre) tierods är ett måste för att få bra spänn på riggen

lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kan vara beredd att töja lite på din budget och kanske pilla lite själv så kan en Rival- 22 passa dina behov. Den känns trygg som ett skepp samt passar utmärkt till distanskappsegling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

har precis börjat att segla igen efter många år. Mina föräldrar hade en Vindö 40 som jag seglade mycket med förut, men de sålde den .... dock efter ett par år blev suget så stort att de köpte en mindre båt... en Albin Vega. Vi lånar deras båt rätt ofta och som du förstår så är vi inga proffsseglare direkt, men jag älskar Vegan. Inget spjut, men fina utrymmen. Jag kärde mig segla med en IF och det är en mycket sjöduglig båt. Helkölade båtar är i mitt tycke de stabilaste och sjösäkraste, fast en båt typ Maxi 77 är kanon också, med ståhöjd och allt. En riktigt bra familjebåt.

Jag tycker ni ska fundera över vad ni behöver. Bra seglare? Bra utrymmen? Kanske det inte spelar någon roll om det går i 4 eller 5 knop? Det viktigaste är man har kul och att båten har de bekvämligheter man vill ha.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var i samma sits förra året. Sålde min motorcykel och var sugen på en segelbåt. Jag hade ingen större erfarenhet av segelbåt men var inte räd föratt prova och lära mig under resans gång sas. Jag hade valt ut, Shipman 28, Maxi 77 och Accent 26. Shipman och Accenten kan vara lite dyra men kolla ändå på dessa. Det blev en Accent 26 för vår del. God seglare, snygga linjer och passade oss som är 2 vuxna (174 163 cm) och 2 barn (6 8 år ). Köpte den i Bohuslän och seglade hem den med fru och polare i den. Första gången i en kölbåt ocg seglade hem den till Helsingborg som innehöll allt - stillje, kuling, motorhaveri osv mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som första båtköpare så är det vicktigt att tänka nästa steg. Antingen tänder ni på båtliv och segling och vill ha större båt eller så är det inget för er. I båda fallen ska ni sälja igen inom några år. Så välj en båt som är lätsåld som många vill ha en Maxi eller Albin kända märken som alla känner till En uda båt kan vara lika bra och kanske bätre till era behov men när du ska sälja kan det ta lång tid. Min föra båt var en Dansk Drabant 24 Vi var väldigt nöjda med båten men ville ha ståhöjd inombords. Det tog ett år att sälja dansken och vi fick sälja den i Danmark till sist med ett massa besvär med valuta och försäkringar osv. Välj en seglande volvo. Men Drabant 24 är en bätre båt än både Maxi och Accent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maxi 77 är nog ett ganska säkert val, men se upp med läckage och försvagat roder etc. Tierods skall båten ha också (var tillval före 76 eller liknande, så det kan finnas på äldre båtar också). Vi hade också Maxi 77 som vår första egna segelbåt och om man skall säga en enda sak om den så är det att den är trygg och tål mycket vind (lite jobbig i sjö då den stampar). Man kan också ligga raklång i sittbrunnen vilket är ett plus och det finns nog många exemplar med vattentoa.

Vi sålde vår Maxi 77:a på ett par dagar. Annonserade inte ens på blocket utan på en dansk gratissite och det kom upp en dansk och hämtade den. Punkt slut, inget prut. Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Note

Tioreods kom standard från -78, men de flesta har väl installerad sådana

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...