Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
Tompamannen

Konservera utombordare för minusgrader?

Rekommendera Poster

Jag har genom åren alltid konserverat mina utombordare med att spruta konserveringsolja genom insuget och sedan förvarat dom inomhus. Nu har jag köpt en Suzuki DF90 och det känns lite tungt att lyfta av den, den väger 189kg. Hur går man tillväga för att konservera den om den ska sitta kvar på båten över vintern? Jag funderar mest på hur man får ut allt vatten som kan finnas kvar i riggen och som kan frostpränga den samma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I de allra flesta utombordsmotorer rinner vattnet ut om de förvaras nedfällda på land. För konservering av större utombordare gäller samma som för mindre. (Några undantag finns där man trycker på en speciell knapp men det gäller vad jag vet inte Suzuki.)

För extra konservering kan man plocka ur stiften och spraya direkt in i tändstiftshålet. Glöm inte att tömma förgasare och bränslefilter (byt?) då dagens bensin inte mår så bra av att ligga kvar i motorn.

DF90 är väl 4-taktare så på den ska du ju också byta motorolja förutom växelhusoljan, men det visste du nog redan. Tyst

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Lyfta av den?! Du är tokig!!!

Har själv en Yamaha 100 hästars(4-takt).

Gör som du brukar med att spraya i insuget, men skruva även bort tändstiften och spruta lite i varje hål. Skruva tillbaka tändstiften. Överkurs: få kolvarna att röra sig ett varv med handkraft eller dutta på tändnyckeln. Konservera och skölj igenom motorn före minusgraderna. Skölj nedfällt. därefter tilta upp och ner för att se om det kommer något vatten.

Har själv gjort detta i 5 säsonger.

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar upp detta igen och undrar hur ni andra med 200kg's utombordare brukar göra? Plockade av den i höstas och förvarade den i garaget, och det kändes ju bra med tanke på den vinter som blev. Men som sagt, det är ju en hel del jobb med vajrar som ska lossas och elkontakter som ska plockas bort och fuktskyddas osv. Och sedan ska motorn lyftas på igen till våren och allt kopplas ihop. Det är ju 5-6 timmars jobb men är det ogjort arbete så kan den ju lika gärna sitta på om det ändå kvittar. Enda anledningen till att plocka av motorn är minusgraderna som jag oroar mig för. Men som sagt, hur gör ni andra med stora utombordare, dvs. ni som förvarar båtarna utomhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag gör när båten ska tas upp är att ta en sista sväng med båten och sedan när jag kommer tillbaka koppla ut bränsleslangen så att bränslet tar slut i förgasare osv..

Därefter tas båten upp och transporteras hem. Där sprayar jag konserveringsolja i cylindrarna och smörjer upp leder och nipplar.
Därefter byter jag olja i växelhuset så att det inte finns risk för frostsprängning.
Vinterförvaringen sker utomhus med motorn på båten, i nedfällt läge, så vatten kan rinna ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...